12,504    26    6  

Hvordan finne ut om clutch er utslitt?

 2,265     0
Hei

Bilrelatert spørsmål:
Hvordan finner man ut om en clutch er på kanten til å være utslitt?

Forutsetninger:
Hydraulisk selvjusterende overføring mellom master/slave
Bil har gått ca 150 000, ukjent kjørestil på tidligere eiere
Clutch tar langt ute, men ukjent hvorvidt dette har vært slik hele tiden

Med bilen i 5 gir, håndbrekk på, 90% av full gass og brå clutchslipp, tar det 2-3 sekunder før motoren kveles.

Bil er 1.6 bensin, 2000ish Ford Focus.

Clutch virker med andre ord i dag, men hvordan vet man om den er på kanten av å begynne å glippe? Er demontering og måling av belegg eneste mulighet?

   #1
 25,137     Akershus     0
Meg bekjent er det ingen annen måte å teste dette på in situ enn å forsøke å kvele motoren. Usikker på prossedyre.

150000 er ingen alder  ;D. Har kjørt lenger enn det, men som du sier, helt avhengig av kjørestil, køkjøring og last.

Det vanlige er vel å kjøre så lenge det går.
Signatur
   #2
 22,342     Akershus     2
Kanskje clutchen ikke griper med godt med en gang?

Den vanligste måten å merke dårlig clutch på er når det begynner å slure mens du kjører, særlig høyt gir og motbakke.
   #3
 215     Sortland     0
Sånn som du beskriver det, så er clutchen helt på kanten.
Normal prosedyre er å sette bilen i 3. gear, holde høyrefoten på både brems og gasspedal mens clutchen slippes ut. Motoren skal kveles med en gang hvis clutchen er bra.
   #4
 923     1
Prøv å dra i gang på 3. gir, greier den dette uten større problemer duger clutchen. 150k er ingen km for en clutch, tar ikke clutchene langt ut på focus orginalt?
   #5
 10,486     Akershus     1

Prøv å dra i gang på 3. gir, greier den dette uten større problemer duger clutchen. 150k er ingen km for en clutch, tar ikke clutchene langt ut på focus orginalt?


150k er mer enn nok for å slite ut en clutch.

At det i det hele tatt tar noe som helst tid å kvele motoren høres ut som en clutch som begynner å bli sliten. Eller bare at focus har en skikkelig slapp clutch. Alt jeg kjører av biler med røromat (heldigvis ikke så ofte) tar umiddelbart, og bruker ikke noen målbar tid på å dra ned turtallet uansett gasspådrag.
Signatur
   #6
 349     Hordaland     1
Sikkert også et tegn på dårlig clutch dersom bilen rister når man tar igangkjøring med mye gass og turtall. (ikke så mye at det blir hjulspinn,) 

   #8
 8,022     Bærum     0
Nabokona her ligger nok rundt 5k også. For å komme seg ut av garasjen legges turtallet stabilt på 6000 rpm, og så files det clutch så det lukter svidd i lokalområdet en times tid etterpå.

Jeg har kjørt tidligere biler i mitt eie godt over 200k km på en clutch.
Kjørestil er avgjørende for varighet.
   #9
 504     Helgelending i Østfold     0

Med bilen i 5 gir, håndbrekk på, 90% av full gass og brå clutchslipp, tar det 2-3 sekunder før motoren kveles.


5. gir og bånn pinne, det blir noe moment å stoppe med liten femtegirsarm. Jeg er imponert over at den i det hele tatt kveltes.
   #10
 10,486     Akershus     1


Med bilen i 5 gir, håndbrekk på, 90% av full gass og brå clutchslipp, tar det 2-3 sekunder før motoren kveles.


5. gir og bånn pinne, det blir noe moment å stoppe med liten femtegirsarm. Jeg er imponert over at den i det hele tatt kveltes.


Clutchen sitter FØR girkassa, så det spiller liten rolle om den står i 1. , 5. eller R eller hva som helst. Forskjellen er at den lettere vil spinne av gårde ved lavere gir.
Signatur