1,228
11
3
Lastebil: luftbrems trekker til høyre
5,111
Sørnorge
1
Tenkte å sende lastebilen på eu-kontroll snart. Er det en mangel at bremsing trekker rattet litt til siden? Det er så lite at man ikke merker det når man holder i rattet, men man ser jo at det skjer om man ikke holder i rattet.
Den trekker ikke til siden når det ikke bremses.
Hvor starter man feilsøking? Finnes det noen justering på luftbremser for hvor mye bremsekraft som skal gå til hvert hjul, eller er det smøring av calipper som er veien å gå?
Den trekker ikke til siden når det ikke bremses.
Hvor starter man feilsøking? Finnes det noen justering på luftbremser for hvor mye bremsekraft som skal gå til hvert hjul, eller er det smøring av calipper som er veien å gå?
Noen som vet om en prinsippskisse for caliper for luftbrems? Evt en video som viser demontering av slike?
Skiver framme. Tipper tromler bak, men har ikke sett etter.
Sjekker man glidere på samme måte som på personbil med hydraulisk brems? Altså tar av parkbrems, og trekker hele caliperen litt frem og tilbake for hånd? Jeg hadde ventet meg å se to luftslanger gå til bremsene (en til driftsbrems og en til parkering), men ser bare en. Er jeg blind? Kan det være at det jeg tror er ledningen til abs-sensor faktisk er en liten luftslange? Eller stemmer det at det bare skal være en?
Må man tømme ut lufttrykk noe sted før man begynner å gjøre noe med bremsen?
Jeg trodde alle lastebiler hadde parkeringsbrems på alle hjul. Da har jeg i alle fall litt større forståelse av hva jeg skal igang med.
Angående parkbrems, dette er noe som normalt blir spesifisert ved bestilling av bil. Det fins 3-akslede biler som kun har park på driv, noen kan ha på driv og boggi, du kan ha på foraksel og driv, eller alle 3. Biler med tandem kan ha en drivaksel med park og en uten, eller ha park på begge. Det fins også utgaver der driftbremsklokka på framaksel aktiveres når parkbrems dras på, der vil du naturlig nok miste parkbremsen om du har lekkasje, og bilen siger tom for luft.
Parkbremsklokke
Membranklokke