#61
 3,234     Vestfold     0
Snedig løsning, og ikke minst ståpåvilje! Også meget overrasket over at bolten ikke brakk eller sprakk på noe vis.

Men, litt flaks må man jo også ha.

  (trådstarter)
   #62
 5,111     Sørnorge     0
Nye skruer, nye utfordringer.

Dagens første var en 14mm mutter som ble overdratt av muttertrekker. Endelig fikk jeg da prøvd skrueuttrekkersettet. Det fungerte over all forventing. Det var bare å dra til med jevn bevegelse på lang latmansarm, og mutteren løsnet. Eneste utfordring var at jeg hadde brukt så mye kraft på å løsne den at mutteren ble sittende fast i verktøyet. Løsningen ble å sette en ekstra mutter på bolten etter at mutteren var av, og skru problemmutteren mot den ekstra mutteren. Da løsnet verktøyet, men mutteren satt igjen fast. Så den måtte igjen løsnes med uttrekker, og ble igjen sittende i verktøyet. Operasjonen ble gjentatt endel ganger, og mutteren ble sittende litt mindre fast for hver gang. Til slutt var det mulig å få dratt den ut av verktøyet.

Men den store utfordringen var 5 bolter. Her kom jeg til nivået "traktor ikke tilgjengelig". Og alle satt like ille. Det spesielle her er at det er ikke rust noe sted. Alle skruene har vært mottakere for olje fra en lekkende toppdekselpakning.

Etter litt prøving og feiling ble løsningen 5-tonns jekkestropp, lagt dobbelt for utveksling, med latmannsarmen som trinse. Den viktigste oppdagelsen for å klare å bruke jekkestroppen var at de to endene ikke kan være festet samme sted - da glipper den av latmansarmen før man har fått dratt inn fleksen i armen. Ved å feste krokene på stroppen litt fra hverandre, gikk det å styre litt hvor på armen stroppen skulle treffe, slik at den kunne holdes innenfor litt lenger. Den 50cm lange armen jeg brukte flekset mer enn 30 grader før skruen endelig begynte å røre på seg. Jeg klarte vel å dra opptil 40 grader før stroppen glapp. Altså så vidt litt mer enn fleksen på latmansarmen.

4 av de 5 skruene løsnet. Den siste fikk tre forsøk med jekkestropp før det ble mulig å skru den med latmann for hånd, med spenntak. Men det merkelige er at selv om jeg nå har skrudd den to hele runder ut, må jeg fortsatt bruke latmann med spenntak for å klare å rikke den. I det siste har jeg knekt flere skruer med langt mindre krefter enn dette. De har typisk knekt etter å ha blitt skrudd 5-6 runder ut. Jeg frykter at den gjennværende trege skruen vil lide samme skjebne om jeg fortsetter å skru på den. Jeg har tatt den frem og tilbake flere ganger og dynket med wd40 før hver innskruing, men den er fortsatt like treg. Ikke overraskende at wd40 ikke gjør noe utslag, skruen har jo bodd i olje fra før. Så hva gjør man med en skrue som har så mye friksjon tiltross for sitt mangeårige oljebad?
   #63
 2,779     0
Så hva gjør man med en skrue som har så mye friksjon tiltross for sitt mangeårige oljebad?

Gjengene har med stor sannsynlighet skåret/revet seg, og du har fått en metallflis/spon inn på feil sted. Er ikke stort annet å gjøre enn å fortsette å skru; bruk håndmakt, ikke muttertrekker. Varmeutviklingen ved langvarig muttertrekkerbruk når det går veldig tungt kan gjøre at det går fullstendig galt, og "sveiser" seg sammen.

Når (hvis) du får den ut uten å ødelegge gjengene, så bytter du bolten, og rensker hullet med gjengetapp.
  (trådstarter)
   #64
 5,111     Sørnorge     0
Hvis den knekker, finnes det noen annen mulighet enn å bore opp hullet på nytt? Finnes det i så fall noen triks for å holde drillen rett og sentrert i skruehullet?
  (trådstarter)
   #66
 5,111     Sørnorge     0
Dette er oppunder bilen.
Før regnet kom fikk jeg sett status i dagslys. Skruene sitter inn i en kanal som ser ut til å ha små hull på toppen, og ingen under. Jeg tipper denne har samlet mye sand, og når skruene skrus ut (nedover) har de sand i gjengene som dras med ned i skruehullet og dermed kiler fast skruen. Bakgrunnen for mistanken er at en skrue, etter noen runder ut/inn med wd40 er så lett å skru at jeg kan skru den med fingrene innerst, men etter ca 10 runder utover blir den så hard at jeg sliter selv med latmansarm. Finnes det noen triks for å rense innsiden av slike kanaler før man skrur ut skruene? En våt/tørrsuger med slange av størrelse (drikke)sugerør kunne kanskje ha klart jobben...
   #67
 4,193     0
Hvis det er mer enn en skrue i kanalen har du kanskje et hull å drenere fra nå som nesten alle er ute? I så fall ville jeg vurdert å spyle ut sanden med rikelige mengder vann heller enn støvsuge.

  (trådstarter)
   #68
 5,111     Sørnorge     0
Det er jo en mulighet... Å fylle kanalen med vann hjelper neppe. Jeg må finne en måte å få spylt i vinkel på innsiden av kanalen da. Et stålrør i størrelse sugerør, med hull på siden, festet til hageslange. Det må da finnes på en eller annen dings i huset. Det gjelder bare å komme på hvor...
   #69
 164     Bergen     0
  (trådstarter)
   #70
 5,111     Sørnorge     0
Tok en tur ut i regnet med hageslangen og spylte vann inn i de åpningene jeg kunne se på oversiden av kanalen - det kom ikke en dråpe ut av skruehullene etter fjernede skruer! Alt vann fant andre veier ut. Det betyr at enten er kanalgodset tykkere der skruene sitter, eller det er inndelt i kammere slik at baksiden av skruene ikke er nåbare fra hullene på toppen. Noen forslag for å kunne rense rundt en skrue via skruehullet til naboskruen, 5cm unna?