(trådstarter)
   #592
 6,701     Akershus     0
Hva er "normal" pris for ved for tiden? Og for hvaslags ved?

(Jeg får så fin kvalitet ved fra min nåværende leverandør at det skal mye til for at jeg skifter - jeg lurer bare på om han er dyr eller billig! )

Jeg betaler 700,- per kubikk bjørkeved. Det er ganske gjengs pris når det leveres bulk her i distriktet.
   #593
 3,587     0
Jeg betaler 700,- per kubikk bjørkeved. Det er ganske gjengs pris når det leveres bulk her i distriktet.

Da betaler jeg ikke overpris. Det burde bli 1680 kr pr favn, og jeg betaler 1600.
Jeg må hente den selv, prisen inkluderer ikke frakt til døra.

Det har naturligvis også litt å gjøre med målet: Min selger vil ihvertfall ikke ha på seg at han snyter på målet!
  (trådstarter)
   #594
 6,701     Akershus     0
Hehe Smile Stoler på at min selger er korrekt på mengden. Han har nå i alle fall markert 1 - 7 kubikk på hengeren for at det skal bli lettere å fylle opp for ham og lett for kunden å se at korrekt mengde leveres.

Sånn ellers setter jeg stor pris på at han prioriterer faste kunder. Når det begynner å nærme seg tomt på lageret tar han ikke mot nye kunder, men holder av til de han er forholdsvis sikker på at kommer til å ta kontakt.
   #595
 5,432     Akershus     0
Jeg har alltid hatt kjetting i bilen! Nei, jeg skal ikke påstå at jeg har vært avhegige av dem hver eneste vinter, men ihvertfall et dusin ganger de siste 30 år har kjettingene reddet meg - selv om det først er i 2018 jeg har gått bort fra piggdekk.

Når du - med piggdekk på bilen - får "panikk" og kravler deg ut på en rasteplass, lener deg mot bilen og den sklir til siden til tross for piggdekk, da vet du at kjettinger er tingen. Eller når du etter helgen på fjellet må grave fram bilen under en halvmeter snø: Da er du glad for at kjetingene var montert på bilen fra fredagskvelden av, så det er mulig å spyle seg opp av sneøn.

Kjettinger er en god ting. Selv om de er 60-talls!

Snakker du da om "ekte" piggkjetting, eller hurtigkjetting? Har aldri brukt hurtigkjetting, men skikkelig piggkjetting var fast inventar i bilen før vi fikk 4wd. Den tok oss opp til hytta selv når vi hadde tung henger bak, ble kun stoppet når det var så mye snø at hjulene ikke rakk ned til fast grunn og bilen hang i lufta, men da hadde alt stoppet.
   #596
 3,587     0
Jeg skal ha skikkelig piggkjetting! Uansett hvor j*** de er å få satt på slik at de sitter stramt. Du får det aldri stramt når du setter dem på; du må kjøre en kilometer eller to og så stramme dem opp - og da er du per definisjon ute i snøføyka ... Sad

En gang spurte jeg en trailersjåfør om han hadde noen lure triks for å få montert kjettingene skikkelig fra starten av. Han ristet trist på hodet: Sorry - det finnes ikke noen lure triks! Det er en drittjobb!

I min barndom hadde vi "Knipetak" i bilen: Et kryss med fire "jern" over dekket. Relativt lett å sette på, men det var bare for å komme seg løs når du sto bom fast, du kunne ikke kjøre med dem. Jeg har ikke sett dem på 20-30 år.

Noe som var med på å skyve både knipetak og piggkjetting ut av markedet er at mange moderne personbiler rett og slett ikke har plass til dem under skjermene - særlig for knipetak, men også piggkjettinger krever en del luft. Jeg tror hurtigkjetting går OK på mange biler som ikke kan bruke piggkjetting. Da jeg kjøpte ny bil for et år siden var ett av mine krav at den skulle ha plass til piggkjettning under skjermene. Det er vel relativt vanlig på yrkesbiler og 4WD, biler man kan regne med at får behov for kjetting. Japanske småbiler for bruk i byen er det verre med.

Hvordan er det med Tesla, kan man montere skikkelig piggkjetting på hjulene dens?
   #597
 1,674     0
Vi hadde (har) hurtigkjettinger, stor fordel om bilen står fast, har kommet løs fra de rareste steder, men er for gammel for å krabbe på bakken, og bilen har for trange skjermer (hadde nok fått det til om vi absolutt måtte), og etter etpar uker med piggdekk angrer jeg ikke, det er veldig forskjell.
Kjører ikke i skogen, bare "vanlige" veier litt opp i høyden på Østlandet, innimellom, der nyttet ikke piggfrie.
Men god kvalitet hurtigkjettinger er absolutt å anbefale, lette å få på selv om bilen står fast, trenger ikke flytte bilen for å få festet de.

   #598
 5,432     Akershus     0
Har hatt 4 wd i mange år og der har ikke fremkommeligheten vært problemet, men ironisk nok, etter mange år med piggfritt på de forhjulstrekkende bilene har jeg nå begynt med piggdekk på min ganske store SUV. Hadde ikke tenkt det når jeg kjøpte den, men forhandleren insisterte på piggdekk og sa at tyngden på bilen gjorde dette nødvendig. Flere jeg har snakket med som har samme type bil har bekreftet dette og byttet fra piggfritt til piggdekk.

Når det kommer til for eller bakhjulstrekk, må jeg si det var en ny opplevelse når jeg fikk min første forhjulstrekker, mener de er helt overlegne når det gjelder kjøring på vinterføre, bortsett fra med tung oppakning i bratte bakker, da mister man totalt grep på drivhjulene. Gikk derfor raskt til innkjøp av skikkelige piggkjettinger når vi brukte VW Passat de første årene vi hadde hytte på fjellet. I stedet for å tukle med kjettingene når det først ble problemer, stoppet jeg på egnet sted og løftet bilen med jekken. Da fikk jeg montert og strammet kjettingene helt perfekt og veien opp til hytta gikk uten problemer, til tross for meget vanskelige forhold.
HSt
   #599
 36,582     Lillestrøm kommune     1
Måtte ut i Frodes land på Råholt for å få 100W H3 pære, i sentrale strøk så er det tydeligvis ikke en vare de selger. (Skulle ha Osram så Biltema var uaktuell). Nå var det ikke til bil hos meg så ingen ulovlige lys på veien. (selges som offroad lyspære).

De skulle tydeligvis bestille 2 nye etter at jeg stakk av med lagerbeholdning på Bilextra.