1,715    15    2  

Løsne bremseskive

 5,111     Sørnorge     0
Holder på å bytte bremseskiver bak på Primera P12, 2004.
Til min store overraskelse gikk det smertefritt å få ut alle skruer til kalipper og den bøylen som kalipper er festet i. Men skivene på begge sider sitter fast i nav og/eller boltene til hjulmutterne.

Foreløpig har jeg dynket med wd40, slått med hammer (med en klut imellom) både fra utsiden, innsiden og i fartsretning.

Hvilke triks finnes for dette?

   #1
 1,699     Trondheim     0
Gitt at det helt sikkert ikke er noen skruver som holder det fast...
Treplanke som du legger mellom og slår på er vanlig å bruke når hjulene skal av.
Hvis ikke så er det vel varme som gjelder. Når du varmer opp utvider stålet seg og vil gjerne slippe.
Også har du avdragere som kan brukes dersom du klarer å få festet den:
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Avdrager
Signatur
HSt
   #2
 37,743     Lillestrøm kommune     0
På Mercedes A er det en forsenket skrue som holder bremseskiven fast så boltehullene ikke skal dekkes til av en løs bremseskive som kan rotere.

Noe slik på din bil ?
  (trådstarter)
   #3
 5,111     Sørnorge     0
Løsning:
-Sett på hjulmutterne, skru de nesten helt inn til bremseskiva. 1mm klaring er nok.
-Ta et bein fra en slik. Tror min er 100mm, 3armet
-https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/avtrekker-2000019462
-Hekt avtrekkerbeinet rundt bremseskiva rett utenfor en hjulbolt.
-Roter skiva slik at hjulmutteren og avtrekkeren kommer på opp. Det fikk akkurat plass mellom skive og bremseskjold.
-Sett andre delen av avtrekkerbeinet i et brekkjern. Mitt brekkjern er 90cm langt.
-Bruk hjulmutter som mothold og la brekkjernet dra i skiva. Dette gjør at skiva trekkes utover, mens hjulbolten og navet bøyes inn. Dette gir en liten sprekk på innsiden som man kan sprute wd40 inn i.
-Fyll sprekken med wd40.
-Trykk hjulbolten inn flere ganger. Det hjelper wd40 å finne veien mot senter av skiva

Gjenta ved neste hjulbolt.

Ta en times pause. Gjenta deretter hele operasjonen.

Min venstre skive løsnet helt på runde 2. Høyre skive måtte få 4 runder.

Planen hvis dette ikke funka var å hekte to avtrekkerbein fast i et passe langt firkantrør, slik at de kunne holde på hver sin side av bremseskiva. Røret kunne så legges over to innskrudde hjulmutere. Når man så skrur hjulmutterne ut vil de presse firkantrøret utover og forhåpentlig følger bremseskiva med. (Dette ville antagelig satt stygge merker på hjulmutterne, men jeg har ekstra hjulmuttere liggende fordi reservehjulet bruker andre muttere enn de andre hjula.

En inspirasjonsvideo
https://www.youtube.com/watch?v=vM0jtt7_i08
   #4
 242     1
Altså du skal bytte de? Da er det bare å finne en hammer, klut eller trekloss er ikke nødvendig, du skal jo ha de av for å bytte de ut med nye.

Hvis de ikke løsner finner du en større hammer, så en måker, evt ei slekke.
Husk hørselver og vernebriller.

If thers a problem, give me a hammer, bigger problem, bigger hammer.
  (trådstarter)
   #5
 5,111     Sørnorge     0
Kluten var i mangel på hørselvern.
Jeg hamret såpass hardt før jeg startet denne tråden at jeg ble redd for hjullageret. Disse skivene satt nok like godt som de i videoen linket til i forrige innlegg.
   #6
 242     0
Punkt 1. Skaff deg hørselvern.

Og hvis du slår på "navet" ikke selve bremse kransen så skader du nok ikke hjulageret. Og hva er alternativet? Du kan jo ikke kjøre videre med utslitte bremseskiver så går hjulageret så er det bare sånn.

Sånn er det med fransk bil, C'est la vie
  (trådstarter)
   #7
 5,111     Sørnorge     0
Alternativet var løsningen som beskrevet i posten før ditt svar. Av og til trenger man ikke leke ape.

   #8
 242     0
Ja kan da se den. Du får gjøre det du vil. Spørs jo hvor lang tid en vil bruke på det.
Er litt tilhenger av Rema 1000, det enkle er ofte det beste 😉
Lykke te.
   #10
 3,210     Vestlandet     0
Når det er håndbrekktrommel i midten, har jeg pleid å slå med to litt store hammere, 180 grader fra hverandre. Altså typisk kl 9 og 3.