Det er mitt ønske at reklamefolkene ikke skal tillates å ha så stor makt over oss.
Det som i praksis er litt sykt, er at disse reklamefolkene i bunn å grunn er de samme folkene som alle andre, like dumme og lettlurte..
det gjør det hele litt "spaca" for min del. de som virkelig kan markedsføring, faller jo helt sikkert for de samme triksa sjøl også..
helt til man kommer til en surpomp som meg, som hater reklame. som kun kjøper produkter etter å ha gjort research på de.. jeg drar skjelden/aldri i en butikk uten i vite hva jeg skal ha, og hva produktenes egenskaper er..
forutenom matbutikker.. der er jeg helt på snørra og kjøper kun etter lyst når jeg er innom
Jeg skjønner at TS ikke liker at julemarkedsføringen begynner så tidlig som den gjør. Du er ikke alene om det, og jeg har ikke motsagt deg der. Det jeg reagerer på er at løsningen er at staten må forbi slikt. Skal dette gjelde alle produkter relatert til alle årstider og høytider? Skal for eksempel sommerøl ikke være lov å selge før juni? Påskemarsipan skal være ulovlig før skjærtorsdag? Nei, det blir for dumt å be staten styre vanene våre enda mer.
Teddy var i sin tid sigaretten for sunne sportsmennesker.
Du kan fortsatt selge Teddy sigaretter - om du har dem, men det er vel ti år siden de forsvant. Du kan fortsatt selge whisky, men ikke promotere akkurat din whisky-omsetning gjennom en sekk til tørk på en klessnor. Eller bilde av to terrierere.
Det er markedsføringen jeg angriper. For noen produktgrupper aksepterer vi at ingen markedsføring er tillatt. For andre typer markedsføring legger vi begrensing på når den kan vises, for eksempel vil vi ikke ha reklame for Barbie-dokker midt i barne-TV. Vi stiller generelt krav om at reklame og markedsføring ikke skal inneholde løgnaktige påstander.
Du kan selge sigaretter, sprit, barbiedokker, sommerøl og påskemasipan. Du kan tilogmed selge påskemarispan som er beregnet på påskeferien før folk drar på påskeferie, så de får den med seg når de drar opp på fjellet. Påskemarsipanen har med påsken å gjøre.
Det jeg går ut mot er når man bruker symboler i markedsføringen som salgsfremmende tiltak fullstendig tatt ut av sammenhengen- Det er ikke forbudt å selge påskemarsipan i en sur regntung november, for konsum i november. Men hvis markedsføringen benytter seg av kyllinger og påskesol og skiturer på solglitrende fjellvidder, for å få deg til å kjøpe "påskemasipan" så du har til ettermiddagskaffen en lørdag i november, da har reklamen ingenting å gjøre med produktet og hvorfor det ble kjøpt. Det ble kjøpt som marsipan, ikke som skiturer og strålende sol i midten av mars!
Matvarer som ikke er ment for konsum i jula, og som heller ikke kan konsumeres i jula, fordi utløpsdatoen var en måned tidligere, burde klare seg uten "jule-markedsføring". Å komme trekkende med nisser og granbar og snøkrystaller og Rudolf som argument for å få meg til å kjøpe ei medisterpølse i oktober - det er jo bare tull! Det har ikke noe med den medisterpølsa å gjøre i det hele tatt, den som jeg skal tilberede med løksaus og gulrøtter og poteter den siste fredagen i oktober. Rudolf og nisse og granbar har overhodet ingenting med det fredagsmåltidet å gjøre! Da er det på grensen til usann reklame å komme med massevis av jule-følelse-fremmende markedsførings-symboler for å få meg til å kjøpe Finsbråten medisterpølse istededtfor Findus frossenfisk til den fredagen i oktober.
Det som reelt er tilknyttet jula må jo markedsføres som jule-ting. Men det som overhodet ikke har noe med jula å gjøre, som medisterpølse med utløpsdato 4.desember, burde ikke kunne markedsføres under jule-paraplyen!
Nå er det ikke vanskelig å se at for en del mennesker starter julefråtsingen aller senest på første søndag i advent, eller 1.desember hvis den kommer tidligere. Da har de liksom moralsk "rett til" å begynne å ta for seg av julematen. Og det er vel lov å prøvesmake litt på den en uke eller to tidligere. Og da må man kanskje kjøpe den inn i oktober ...
Vi skal ikke mer enn femti år tilbake i tid for at første søndag i advent var det store startskuddet for julehandlen. I min hjemby hadde alle butikkene tildekket vinduene lørdag og søndag formiddag. På ettermiddagen valfartet hele befolkningen ned til butikkstrøket: På slaget klokka 17:00 ble gråpapiret foran vinduene revet bort, og vi gikk fra butikkvindu til butikkvindu for å se på juleutstillingene deres. Og de var det lagt ned stor innsats i! Jeg skal ikke si med sikkerhet at lokalavisa hadde omtale av byens juleutstillinger, men det var så viktig at den kan ha hatt dett.
Når vi kom hjem etter å ha sett juleutstillingene, da var jula skikkelig i gang! Da var det til med å lage julematen, bake julekakene, skrive og poste julehilsener, lage julepynt. Og, det vi latterliggjør i dag: Lage julegaver til besteforeldre og onkler og tanter. Da hadde vi skikkelig avents-følelse, se-fram-til-jula-følelse og aktiviteter i tre uker framover. I dag er vi mer eller mindre lei av hele juleståket og mett av "jule"-maten før vi har kommet til første søndag i advent. Det blir så utvannet! Ingen skikkelig midtvinters-fest, bare noe utvisket grått som er gnidd utover tredelen av året, uten noen reelle høydepunkter. Utvannet og spedt.
Jeg øsker meg en sterkere, klarere midtvinters-fest. Ikke som en kjedelig grå masse. Når noe markedsføres som julevarer bør det være knyttet opp mot midtvinters-festen, ikke at du bare vil fråtse litt en fredag i oktober. Vi har valgt å legge diverse andre begrensinger på akseptabel markedsføring. Det ville slett ikke være urimelig å også kreve at det som markedsføres som et "jule"-produkt, skal ha en direkte tilknytning til julehøytiden, og ikke til en vanlig middag på en fredag i oktober eller november.
Det som i praksis er litt sykt, er at disse reklamefolkene i bunn å grunn er de samme folkene som alle andre, like dumme og lettlurte..
det gjør det hele litt "spaca" for min del. de som virkelig kan markedsføring, faller jo helt sikkert for de samme triksa sjøl også..
helt til man kommer til en surpomp som meg, som hater reklame. som kun kjøper produkter etter å ha gjort research på de.. jeg drar skjelden/aldri i en butikk uten i vite hva jeg skal ha, og hva produktenes egenskaper er..
forutenom matbutikker.. der er jeg helt på snørra og kjøper kun etter lyst når jeg er innom
Du kan fortsatt selge Teddy sigaretter - om du har dem, men det er vel ti år siden de forsvant. Du kan fortsatt selge whisky, men ikke promotere akkurat din whisky-omsetning gjennom en sekk til tørk på en klessnor. Eller bilde av to terrierere.
Det er markedsføringen jeg angriper. For noen produktgrupper aksepterer vi at ingen markedsføring er tillatt. For andre typer markedsføring legger vi begrensing på når den kan vises, for eksempel vil vi ikke ha reklame for Barbie-dokker midt i barne-TV. Vi stiller generelt krav om at reklame og markedsføring ikke skal inneholde løgnaktige påstander.
Du kan selge sigaretter, sprit, barbiedokker, sommerøl og påskemasipan. Du kan tilogmed selge påskemarispan som er beregnet på påskeferien før folk drar på påskeferie, så de får den med seg når de drar opp på fjellet. Påskemarsipanen har med påsken å gjøre.
Det jeg går ut mot er når man bruker symboler i markedsføringen som salgsfremmende tiltak fullstendig tatt ut av sammenhengen- Det er ikke forbudt å selge påskemarsipan i en sur regntung november, for konsum i november. Men hvis markedsføringen benytter seg av kyllinger og påskesol og skiturer på solglitrende fjellvidder, for å få deg til å kjøpe "påskemasipan" så du har til ettermiddagskaffen en lørdag i november, da har reklamen ingenting å gjøre med produktet og hvorfor det ble kjøpt. Det ble kjøpt som marsipan, ikke som skiturer og strålende sol i midten av mars!
Matvarer som ikke er ment for konsum i jula, og som heller ikke kan konsumeres i jula, fordi utløpsdatoen var en måned tidligere, burde klare seg uten "jule-markedsføring". Å komme trekkende med nisser og granbar og snøkrystaller og Rudolf som argument for å få meg til å kjøpe ei medisterpølse i oktober - det er jo bare tull! Det har ikke noe med den medisterpølsa å gjøre i det hele tatt, den som jeg skal tilberede med løksaus og gulrøtter og poteter den siste fredagen i oktober. Rudolf og nisse og granbar har overhodet ingenting med det fredagsmåltidet å gjøre! Da er det på grensen til usann reklame å komme med massevis av jule-følelse-fremmende markedsførings-symboler for å få meg til å kjøpe Finsbråten medisterpølse istededtfor Findus frossenfisk til den fredagen i oktober.
Det som reelt er tilknyttet jula må jo markedsføres som jule-ting. Men det som overhodet ikke har noe med jula å gjøre, som medisterpølse med utløpsdato 4.desember, burde ikke kunne markedsføres under jule-paraplyen!
Nå er det ikke vanskelig å se at for en del mennesker starter julefråtsingen aller senest på første søndag i advent, eller 1.desember hvis den kommer tidligere. Da har de liksom moralsk "rett til" å begynne å ta for seg av julematen. Og det er vel lov å prøvesmake litt på den en uke eller to tidligere. Og da må man kanskje kjøpe den inn i oktober ...
Vi skal ikke mer enn femti år tilbake i tid for at første søndag i advent var det store startskuddet for julehandlen. I min hjemby hadde alle butikkene tildekket vinduene lørdag og søndag formiddag. På ettermiddagen valfartet hele befolkningen ned til butikkstrøket: På slaget klokka 17:00 ble gråpapiret foran vinduene revet bort, og vi gikk fra butikkvindu til butikkvindu for å se på juleutstillingene deres. Og de var det lagt ned stor innsats i! Jeg skal ikke si med sikkerhet at lokalavisa hadde omtale av byens juleutstillinger, men det var så viktig at den kan ha hatt dett.
Når vi kom hjem etter å ha sett juleutstillingene, da var jula skikkelig i gang! Da var det til med å lage julematen, bake julekakene, skrive og poste julehilsener, lage julepynt. Og, det vi latterliggjør i dag: Lage julegaver til besteforeldre og onkler og tanter. Da hadde vi skikkelig avents-følelse, se-fram-til-jula-følelse og aktiviteter i tre uker framover. I dag er vi mer eller mindre lei av hele juleståket og mett av "jule"-maten før vi har kommet til første søndag i advent. Det blir så utvannet! Ingen skikkelig midtvinters-fest, bare noe utvisket grått som er gnidd utover tredelen av året, uten noen reelle høydepunkter. Utvannet og spedt.
Jeg øsker meg en sterkere, klarere midtvinters-fest. Ikke som en kjedelig grå masse. Når noe markedsføres som julevarer bør det være knyttet opp mot midtvinters-festen, ikke at du bare vil fråtse litt en fredag i oktober. Vi har valgt å legge diverse andre begrensinger på akseptabel markedsføring. Det ville slett ikke være urimelig å også kreve at det som markedsføres som et "jule"-produkt, skal ha en direkte tilknytning til julehøytiden, og ikke til en vanlig middag på en fredag i oktober eller november.