keal sitt svar er feil, f.eks er min 1320kg totalvekt henger tilatt på min bil med B serifikat. 750kg grensen er hvis du går ut over totalvekt grensen. Bruk tilhenger kalkulatoren til vegvesenet.
Ikke heilt korrekt, maksvekt med B er 4250 kg, ein bil med vekt 3500 kg + henger 750 kg er lovlig.
Jeg har ikke fått med meg hva "fellesskapskode 96 påført førerkortet" krever, men det er ihvertfall et tilleggskrav ut over standard klasse B.
Hovedpoenget er uansett at det er satt grenser på totalvekt, men at det er vesentlig forskjell på om denne totalvekten er fordelt på én eller to enheter.
Jeg synes det er helt OK at myndighetene krever at du skal ha opplæring for å kjøre med tilhenger. Etter min mening: både over og under 750 kg. For alle som sier at "Det er jo helt greit - det er da ingen kunst å rygge med en halvannet tonns tilhenger bak en tre tonns kassebil på isholka! ... da burde det være greit å stikke innom trafikkstasjonen for å vise det, og få de nødvendige påtegningene i sertifikatet.
B96 er det samme som BE mht krav til kurs det er obligatorisk opplæring med kjøreskole og 4-6k i kostnader. B96 har ikke oppkjøring etter kurs slik BE har. Men det er kun BE som tillater bruk av aktuell totalvekt.
For å være sikker har BE to ulike vektklasser for hengere; BE tatt før 2013 kan tillatt hengervekt være over 3500 kg, etter 2013 maks 3500 kg, uten at den regelen får mykje å seie i Norge da me har lite store hengere for bil her.
Tilhengere over 3500kg har krav om samme bremsesystem som bilen. Siden de aller fleste biler som kan kjøres med B-førerkort har hydrauliske bremser, må også tilhengeren ha det. Jeg har tilgode å se en tilhenger for personbil med hydraulisk brems. Og jeg har tilgode å se en personbil med uttak for hydraulisk tilhengerbrems. Så for alle praktiske formål klarer jeg ikke se noen forskjell på BE tatt før og etter 2013.
Er sikkert slik det står i ei eller anna forskrift, men det er unntak. Elektriske bremser på henger godkjennes (sjølv om bilen har hydruliske bremser), gjelder da amerikanske biler & tilhengere som importeres til Norge, og disse hengerene kan være mindre eller større enn 3,5 tonn.
Mye rare detaljer mhp lovlig tilhengervekt. Mange tror at en med B er begrenset til 750kg, det er feil.
Vær obs på at med BE er det aktuell tilhengervekt som gjelder, gørtung, lett lastet henger kan være ok. Med kun B er det registrert totalvekt som gjelder. Gørtung henger, egenvekt 300kg er kanskje ikke lov.
Det er bilens data at den kan trekke totalvekt på henger + sum av totalvekter under 3500kg som må benyttes. Regel om hvor stor bilen måtte være iforhold til tilhenger er helt borte hvis en tilfredsstiller kravene her kan en benytte B førerkort. Tidligere måtte egenvekt bil + fører være større enn totalvekt henger. Dette kravet er helt forsvunnet.
Det ser eg faktisk ja, det gjer det jo litt enklere på små biler, for store vert det jo det same. Da les eg det som aktuell totaltvekt på henger i forhold til bilens krav, mens tillatt totaltvekt i forhold til 3500 kg og uavhengig av tillatt hengervekt/vogntogvekt til bilen.
Teksten er: Førerett i klasse B gjelder for:
1.Motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.
2.Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
3.Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3 500 kg.
Takk for veldig nyttig link.
Jeg har ikke fått med meg hva "fellesskapskode 96 påført førerkortet" krever, men det er ihvertfall et tilleggskrav ut over standard klasse B.
Hovedpoenget er uansett at det er satt grenser på totalvekt, men at det er vesentlig forskjell på om denne totalvekten er fordelt på én eller to enheter.
Jeg synes det er helt OK at myndighetene krever at du skal ha opplæring for å kjøre med tilhenger. Etter min mening: både over og under 750 kg. For alle som sier at "Det er jo helt greit - det er da ingen kunst å rygge med en halvannet tonns tilhenger bak en tre tonns kassebil på isholka! ... da burde det være greit å stikke innom trafikkstasjonen for å vise det, og få de nødvendige påtegningene i sertifikatet.
Elektriske bremser på henger godkjennes (sjølv om bilen har hydruliske bremser), gjelder da amerikanske biler & tilhengere som importeres til Norge, og disse hengerene kan være mindre eller større enn 3,5 tonn.
Vær obs på at med BE er det aktuell tilhengervekt som gjelder, gørtung, lett lastet henger kan være ok. Med kun B er det registrert totalvekt som gjelder. Gørtung henger, egenvekt 300kg er kanskje ikke lov.
Regel om hvor stor bilen måtte være iforhold til tilhenger er helt borte hvis en tilfredsstiller kravene her kan en benytte B førerkort. Tidligere måtte egenvekt bil + fører være større enn totalvekt henger. Dette kravet er helt forsvunnet.
Da les eg det som aktuell totaltvekt på henger i forhold til bilens krav, mens tillatt totaltvekt i forhold til 3500 kg og uavhengig av tillatt hengervekt/vogntogvekt til bilen.
Teksten er:
Førerett i klasse B gjelder for:
1.Motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.
2.Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
3.Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3 500 kg.
https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2011-03-08-259