(trådstarter)
   #71
 5,111     Sørnorge     0
Man skal ikke se langt for å finn svært tvilsom lastsikring. Påfallende mange lastsikringer er så dårlige at man undrer seg hvordan det står til med allmennkunnskapene hos befolkningen.

  (trådstarter)
   #72
 5,111     Sørnorge     0
På føret som var natt til i dag (0grader og snøvær) forstår man veldig godt hvorfor det er krav om bedre bremsesystem på hengere over 3500kg. Jeg hadde bare 500kg bak, men selv om abs'n på bilen stadig jobba for harde livet, var det ofte en følelse av at noen der bak var veldig ivrige til å dytte. Antagelig klarte ikke bilen å få nok veigrep til at påløpsbremsen ble trykket inn.
   #73
 3,210     Vestlandet     0
Hva lærer man om kjøring med henger på disse kursene? Jeg så det ble nevnt tidligere. Er det noen tips som er verdt å få med seg?
HSt
   #74
 36,912     Lillestrøm kommune     0
Har du erfaring, trolig ingen ting. For de som ikke kan fysikken er lastesikring på teori sikkert nyttig
   #75
 98     Lier     0
Tja... Tror HSt er inne på noe Wink

Jeg tok BE i sommer og det var ikke veldig mye læring, egentlig mer en bevisstgjøring (og en fin oppfrisking av generelle kjøreferdigheter).

Kurset består (Etter hukommelsen) av:
- lastsikring - enkel innføring i hvordan man sikrer last samt krav som gjelder. Denne delen inneholdt også daglig sjekk av henger + en del teori om hvordan man leser et vognkort + førerkortregler for tilhenger.
- Trinnevaluering 1 og 2: Kjøring og rygging med tilhenger. Her tror jeg du skal være på et visst nivå før du får lov å ta siste del.
- Sikkerhetskurs på veg: kjøring i "variert terreng", dvs mye smale trange veier, + motorvei for å sjekke at du holder 80 der det er 100 grense.

Gjennomgående en masse selvfølgeligheter som å avpasse fart i svinger, før kryss, osv...

TSt
   #76
 14,682     0
For de som kan lastsikring enten fra før eller gjennom fysikk kunnskaper og som har erfaring med kjøring av tilhenger med B sertifikat så er det som flere sier minimalt med kunnskap å hente. Største problemet i følge sjåførlærer var de generelle kjøreferdighetene en del har lagt seg til. Men for ferske sjåfører uten erfaring med tilhenger kan det være noe å hente. Rygging med henger skal bare la seg gjøre, hadde ingen ting å si om en måtte rette opp flere ganger for å komme rundt hjørnet. Men sende ut hjelpemann før en rygger må en kunne fra før selv om en kanskje ikke alltid har det når en kjører selv ....
   #77
 4,202     0
Min kjørelærer fokuserte endel på flyt.

Med tung vil / tungt vogntog ønsket han at man så langt det var mulig aldri stoppet helt, men heller avpasset farten og avstandene slik at man alltid hadde endel sekunder med krabbefart for å unngå å stoppe helt. Om det var hans personlige preferanser eller nyttig kan diskuteres, det sliter jo mindre på drivverk etc å slippe bakkestart med tung henger.

TSt
   #78
 14,682     0
Ja men viktig å avpasse farten. Slakket en ikke av før et uoversiktlig gangfelt selv om en ikke se noen kunne en bare møte opp på nytt senere.
   #79
 98     Lier     0
Ja, fartstilpasning var viktig. Og speilbruk, og sjekking av blindsone! (jeg har for lenge siden lagt meg til vanen å bruke begge sidespeil aktivt når jeg kjører med tilhenger, etter at jeg knerta en tilhengerskjerm under førstegangstjenesten, så det ble raskt konstatert at jeg brukte speilene aktivt og kjørelæreren min brukte ikke videre tid på det). Det var andre unoter han ville rydde opp i Wink
   #80
 3,210     Vestlandet     0
Ok, da er jeg nok dekka. Fysikken har jeg i boks, og er veldig nøye med å stroppe skikkelig, og ha lavt tyngdepunkt og riktig vekt på kula hvis jeg får det til.