1 626    70    21  

MDG i Oslo, slutt for BB brukere?

 5 990     Finnmark     2
Tenker da selvfølgelig på problemer med å gjennomføre prosjekter pga bilforbud!
Ser at med t.o.m små prosjekter så er det mye utstyr som må fraktes med bil.

Hvordan bringe materialer, verktøy og annet utstyr til boligen?

Fantastisk virkeligfjernt, er min mening!
Men løsningen er kanskje å gjøre som MDG, nemlig ta taxi istedenfor kollektivtransport 

........Glad jeg ikke bor i Oslo;)

Dette er vel en tankevekker for sofavelgerne?
Signatur

  (trådstarter)
   #2
 5 990     Finnmark     0
Dette er vel likt som mange andre store europeiske storbyer?

Nei;)
Signatur
   #3
 2 797     Vestlandet     1
Det er vel litt dårlig definert enda, men jeg tror ikke det er snakk om mer enn ring 1. Det blir nok en løsning for varetransport til og fra boliger også. Blir ikke Tsjernobyl liksom. Jeg tror ikke folk i Finnmark eller resten av landet trenger å bekymre seg for det altså:p
   #4
 6 690     Akershus     2
Nå er det vel ikke fryktelig mange BB-brukere innenfor Ring1, finnmark4ever. Men kontoret til BB ligger akkurat innafor Grin

Bodde selv innenfor Ring1 i flere år. Hadde ikke det største behovet for å kjøre byggevarer med bil på den tiden, men dersom det hadde vært forbudt å kjøre der hadde det likevel vært fryktelig upraktisk. Bilen ble jo brukt til mye forskjellig transport som ikke kollektive løsninger kunne dekke. Det ville også vært veldig upraktisk for håndverkerne jeg brukte da vi rehabiliterte badet. Dog antar jeg at det vil legges til rette for at slike grupper vil kunne kjøre selv om privatbilismen fjernes.

Jeg tror det må sterk lut til for å håndtere miljøutfordringene. Om man velger å ikke tro på at vi har et miljøproblem, er det uansett gunstig å redusere biltrafikken i bysentra. Oslo spesifikt er også så trangt og klaustrofobisk at det ville blitt langt triveligere å ferdes i byen dersom mange av bilene var borte.

Og spesielt vinterstid er det fryktelig dårlig luft i flere byer, mye grunnet bilisme. Oslo har flere "rullende fortau" og det er gode forutsetninger for å komme seg rundt kollektivt. Mange andre byer har vesentlig større utfordringer på dette området. Også randsonene til Oslo har utfordringer når det gjelder å tilby god nok kollektivdekning. Det er grunn til å la seg provosere når enkelte bypolitikere utbasunerer at pendlere må sykle eller ta kollektivtransport i stedet for å kjøre bil. Gjerne det, men da må kollektivdekningen bli bedre.

Jeg kjører for øvrig buss og tog mine 5 mil til jobb Wink
Signatur
HSt
   #5
 30 142     Lillestrøm kommune     1
Antar det settes opp kontrollpunkter der en kjører innom og får klassifisert biltur som varetransport ? Jeg vet ikke, men det viser hvor klønete det kan bli. Jeg leverte 3 55tommers monitorer til et arrangement med stor stasjonsvogn for et års tid siden. Hvem skal utstede kjøreseddelen for å komme inn igjen å hente disse? Da er bilen tom på vei inn. Kanskje skal vi betale for varetransport med varetaxi ? En del huseiere har vel betalt en million eller 2 for p-plass i kjeller også ...

Problemstillingen er jo at kollektivtransport i hele Oslo og omegn må jo også gå døgnet rundt.
   #6
 5 333     Tromsø     1
Så vidt jeg forstår, er det ikke et forbud mot biler, men et forbud mot privatbiler. Selvsagt lite gunstig for de som liker å gjøre alt selv, inkludert å kjøre hjem gipsplater på takstativet. Det er vanskelig å ta med seg gipspater på trikken.

Men, de få som først har valgt å bosette seg innenfor ring 1, ekstremt urbant og ekstremt høye kvadratmeterpriser, og med lang fler kvadratmeter kontorer og butikker enn boliger, er ikke "nordmannen som vil byggja og bu utmed havet". De "har folk til slikt". Håndtverkeren som pusser opp har med gipsplatene i varebilen sin, eller byggevarehuset leverer. Man bærer knapt nok hjem en bærepose fra Rema, for mat får man også levert på døra, eller man går på kafe eller restaurant og spiser. De har knapt nok bil, parkering er vanskelig og dyrt, bil leier man når man skal på tur.

Jeg tror ikke det blir noe problem med privatbilfri indre by i Oslo. Eller for den saks skyld i mange andre byer. De som ikke trives med det, bosetter seg litt mindre sentralt.
Signatur
   #7
 408     Buskerud     0
Skulle gjerne sett et realistisk regnskap på hvor "miljøvennlig" det er å ha dieselbusser kjørende halvtomme døgnet rundt... eller på dagtid for den saks skyld. Bussen bruker vel fort en 10 gang mer drivstoff enn en typisk bil og gir høyere slitasje på vegnett enn 10 biler til sammen... I rushtid er det sikkert et positivt tall, men når man må ha regelmessige ruter som er så godt som tomme på andre tidspunkter tror jeg det regnskapet kommer ut negativt
Signatur

   #9
 2 018     Strømmen     0
Hvordan bringe materialer, verktøy og annet utstyr til boligen?
Fantastisk virkeligfjernt, er min mening!
........Glad jeg ikke bor i Oslo;)
Dette er vel en tankevekker for sofavelgerne?

Dette er en tankevekker til alle byer, men med motsatt fortegn... innenfor
Ring 1 i Oslo bor det ca 1000 mennesker, og de aller fleste på Aker Brygge,
disse kan helt greit kjøre til og fra, så jeg forstår ikke hva som er problemet...
90.000 jobber innenfor Ring 1, og 70 % av dette er kontorplasser, og så lenge
man ordner "kanaler" for varetransport til butikker, så er heller ikke dette
noe problem heller... da mangler vi bare et godt system for bevegelsehemmede,
så er saken løst...
Signatur
   #10
 2 413     Ønsker ikke besøk av deg     3
Virkelighetsfjernt. Talentløse politikerene som ikke vet hva de snakker om. Meninger har de, men ingen plan for gjennomførelse. MDG er SV politikk med nytt navn. Trendy hipstere skal selvsagt stemme på dem. Får se hvor lenge det varer.

Hvorfor skal de forby elbiler i kjernen?