643    9    2  

Lage formtilpasset verktøyboks

 5,111     Sørnorge     0
Ref. tråden om bagasjeromsstørrelser i bil har jeg målt litt på egen bil og kommet til at jeg p.t. har ca 350liter utnyttbar bagasjeplass opptil bakseteryggen. Under gulvet ligger reservehjul og noe verktøy. Rommet under gulvet måler jeg til ca 140liter. Bilen er oppgitt med 505liter, så målingene er nok ikke så langt fra sannheten.
Når alternative biler som jeg trodde var større er oppgitt med samme volum, tenker jeg at bagasjeplass som eneste argument for å bytte bil blir noe tynt. Altså må det være mer fornuftig å prøve å utnytte plassen man har bedre ved å kaste ut reservehjulet, og stable verktøyet bedre. Samtidig er det veldig upraktisk å ha verktøy under gulvet når gulvet er fullt av bagasje.

Nå ligger mye av verktøy i hver sin boks - pipenøkkelsett, en pakke torx-piper, en boks med ca 100 bits, varseltrekant, og en del ligger løst: tang, hjulkryss, jekk, slepekrok, tilhengerfeste, sykkelstativ, sykkelpumpe, fetttuber og diverse spraybokser.

Hvis jeg klarer å lage en verktøyboks som har samme bue som hjulbuen og samler alt verktøyet uten behov for de småboksene, og fjerner sidepanelet som i dag dekker siden bak hjulbuen, vil det være mulig å få plass til alt innenfor den plassen som i dag går bort med sidepanel.

Derfor er spørsmålet: Hvordan lager man en verktøyboks som også gjør nytten som sidepanel og også utnytter buen på hjulbuen? Finnes det noen lure triks for å oppbevare piper uten esken de kom i?

   #1
 4,110     Akershus (Follo)     0
Det siste først: Gjengestang + 2 muttere. Og for nødbruk, la skralla ligge hjemme og sats på bare latmannsarm!

Boksen: Det kommer an på hvor mye arbeide du vil legge i det. Men hva med å lage en plugg av XPS/EPS, sparkle den (for å beskytte pluggen) og støpe boksen i glassfiber?
Signatur
   #2
 349     Drammen     0
Kanskje du kan bruke reservehjulsbrønnen som støpeform på et vis? F. eks kle brønnen med et par lag fuktige aviser (det første jeg kom på i farta, men det finnes sikkert andre ting som egner seg bedre) for så å laminere glassfiver nedi der.. Trenger sittert bare et tynt skall før du lar det tørke og tar det ut når det er herdet, så kan du støpe mer glassfiber på innsiden neste dag.. Det er jo fare for at det blir litt griseri, men det burde man kunne sikre seg mot ved å dekke til godt..
  (trådstarter)
   #3
 5,111     Sørnorge     1
Nå er det ikke reservehjulsbrønnen verktøykassa skal lages i, men bak hjulbuen på siden av bagasjerommet. Glassfiber er et mulig materiale, men tror jeg vil slite litt med å lage støpeform. Bak panelet som må fjernes er det veldig mye ujevnheter som gjør det uegnet som støpeform. Eps/xps med utskjæringer for ujevnhetene kan da kanskje brukes for å lage formen, men må ikke det nødvendigvis bygges ganske tykt for å henge sammen?

Undres om dette er et triks som kan utnyttes på noe vis:
http://madmodder.net/index.php/topic,4770.0/all.html?PHPSESSID=ht07esg2l24tcac7a4n0e1bd10

Og en annen ting; Hvor kan man kjøpe en slik metallsak som holder pipene samme i dette produktet?
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Piper-adaptere-og-forlengere/Pipesett-lange-piper-2000030923/
Med 8-10 slike metallsaker kunne pipene tatt liten plass og samtidig være enkle å finne.

  (trådstarter)
   #9
 5,111     Sørnorge     0
En fremgangsmåte begynner å tegne seg. Jeg tenker å lage boksen med skum i midten hvor verktøyet har sin plass, og et lokk på begge sider. (slik at man kan åpne den ene siden uten å helle ut den andre.)

1) Jevn ut ujevnheter i bilens sider med eps/xps.
Usikkerhet: Hvordan får man de til å sitte?

2) Støpe et glassfiberlokk som passer til bilen med alle eps/xpsbiter plassert og festet.

3) lag en plate av mdf som passer passer inni lokket for å kunne skjære lokket til rett kant

4) lage en form av eps/xps som passer inni det allerede støpte lokket, og passer til bilens øvrige interiør, og rett vegg mot bagasjerommet.

5) ta formen i 4) ut av bilen uten at den endrer seg og bruk som støpeform med ett lag glassfiber utenpå. (Legger jeg flere lag blir produktet større enn plassen i den skal fylle.)
Usikkerhet: Hvordan unngå at formen deformeres når den tas ut av bilen?

6) fjerne eps/xps fra støpen i 5). Støpe nye lag inni støpen fra 5)

7) Lage en luke i støpen fra 6) der verktøyet som brukes mest skal være lettest mulig tilgjengelig. (En mindre åpning i øverste, bakre del vil med større sannsynlighet være tilgjengelig når bilen har bagasje)
Usikkerhet: hvilke hengsler og låser vil egne seg til den luka?

8 ) Sette hengsler og lås for å holde de to støpte delene sammen.
Usikkerhet: hvilke hengsler og låser vil egne seg til den luka?

9) plassere verktøy i støpen fra 6). Dekke med tekstil, fylle med byggskum, legge plate fra 3) over og sette på masse vekt.

10) Plassere verktøy i støpen fra 2). Dekke med tekstil, fylle med byggskum, lukke igjen lokket (legge resultatet av 9) over) og sette på masse vekt.