1,228    11    3  

Lastebil: luftbrems trekker til høyre

 5,111     Sørnorge     1
Tenkte å sende lastebilen på eu-kontroll snart. Er det en mangel at bremsing trekker rattet litt til siden? Det er så lite at man ikke merker det når man holder i rattet, men man ser jo at det skjer om man ikke holder i rattet.

Den trekker ikke til siden når det ikke bremses.

Hvor starter man feilsøking? Finnes det noen justering på luftbremser for hvor mye bremsekraft som skal gå til hvert hjul, eller er det smøring av calipper som er veien å gå?

OH
   #1
 279     0
Hadde sjekket calipper først. Er mangel på personbil, så jeg regner med det er det på lastebil også.
  (trådstarter)
   #2
 5,111     Sørnorge     0
Det er vel caliper på venstre side som går tregt når det trekker mot høyre?
Noen som vet om en prinsippskisse for caliper for luftbrems? Evt en video som viser demontering av slike?
  (trådstarter)
   #4
 5,111     Sørnorge     0
Man 8.163, årsmodell 2000
Skiver framme. Tipper tromler bak, men har ikke sett etter.
  (trådstarter)
   #5
 5,111     Sørnorge     0
Etter å ha googlet endel om luftbremser har det kommet frem at det i allefall på amerikanske lastebiler finnes en justering på calipere som gir mulighet til å justere hvor hard de tar. Jeg har ikke funnet ut om det er tilsvarende system i europa. Ei heller fremgangsmåten for hvordan man finner ut hva som er riktig justering. Finnes det et slags lastebilrep-forum med europeiske brukere?
   #6
 49     Kolvereid     1
Nå har jeg liten erfaring med MAN spesielt, har mest erfaring med Scania og litt Volvo. Caliperne har en justeringsskrue, men den er for å justere avstand mellom klosser og skiver. For eksempel hvis du skal bytte klosser, skrur du stemplene inn, bytter klosser, skrur maks ut, og så f.eks. 3 knepp tilbake. Ellers er det ingen justeringsmuligheter. Under forutsetning av at du har luftmekaniske bremser. Det som kan være verdt å sjekke er gliderne på caliper, da det kun er stempler på ene siden (innsiden), og klemkraften på ytterklossen da besørges av at caliperen glir på gliderne og klemmer på ytterklossen. Hvis gliderne sitter/er trege kan du risikere dårligere klemkraft på ytterkloss, evt også at brems kan bli hengende på. Det kan også ha kommet vann og skitt inn i caliper, som har gjort at mekanismen har satt seg.
  (trådstarter)
   #7
 5,111     Sørnorge     0
Takk for tips.
Sjekker man glidere på samme måte som på personbil med hydraulisk brems? Altså tar av parkbrems, og trekker hele caliperen litt frem og tilbake for hånd? Jeg hadde ventet meg å se to luftslanger gå til bremsene (en til driftsbrems og en til parkering), men ser bare en. Er jeg blind? Kan det være at det jeg tror er ledningen til abs-sensor faktisk er en liten luftslange? Eller stemmer det at det bare skal være en?
Må man tømme ut lufttrykk noe sted før man begynner å gjøre noe med bremsen?

  (trådstarter)
   #8
 5,111     Sørnorge     0
Instruksjonsboken ga et lite hint ved en beskrivelse av hvordan man kan teste parkeringsbrems på drivende akslinger (på biler med parkeringsbrems på alle akslinger). Underforstått, det finnes utgaver av lastebilen som ikke har parkeringsbrems på alle akslinger. Det forklarer jo at det bare går en luftslange til frambremsene.
Jeg trodde alle lastebiler hadde parkeringsbrems på alle hjul. Da har jeg i alle fall litt større forståelse av hva jeg skal igang med.
   #9
 49     Kolvereid     1
For å sjekke glidere må du nok ut med klosser for å få nok vandring til å kjenne om det er ok eller ikke, ellers er det som på en personbil. Klossene skal ligge i klossebæreren, men ikke være så fast at de er vanskelige å få ut. Skitt og rust kan gjøre at klossene sitter fast i klossebæreren. Klossebæreren er den delen av caliperen som står fast på akselen. Caliperen er festet i denne med glidere.
Angående parkbrems, dette er noe som normalt blir spesifisert ved bestilling av bil. Det fins 3-akslede biler som kun har park på driv, noen kan ha på driv og boggi, du kan ha på foraksel og driv, eller alle 3. Biler med tandem kan ha en drivaksel med park og en uten, eller ha park på begge. Det fins også utgaver der driftbremsklokka på framaksel aktiveres når parkbrems dras på, der vil du naturlig nok miste parkbremsen om du har lekkasje, og bilen siger tom for luft.