Litt off topic: Har en vanlig 750kg henger bak en Transporter. Hengeren er helt usynlig fra førerplass ved kjøring rett frem og jeg skulle rygge ned kronglete smal vei med tungt lass: Plasserte to like lange gjerdestolper på tvers nedi karmen, en fremme, en bak. Da «så jeg hengeren greit i sidespeilet.
Litt off topic til: Har en 3 meter lang henger og en 4 meter lang, begge er greie å rygge med. 4 meteren får litt juling mot en og annen stubbe, da den er så lang at jeg ikke helt ser enden, men stort sett går det greit. Lånte en liten henger med kort drag her forleden, måtte rett og slett droppe å rygge med den og koble fra for å snu. Helt håpløs, følte meg som en skikkelig nybegynner. Moralen må være, kort drag, da må hengeren være så lett at du kan koble den fra og manøvrere den manuelt. Langt drag, da kan du bli ryggemester.
snektriker har gjort helt rett oppdagelse. Jeg startet med båthenger og da var det ikke noe problem å lære å rygge siden aksel på disse ofte står enda langre bak enn på en varehenger. KjellG sitt tips kan være vel vært å ta med seg siden smale korte hengere er et mareritt. Det er for sent å rette opp når den kommer ut så mye at den synes. Men husk å fjerne det som stikker ut etterpå.
Nå på fredag så jeg en som kom ganske skarpt ut av rundkjøringen her. Hengeren skrensa flere ganger til hver side før den slo seg til ro. Så roe ned også ut av svinger og rundkjøringer og ikke bare inn i dem er nok en god ide.
En annen gang havnet en lump av en granlegg i veien foran meg. Den hadde hoppet ut av hengeren på bilen foran da den gikk over en fartsdump. Jeg hadde en mistanke om at noe kunne skje så jeg holdt ekstra god avstand.
Med tung vil / tungt vogntog ønsket han at man så langt det var mulig aldri stoppet helt, men heller avpasset farten og avstandene slik at man alltid hadde endel sekunder med krabbefart for å unngå å stoppe helt. Om det var hans personlige preferanser eller nyttig kan diskuteres, det sliter jo mindre på drivverk etc å slippe bakkestart med tung henger.
Dette har man VELDIG fokus på om man kjører lastebil, å starte i fra stillestående med over 50 tonn lastebil i motbakke er noe man definitivt vil unngå å gjøre mer enn nødvendig. Det er helt klart nyttig også med personbil, både med og uten henger.
Dere som kjører opp på klasse BE skal være sjeleglad det ikke er en sånn her type henger dere bruker https://nn.m.wikipedia.org/wiki/Slepvogn skal man rygge med de her må man VIRKELIG holde tunga rett i munnen
Dere som kjører opp på klasse BE skal være sjeleglad det ikke er en sånn her type henger dere bruker https://nn.m.wikipedia.org/wiki/Slepvogn skal man rygge med de her må man VIRKELIG holde tunga rett i munnen
Haha, ja jeg har prøvd å rygge med sånn... riktignok bak en traktor, men krever litt trening ja!
(og ja, sjeleglad det ikke var en sånn det skulle rygge med bak personbil )
Finnes tilhenger med svingskive til personbil også. Har fundert på å koble sammen en varehenger og en dolly for å få til en enkel langhenger til materialer.
Litt off topic: Har en vanlig 750kg henger bak en Transporter. Hengeren er helt usynlig fra førerplass ved kjøring rett frem og jeg skulle rygge ned kronglete smal vei med tungt lass: Plasserte to like lange gjerdestolper på tvers nedi karmen, en fremme, en bak. Da «så jeg hengeren greit i sidespeilet.
Kjenner igjen den. Å rygge med vannvogn etter lastebil var utfordring. Den er så vidt over 1m bred og under 3m lang. Hvis man da får øye på hengeren i speilet vet man at hengeren har svingt minst 30 grader.
Litt off topic til: Har en 3 meter lang henger og en 4 meter lang, begge er greie å rygge med. 4 meteren får litt juling mot en og annen stubbe, da den er så lang at jeg ikke helt ser enden, men stort sett går det greit. Lånte en liten henger med kort drag her forleden, måtte rett og slett droppe å rygge med den og koble fra for å snu. Helt håpløs, følte meg som en skikkelig nybegynner. Moralen må være, kort drag, da må hengeren være så lett at du kan koble den fra og manøvrere den manuelt. Langt drag, da kan du bli ryggemester.
Kjent sak. Lang avstand fra kule til aksling er mye lettere å styre. MEN det krever også mye mer plass. Det merkes godt når man kjører båthenger. Har man en 18' båt, har man gjerne 7m hengerlengde med 6m fra kule til aksling. Det krever hinsides mye mer plass enn en 7m lang varehenger med 4m fra kule til aksling. (Med aksling menes midt mellom akslingene ved boggi.)
Med tung vil / tungt vogntog ønsket han at man så langt det var mulig aldri stoppet helt, men heller avpasset farten og avstandene slik at man alltid hadde endel sekunder med krabbefart for å unngå å stoppe helt. Om det var hans personlige preferanser eller nyttig kan diskuteres, det sliter jo mindre på drivverk etc å slippe bakkestart med tung henger.
Dette har man VELDIG fokus på om man kjører lastebil, å starte i fra stillestående med over 50 tonn lastebil i motbakke er noe man definitivt vil unngå å gjøre mer enn nødvendig. Det er helt klart nyttig også med personbil, både med og uten henger.
Det med flyt er meget besparende. Lastebilteknikken brukt på personbil gjør at jeg kjører de fleste biler med lavere forbruk enn oppgitt fra fabrikk. 2. generasjon av Leaf var oppgitt til 19mil teoretisk kjørelengde. Da jeg prøvekjørte en slik kjørte jeg 21mil og hadde fortsatt batteri igjen da jeg leverte den tilbake. Det handler ikke om å kjøre som en snegle, men å ikke bruke bremsepedalen - altså slippe gassen så tidlig at motorbrems/regenerering gir nok bremseeffekt. Ut av kryss gir man gjerne full gass til fartsgrense+10 og lar cruise controllen holde den farten.
Finnes tilhenger med svingskive til personbil også. Har fundert på å koble sammen en varehenger og en dolly for å få til en enkel langhenger til materialer.
Får man en slik hjemmemekk-løsning godkjent for kjøring på vei? Man trenger jo strengt tatt bare å montere hengerfeste midt mellom hjula på en liten henger, også hekte en stor henger på dette hengerfestet. Er det egentlig noe regelverk som hindrer at man kjører med to hengere etter hverandre?
(...) for meg ser det ut til at begrensningen om at hengerens tillatte totalvekt må være lavere enn bilens tillatte tilhengervekt er borte?
Den begrensningen har faktisk aldri vært der.
Derimot var det tidligere (men det forsvant for 5+ år siden, i januar 2013...) et krav om at hengerens tillatte totalvekt skulle være lavere enn bilens egenvekt, ikke dens tillatte hengervekt. Men det er altså fjernet for lenge siden...
Det er (også FØR 2013, så lengde du holdt deg under trekkbilens egenvekt, som godt kan være høyere enn tillatt hengervekt...) lovlig, uansett førerkortklasse, å trekke tilhenger hvor tillatt totalvekt (men naturligvis ikke den aktuelle...) er høyere enn bilens tillatte hengervekt.
En balje med singel og en tompall for støtte i bunn har vært med på noen turer her.
Har en vanlig 750kg henger bak en Transporter. Hengeren er helt usynlig fra førerplass ved kjøring rett frem og jeg skulle rygge ned kronglete smal vei med tungt lass: Plasserte to like lange gjerdestolper på tvers nedi karmen, en fremme, en bak. Da «så jeg hengeren greit i sidespeilet.
En annen gang havnet en lump av en granlegg i veien foran meg. Den hadde hoppet ut av hengeren på bilen foran da den gikk over en fartsdump. Jeg hadde en mistanke om at noe kunne skje så jeg holdt ekstra god avstand.
Dette har man VELDIG fokus på om man kjører lastebil, å starte i fra stillestående med over 50 tonn lastebil i motbakke er noe man definitivt vil unngå å gjøre mer enn nødvendig.
Det er helt klart nyttig også med personbil, både med og uten henger.
Dere som kjører opp på klasse BE skal være sjeleglad det ikke er en sånn her type henger dere bruker
https://nn.m.wikipedia.org/wiki/Slepvogn
skal man rygge med de her må man VIRKELIG holde tunga rett i munnen
Haha, ja jeg har prøvd å rygge med sånn... riktignok bak en traktor, men krever litt trening ja!
(og ja, sjeleglad det ikke var en sånn det skulle rygge med bak personbil )
Har fundert på å koble sammen en varehenger og en dolly for å få til en enkel langhenger til materialer.
Kjenner igjen den. Å rygge med vannvogn etter lastebil var utfordring. Den er så vidt over 1m bred og under 3m lang. Hvis man da får øye på hengeren i speilet vet man at hengeren har svingt minst 30 grader.
Kjent sak. Lang avstand fra kule til aksling er mye lettere å styre. MEN det krever også mye mer plass. Det merkes godt når man kjører båthenger. Har man en 18' båt, har man gjerne 7m hengerlengde med 6m fra kule til aksling. Det krever hinsides mye mer plass enn en 7m lang varehenger med 4m fra kule til aksling. (Med aksling menes midt mellom akslingene ved boggi.)
Det med flyt er meget besparende. Lastebilteknikken brukt på personbil gjør at jeg kjører de fleste biler med lavere forbruk enn oppgitt fra fabrikk. 2. generasjon av Leaf var oppgitt til 19mil teoretisk kjørelengde. Da jeg prøvekjørte en slik kjørte jeg 21mil og hadde fortsatt batteri igjen da jeg leverte den tilbake. Det handler ikke om å kjøre som en snegle, men å ikke bruke bremsepedalen - altså slippe gassen så tidlig at motorbrems/regenerering gir nok bremseeffekt. Ut av kryss gir man gjerne full gass til fartsgrense+10 og lar cruise controllen holde den farten.
Får man en slik hjemmemekk-løsning godkjent for kjøring på vei? Man trenger jo strengt tatt bare å montere hengerfeste midt mellom hjula på en liten henger, også hekte en stor henger på dette hengerfestet.
Er det egentlig noe regelverk som hindrer at man kjører med to hengere etter hverandre?
Den begrensningen har faktisk aldri vært der.
Derimot var det tidligere (men det forsvant for 5+ år siden, i januar 2013...) et krav om at hengerens tillatte totalvekt skulle være lavere enn bilens egenvekt, ikke dens tillatte hengervekt. Men det er altså fjernet for lenge siden...
Det er (også FØR 2013, så lengde du holdt deg under trekkbilens egenvekt, som godt kan være høyere enn tillatt hengervekt...) lovlig, uansett førerkortklasse, å trekke tilhenger hvor tillatt totalvekt (men naturligvis ikke den aktuelle...) er høyere enn bilens tillatte hengervekt.