#61
 3,041     Akershus     0
Kielferga har hatt landstrøm siden 2012 forresten:)


.....Da kan det ikke være så problematisk med resten??

Har flere bekjente i Oslo området, flere har elbil!
Tror dere det er pga miljøet?........å neida, og tipper mange tenker som de!
......det er pga fritak av bompenger, kjøring i kollektivfelt, gratis parkering og at de slipper å bruke kollektivtrafikk da Wink

Beste og enkleste tiltak i Oslo er å senke priser på kollektivtrafikken........hvorfor foreslår ingen det da?

Som jeg sa, egoisme kjenner ingen grenser. Man kan ikke belage seg på kun oppfordringer og godt kollektivtilbud så lenge folk tar seg råd til alternativene og kun tenker på seg selv. Et sted må man trekke streken.

Man skulle tro at sunn fornuft gjorde at færre sto og stampet i kø og folk tok innover seg den dårlige luftkvaliteten i Oslo, men nei. Man harsellerer med rekkeviddeangst for elbileiere, men i Oslo har folk køangst. Vi leser om utenlandske lastebilsjåfører som kommer med nest inntil sommerdekk på norsk vinterføre, selv om sikkert flere av disse vet at norsk vinter på norske veier er ingen spøk. Man kan bare oppfordre til å gjøre riktig så lenge - gir det ikke ønsket resultat så må man innføre noe strengere.

Et enkelt tiltak som ikke innebærer direkte forbud, men som begrenser ferdsel er å forby og stenge gjennomferdsel. Steng av veier som folk benytter for å kjøre gjennom sentrum. Tving denne trafikken ut ved at det er bortimot umulig å kjøre gjennom sentrum. Det er allerede bommer i Oslo som kun kollektiv- og utrykningskjøretøyer får benytte så noe nytt er det ikke. Det samme kunne man gjøre med visse områder. Det er et lite tiltak, men relativt billig og ikke veldig stor inngripen. Jeg har mere tro på en gradvis innføring gjennom små tiltak enn ett stort som er vanskelig å realisere.

   #62
 10,486     Akershus     0
Det å ordne landstrøm til et skip er ikke som å plugge leafen sin i stikkontakten hjemme. Her tror jeg nesten bare vi som ikke kan noe om det må innse at vi ikke kan noe om det, og stole på de som sier det er en del utfordringer rundt det.
Signatur
  (trådstarter)
   #63
 6,009     Finnmark     0
Det å ordne landstrøm til et skip er ikke som å plugge leafen sin i stikkontakten hjemme. Her tror jeg nesten bare vi som ikke kan noe om det må innse at vi ikke kan noe om det, og stole på de som sier det er en del utfordringer rundt det.


Det er vel ikke mer utfordringer en Lambda/ Munch museumet?
.......eller andre fancy greier de planlegger!
Signatur
   #64
 10,486     Akershus     0
Jo, høyst sannsynlig er det det. Bygger man noe selv, så har man kontroll på hvordan det funer. Noe helt annet er det med alt mulig rart av båter som kommer og legger til her.
Signatur
   #65
 24,668     Akershus     1
Mdg spør ikke om ulemper for folk i Oslo sentrum. Å få fartøyer til å bruke landstrøm synes å ha en vesentlig større virkning. Hvorfor skal en her ta hensyn til ulemper?

Oslo havn kan tilsvarende pålegges å ha flere tilkoblingsalternativer. De fartøyene som ikke ønsker å tilpasse seg kan legge til ved Øra-kaia i Fredrikstad eller bilhavna i Drammen. Begge er utenfor sentrum i respektive byer.

Ellers registreres at Sundgodt er kommet på banen. Antar at hun straks forbyr alle i sitt dept å kjøre personbil og drosje til jobben? I tillegg må det gjøres noe med forbudet mot sykkel ved nevnte dept. Videre at hun starter arbeidet med å få stengt Stortingsgarasjen og kjøring til Oslo rådhus. Det er et poeng at de som forskriver sur medisin for andre, er beredt til å ta den selv når de mener den er nødvendig. Rollemodeller og eksenpler er viktige også innen politikken. Det tar seg dårlig ut når Rasmus nekter andre å kjøre, men selv bosetter han seg slik at han "må" bruke bil, både han og kona, hver sin.
Signatur
  (trådstarter)
   #66
 6,009     Finnmark     0
Vi bruker nesten alltid kollektivtransport når vi er sørpå, og kan hvertfall si bortsett fra flytoget så virker resten ikke helt oppdatert......

Vet ikke om det er innbilning( fordi jeg ikke liker Oslo så godt), men synd det er mye lettere med kollektivtransport i andre storbyer som feks Helsinki og Paris.




Signatur
   #67
 5,569     0
Vet ikke om Oslo kan sammenlignes med hverken Paris eller Helsinki... Men Flytoget er genialt, enig i det. Det har kanskje litt å gjøre med hvordan Gardermoen er plassert. Bil er liksom ikke et alternativ for oss som er på dagsbesøk av og til.

   #68
 24,668     Akershus     0
, men nå er det forslag om å legge ned Flytoget mellom Asker og Oslo S. Kapasiteten i Oslotunnellen skal brukes til noe mer nyttig.
Signatur
   #69
 5,569     0
Tog som fungerer og som publikum attpåtil er fornøyd med kan man ikke ha noe av!

Vel, jeg ser vel egentlig poenget. Selv om det vel bare er annethvert flytog som går til Asker. Det er vel til/fra Oslo S størsteparten av trafikken går.
   #70
 3,041     Akershus     0
Har reist en del kollektivt i Paris, London og Berlin de siste par somrene nå og alle byene bærer preg av det pågår oppdateringer og det trengs mer. Vi hadde med barnevogn på de turene og det er ikke bare lett. T-banestasjoner i Paris hadde stort sett aldri heis. Heller lite i London. I Berlin var det ganske utbygd på S- eller U-bahn, husker ikke hvem, ikke på den andre. Det endte med at vi valgte buss for det meste.

Det er ganske godt utbygd i Oslo sammenlignet med de byene jeg sammenligner med. T-banen har jo nå kun oppdaterte vogner og pusses stadig opp.

NSB bygger jo også ganske mye til og fra Oslo. Jeg håper utbyggingen fortsetter.