(trådstarter)
   #21
 5,111     Sørnorge     0
Tidligere måtte egenvekt bil + fører være større enn totalvekt henger. Dette kravet er helt forsvunnet.

Har det forsvunnet? Jeg så det på vegvesenets sider for bare noen uker siden.

HSt
   #22
 36,912     Lillestrøm kommune     0
Ja dette forsvant ved siste regelendring, nå oppdaterte vegvesenet teksten når jeg kontaktet dem etter regelendringen, de hadde også gått i 750kg B-fellen som keal. Har de igjen lagt ut gal tekst ?

Tilhenger kalkulatoren kan enten brukes med reg nr på bil og henger eller oppgi bil og sertifikat type og du får vite grensene som gjelder.
O_K
   #23
 431     0
Når jeg leser den teksten der så virker det på meg som forskjellen mellom B og B96 nå kun er de ekstra 750kg, bortsett fra det er teksten helt lik i punkt 3 og 4.




3.Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3 500 kg.




4.Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 4 250 kg og vedkommende har fellesskapskode 96 påført førerkortet


Eneste begrensningen jeg ser her er at tillat totalvekt skal være under 3500kg, men for meg ser det ut til at begrensningen om at hengerens tillatte totalvekt må være lavere enn bilens tillatte tilhengervekt er borte?

Hvis man har bil med tillatt totalvekt 2000kg, og med tillatt tilhengervekt på 1000kg, altså tillatt totalvekt 3000kg, og en tilhenger med tillatt totalvekt 1500kg, men bare lastet opp til 1000kg, er det nå blitt lovlig på klasse B?

Uansett hvordan man legger sammen tallene der vil man jo oppnå en tillatt totalvekt under 3500kg og det er det som er begrensningen i loven slik jeg leser den. Er det noen tilleggskrav andre steder som jeg har oversett? Før mener jeg å huske at det var følgende for klasse B:
- Tillatt totalvekt for bil+henger under 3500kg
- Tillatt totalvekt på tilhenger måtte være mindre enn bilens egenvekt
- Tillatt totaltvekt på tilhenger måtte være mindre enn bilens tillatte tilhengervekt
TSt
   #24
 14,682     0
Dette punktet finnes ikke lenger:
- Tillatt totalvekt på tilhenger måtte være mindre enn bilens egenvekt.
Det er derfor reglene ikke lenger er fornuftige synes jeg. Det måtte vært mye bedre å ende opp med totalvekter på f.eks. 3650 kg enn å kjøre med en knøttliten bil som har lov å trekke stor henger. (Biler med kraftig motor og gode bremser).

Ellers korrekt at det kun er økning av vekt fra 3500kg til 4250kg når en har B96. Opplæringen på B96 er den samme som på BE men en trenger ikke kjøre opp med tilhenger for å få B96. Men en kan velge å ta oppkjøringen senere for å konvertere B96 til BE.
   #25
 836     Østfold     0
Dette punktet finnes ikke lenger:
- Tillatt totalvekt på tilhenger måtte være mindre enn bilens egenvekt.
Det er derfor reglene ikke lenger er fornuftige synes jeg. Det måtte vært mye bedre å ende opp med totalvekter på f.eks. 3650 kg enn å kjøre med en knøttliten bil som har lov å trekke stor henger. (Biler med kraftig motor og gode bremser).

Ellers korrekt at det kun er økning av vekt fra 3500kg til 4250kg når en har B96. Opplæringen på B96 er den samme som på BE men en trenger ikke kjøre opp med tilhenger for å få B96. Men en kan velge å ta oppkjøringen senere for å konvertere B96 til BE.


Og jeg vil mene at det er verdt å tenke på å ta oppkjøringen med en gang mens teori osv er fremst i pannebrasken:)
Signatur
TSt
   #26
 14,682     0
Men hvis en eier egne tilhengere (vare / båt) som ikke er for store for 4250 grensen så klarer en seg fint med B96. Men skal en låne / leie tilhengere så er jeg enig at en bør kunne bruke store der en kan bruke aktuell last som grense som en kan med BE.
  (trådstarter)
   #27
 5,111     Sørnorge     0
Og jeg vil mene at det er verdt å tenke på å ta oppkjøringen med en gang mens teori osv er fremst i pannebrasken:)


Jeg tok oppkjøring på C1E i 2018. Sist jeg så på teorien var da jeg tok C og D i 1998.
Men så hadde jeg en kjørelærer på de obligatoriske kjøretimene som tok en gjennomgang av hva som var blitt endret av regler siste 20år mens vi kjørte. Det viste seg nyttig som det var endel slikt jeg fikk spørsmål om ved oppkjøringen. Bl.a. at kravene til lastsikring har gått ned på disse årene.

   #28
 150     0
Jeg skal kjøre opp til BE i morgen. Noen som kan liste opp hva jeg bør huske på og ta hensyn til?
  (trådstarter)
   #29
 5,111     Sørnorge     0
Hold deg på veien. Du vil bli tatt inn på en vei som krever at du kjører langt saktere enn fartsgrensa for bli vurdert til at du kjører sikkert - det hjelper ikke at du mener du har kontroll om sensor ikke er enig. Jeg ble reddet av en uforutsett hendelse. Sensor sa etterpå at han mente jeg kjørte alt for fort til å ha kontroll og hadde tenkt å stryke meg, men da han så hvordan jeg reagerte på overraskelsen, så forsto han at jeg faktisk hadde kontroll.
Husk å gjøre sjekk av tilhenger før du kjører - lys, luft i dekk, at lasten er sikret, at hengeren er godt festet i bilen.
Ha oversikt over hva som kreves av lastsikring.

Husk å benytte tilgjengelig plass på ryggetesten. Tar man for krapp sving blir det ofte vanskelig å rette opp uten å kjøre fremover. Man demonstrerer kontroll mye tydeligere ved å gjøre hele ryggesvingen i en jevn bevegelse.
   #30
 352     0
kan kanskje være greit å høre om sensor vil ta på seg jobben som hjelpemann når du skal rygge, så slipper du risikere å måtte ta oppkjøringa en gang til. Sensor tok hvertfall på seg den jobben når jeg tok BE i Oslo for mange år siden og var fornøyd med det.