Nei, Passat GTE kan bare trekke henger med aktuell vekt opp til 1600 kg. Med riktig sertifikat, BE, kan en trekke en henger med 2000 kg registrert totalvekt om en begrenser seg til aktuell vekt på 1600.
Med B96 må en forholde seg til tilhengerens registrerte totalvekt, her 2000 kg.
«Med klasse B 96 kan man trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg når summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er i området 3501-4250 kg
I eksempelet er kravet til samlet vekt under 4250 kg oppfylt, men hengeren er er for stor når en må regne totalvekt, ikke aktuell vekt. Denne hengeren kan du ikke trekke etter en Passat om den så er tom (egenvekt 250kg) dersom du har bare B eller B96.
Nå har jeg brukt halve denne tråden på å fortelle at akkurat det der er feil! Slå inn bil+henger i hos vegvesent i stedet for å fortsette å forvirre enda mer!
Man kan forholde seg til aktuell vekt med både b,b96 og be. Reglene ble endret for en del år siden.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
nå forvirrer du igjen Frodes for det er en totalvekt begrensning på både B og B96 som er mye lavere enn for BE men du har rett at hvis en er under totalvekt grensen får en lov å bruke den aktuelle vekten mht grensen for bil
Så totalvekt grensene for B og B96 gjelder.
Start med bilen og angi deretter B B96 og BE da kommer forskjellene opp i tilhenger kalkulatoren
om bilen bare kan trekke 1600 kg, så kan du fortsatt ha en henger med totalvekt 2000 kg etter, så lenge samlet totalvekt ikke overstiger førerkortets begrensning. Du kan da ikke laste hengeren til aktuell vekt over 1600 kg. Her er det altså helt lovlig å bruke aktuell vekt!
Veldig enkelt, og nå håper jeg folk kan slutte å diskutere dette:
B : samlet totalvekt maks 3500 kg. B96 : samlet totalvekt 4250 kg.
B/B96: hengerens totalvekt KAN overstige bilens lovlige hengervekt, så lenge AKTUELL hengervekt ikke gjør det.
B/B96: Man kan alltid trekke 750 kg henger, så lenge bilen er registrert for den aktuelle vekten.
«Gammel BE : Bil inntil 3,5 tonn + det denne har lov å trekke av henger (maks 3,5 tonn med påløpsbrems, men mer med svingskive)
«Ny BE : Bil inntil 3,5 tonn, henger inntil 3,5 tonn.
Alle: Bil må være godkjent for hengerens aktuelle vekt.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Men det er totalvektene for B og B96 som vil slå inn Og gjøre det ulovlig å kjøre hengeren mens BE har så høy grense at den i praksis ikke slår inn. Så fremstillingen din er egentlig for enkel
For min bil står det, for B maks tillatte totalvekt 1670kg Maks aktuell totalvekt 1500kg
Begge begrensninger må overholdes.
Så er tillatt totalvekt 1700kg så er den ulovlig og dermed er det totalvekt kravet som slår inn om det er lov å kjøre eller ikke. Det var dette diskusjonen egentlig startet med.
for BE ser en at problemet skjeldent vil komme med høye verdier.
Begynte ikke den diskusjonen med hvorvidt man kan bruke begrepet "aktuell totalvekt" for B og B96? Alle klassene B, B96 og BE opererer med "tillatt totalvekt" og "aktuell totalvekt", så svaret på det er vel enkelt og greit "ja"?
Forøvrig synes jeg Frodes gir en svært god og strukturert oppsummering av reglene.
du ser at min avskrift viser at begge kravene skal være tilfredsstilt, men ja når totalvektkravet er innenfor så er det aktuell vektkravet som begrenser lastingen. I praksis er det da totalvekt kravet som begrenser lovlig bruk mot B/B96/BE og aktuell vekt laste mengden. Det er da fortsatt silk at den samme hengeren med 100kg last kan være lovlig med BE eller B96 men ikke med B. Jeg får ikke konklusjonen derfor til å stemme.
Ja, jeg er forsåvidt enig i det du skriver om vektene. På den annen side, en tilhenger med 100kg last kan være ulovlig å dra med både B og B96, men lovlig med BE. Jeg har "ny" BE og vil på samme måte møte på dette hvis jeg finner en tilhenger med tillatt totalvekt over 3500kg. Den har jeg ikke lov å trekke siden den har tillatt totalvekt over 3500kg. (Edit: jeg er enig i at dette er litt teoretisk problem, siden det er svært på tilhengere med vekt over 3500kg)
Jeg er også helt enig i at "tillatt totalvekt" ofte er begrensende faktor for B og B96, men jeg er også enig med Frodes i at "aktuell totalvekt" er et begrep man må forholde seg til med B og B96 også.
Man kan alltids argumentere med at reglene gir noen meningsløse utslag, men de er i det minste relativt enkle å forstå og om man er i tvil er tilhengerkalkulatoren til god hjelp.
Samtidig er det fornuftig med en eller annen form for opplæring for folk som skal trekke tyngre hengere. B96/BE-opplæringen oppfatter jeg som veldig relevant, særlig lastsikringsdelen - for de som er uenige er det bare å stikke innom et tilfeldig byggevarehus og se hvordan Ola og Kari Nordmann laster og surrer hengere...
Samtidig er det fornuftig med en eller annen form for opplæring for folk som skal trekke tyngre hengere. B96/BE-opplæringen oppfatter jeg som veldig relevant, særlig lastsikringsdelen - for de som er uenige er det bare å stikke innom et tilfeldig byggevarehus og se hvordan Ola og Kari Nordmann laster og surrer hengere...
Ja, ja, og ja... Opplæring er fornuftig!
Som relativt fersk innehaver av BE kan jeg bekrefte at lastsikringskurset er relevant, og nyttig. Ulempa er at det nå gjør vondt i sjela å handle byggevarer på lørdager. Steike mye rar lastsikring..
Nå har jeg brukt halve denne tråden på å fortelle at akkurat det der er feil! Slå inn bil+henger i hos vegvesent i stedet for å fortsette å forvirre enda mer!
Man kan forholde seg til aktuell vekt med både b,b96 og be.
Reglene ble endret for en del år siden.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Så totalvekt grensene for B og B96 gjelder.
Start med bilen og angi deretter B B96 og BE da kommer forskjellene opp i tilhenger kalkulatoren
Veldig enkelt, og nå håper jeg folk kan slutte å diskutere dette:
B : samlet totalvekt maks 3500 kg.
B96 : samlet totalvekt 4250 kg.
B/B96: hengerens totalvekt KAN overstige bilens lovlige hengervekt, så lenge AKTUELL hengervekt ikke gjør det.
B/B96: Man kan alltid trekke 750 kg henger, så lenge bilen er registrert for den aktuelle vekten.
«Gammel BE : Bil inntil 3,5 tonn + det denne har lov å trekke av henger (maks 3,5 tonn med påløpsbrems, men mer med svingskive)
«Ny BE : Bil inntil 3,5 tonn, henger inntil 3,5 tonn.
Alle: Bil må være godkjent for hengerens aktuelle vekt.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
For min bil står det, for B
maks tillatte totalvekt 1670kg
Maks aktuell totalvekt 1500kg
Begge begrensninger må overholdes.
Så er tillatt totalvekt 1700kg så er den ulovlig og dermed er det totalvekt kravet som slår inn om det er lov å kjøre eller ikke. Det var dette diskusjonen egentlig startet med.
for BE ser en at problemet skjeldent vil komme med høye verdier.
Forøvrig synes jeg Frodes gir en svært god og strukturert oppsummering av reglene.
Jeg er også helt enig i at "tillatt totalvekt" ofte er begrensende faktor for B og B96, men jeg er også enig med Frodes i at "aktuell totalvekt" er et begrep man må forholde seg til med B og B96 også.
Samtidig er det fornuftig med en eller annen form for opplæring for folk som skal trekke tyngre hengere. B96/BE-opplæringen oppfatter jeg som veldig relevant, særlig lastsikringsdelen - for de som er uenige er det bare å stikke innom et tilfeldig byggevarehus og se hvordan Ola og Kari Nordmann laster og surrer hengere...
Ja, ja, og ja... Opplæring er fornuftig!
Som relativt fersk innehaver av BE kan jeg bekrefte at lastsikringskurset er relevant, og nyttig. Ulempa er at det nå gjør vondt i sjela å handle byggevarer på lørdager. Steike mye rar lastsikring..