#101
 2,843     0
Tja, om de trange steder er på en vei, så har du kanskje ikke formelt lov til det. Utenfor vei gjelder imidlertid ikke veitrafikkloven (og tilhørende forskrifter) for annet enn trafikk med motorvogn (og det gjelder jo da ikke folk uten motor som dytter rundt på en henger uten motor)...

  (trådstarter)
   #103
 5,111     Sørnorge     0
Jeg har dyttet henger for hånd før, og det holdt på å ende i katastrofe da jeg oppdaget hvor lite bakke som skulle til for at ryggeautomatikken skulle overstyre håndbremsen. Jeg klarte så vidt å styre den inn i en mur før den forsvant ned bakken, så ja, dytting av tilhenger på offentlig sted uten motorvogn er farlig!
   #104
 25,137     Akershus     0
«Mer ryggeautomatikk har du ingen bakoverbrems, whatsoever . Greit standpunkt. En ska passe på om en kobler fra i motbakke. Stoppeklosser bak begge hjul.

Ellers, et manuelttriks: dra til håndbrekket og vrikk hengeren fra side til side og den rusler opp bakken baklengs.
Signatur
  (trådstarter)
   #105
 5,111     Sørnorge     0
Stoppeklosser er ikke så greie når man skal snu hengeren. Hvis noen har oppskriften på hvordan man snur 4,5m bil med 4,5m henger sted med 8m vegg til autovern, uten å koble fra, er jeg svært interessert i instruksjoner. Man må liksom ha enten plassen av vogntogets lengde eller ikke så veldig mye mindre enn bilens svingdiameter for å komme rundt, hvis man har vanlig hengerfeste.
HSt
   #106
 37,739     Lillestrøm kommune     0
Tysse har håndbrems som virker supert bakover i bratte utforbakker. Den låser hjulene. Er det den større vandringen på håntaket og dermed wiren som gjør dette ? Jeg vet ikke. Jeg har rygget henger med last på denne måten, sist 3m3 heftig komprimert kvist. En må sjekke at ikke noe blokkerer håntaket eller undersiden av håntaket. Både nesehjul og tilhengerbstrømkabel må sjekkes så de ikke tar borti. Er det Gaupen dere kjører siden dere ikke har håndbrems bakover?
  (trådstarter)
   #107
 5,111     Sørnorge     0
Dette var gaupen, ja. Og den HADDE håndbrems bakover. Den HADDE en håndbrems som doblet utslaget sitt etter rulling 20cm bakover. At den hadde dette viste seg å komme av at bremsebånda hadde løsnet og kilte seg fint fast ved rygging. Etter bytte av bremsebånd ble bremseeffekten vesentlig bedre fremover, og dårligere bakover. Episoden med at den prøvde å stikke fra meg kom bare noen dager etter bytte av bremsebånd.

Båthengeren min har samme oppførsel. Den er en BK. Jeg har inntrykk av at alle hengere bruker samme drag og aksling - ALKO - så jeg tror neppe det er noen forskjell mellom merkene. Proffhengere kan ha en annen løsning. Proffhengerene jeg har lånt har vært så tunge at jeg ikke har kunnet dytte dem uten brems. Og med boggi funker heller ikke trikset med å dytte fra side til side.

Eneste Tysse-henger jeg har kjørt hadde ikke ryggeautomatikk. Den hadde en dings på draget som gjorde at draget ikke ble trykket inn ved rygging. Jeg synes den løsningen hadde mange fordeler.
Ellers savner jeg hengere som kan justere akslingen i lengderetning. Noen ganger er det umulig å vekta på rett plass innenfor tilgjengelig lasteareal.

   #109
 4,258     0
Ellers savner jeg hengere som kan justere akslingen i lengderetning. Noen ganger er det umulig å vekta på rett plass innenfor tilgjengelig lasteareal.


De aller fleste båthengere kan jo flytte akslingen, og er egentlig ganske praktiske om det er lange materialer som skal fraktes.

Ellers kan man bare gå for henger med svingkrans da, f.eks. http://www.tilhengernor.no/Produkter/Tilhenger/Varehenger-svingkrans/GDP-serien/
  (trådstarter)
   #110
 5,111     Sørnorge     0
Lenge siden jeg så noen henger med flyttbar aksling. Hvem har dette?
Jeg skulle helst hatt båten en halvmeter lenger frem på hengeren (pga mye vekt på bakerste kjølrulle), men har allerede 90kg kulevekt (og bilen har maks 75kg).

Hengere med svingkrans, enten i form av en slepevogn eller en semi gir mye større muligheter til å styre (hvis man har lært seg teknikken). Hengere til personbil er enkle å rygge, men krever mye plass (relativt til sin størrelse). Skulle som sakt gjerne lært en teknikk for å snu 4,5m bil med 4,5m henger på et sted med 8m mellom to vegger.

Denne har noen fordeler
https://www.youtube.com/watch?v=56XL0TysIn01