419
9
3
Hva menes med "akseptert forvaltningspraksis"?
3,674
Hordaland
0
Har fått svar på en hendvendelse der de refererer til en akspetert forvaltningspraksis. Jeg forstår ikke hva dette betyr. Jeg skjønner forsåvidt hva de mener men ikke at de kan referer til en slik praksis når det ikke finnes lover og regler som støtter opp praksisen. Kan man finne på egne regelsett og banke seg på brystet noen år senere å hevde at en benytter en akseptert forvaltningspraksis? Akseptert av hvem?!?
Vi gjør oppmerksom på at du kan få fjernsynet plombert hos et serviceverksted. Fjernsynet vil da ikke
fungere som en fjernsynsmottaker og heller ikke være lisenspliktig. Du må selv få fjernsynsmottakeren
plombert og sende oss dokumentasjon på at jobben er utført fra et autorisert verksted. Dette er akseptert
forvaltningspraksis av Medietilsynet som er klageinstans for vedtak fattet av NRK Lisensavdelingen.
Vi opprettholder derfor vårt krav om kringkastingsavgift. Ny giro vil bli sendt.
Det er også normalt at forvaltningsorganet endrer praksis etter uttalelser fra f.eks sitt lovgivende direktorat.
Et eksempel på dette er mange kommuners endring av praksis til når det blir opprettet en boenhet. De gjorde dette etter at Direktoratet for Byggkvalitet uttalte at en boenhet må være fysisk adskilt. Dermed var en intern dør avgjørende på når man får ny boenhet og ikke. Dette var motstridense til mange kommuners daværende praksis, og de endret da altså praksis.
Verdt å merke seg at en praksis kan ikke bryte loven, den må kunne etterprøves av f.eks ovenstående klageorgan.
Sett i forhold til eksempelet til Elby:
I Norge er det pålagt ved lov at alle enheter som inneholder mottaker for TV signaler er underlagt kringkastingsavgift. Det er stort sett produsentene som integrerer slikt mottakerutstyr i apparatene, og det kan gjerne være vanskelig for kunden å finne passende utstyr som ikke inkluderer slik mottaker. Norsk Rikskringkasting, som er forvaltningsorgan for kringkastingsavgiften, har godkjent en preakseptert modell hvor mottakerutstyret kan plomberes, hvor plomberingsarbeidet utføres av en forhåndsgodkjent tredjepart. Dette er et eksempel på en preakseptert modell, hvor forvaltningsorganet slipper unna mye juridisk arbeid med å behandle dispensasjonssøknader for hvert enkelt tilfelle. Modellen i dette tilfellet omhandler at et godkjent verksted sender inn dokumentasjon på at arbeidet er utført ihht instruks fra forvaltningsorganet.
Dibk praktiserer det samme, hvor en rekke preaksepterte løsninger er godkjent som byggemetoder, bl.a. i TEK10. I de fleste av disse tilfellene er det benyttet referansemodeller fra Sinteff som preaksepterte løsninger.
Så vidt jeg kjenner til er dette det eneste som omhandler emnet:
[sub]§ 9.Mottaker ikke i bruk
[/sub]
[sub]Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.[/sub]
[sub]Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.[/sub]
[sub]Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.[/sub]
[sub]Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.
[/sub]
Det er litt pussig at det ikke finnes noen rettspraksis på området, det må jo være tusenvis av saker hvor folk ikke ønsker å benytte sin tv til annet enn en monitor. Særlig i dag da det streames fra nett. Kan det være at NRK ikke ønsker noen rettspraksis for å kunne tviholde på sine egne kjøreregler? Hvem skulle eventuellt behandlet en sak hvor man er uenig med NRK og Medietilsynet?