#61
 229     Hedemark     0
Nå var det vel en Expedition og ikke en Excursion det ble linket til. Denne er da en halvmeter kortere en storebror, bare drøyt 5,2m lang...

   #62
 10,486     Akershus     0
Lillebroren Smile
Signatur
   #63
 34     Bergen     0
Selv om du skrev "ikke fransk", så må jeg banne litt her: Hva med en Citroën med EMG? Selv om det er jukseautomat, så gjør den nytten hvis det er "latskap" eller førerkort som er årsaken. Vi har nettopp kjøpt en C4 Grand Picasso som familieflytter ("liten 7-seter"), og selv om de to bakerste setene knapt nok kan brukes når man vokser ut av barnesetet, så gir det i det minste bra med bagasjeplass. Tre gode seter på rad nr. 2. Behagelig doning og knakende god oversikt fra cockpit, men mangler nok litt på frodes-faktoren og testosteron-faktoren
   #64
 6,009     Finnmark     1
Min søster hadde Citroën Picasso med alt utstyr (som ikke virket), de bytta inn bilen til en strippa bil for å unngå kostnader......Den fungerer ok, men krever også hyppige verksted besøk. De bor ikke i Norge så det er ikke helt sinnsykt dyrt på verksted......
På ferie i Norge disponerer de gamle Outbacken vår, og har sentrallås og elektriske vinduer som faktisk virker 😀😀
Signatur
   #65
 1,355     0
Takk for innspill gutter, det er notert....at frodes og jkirkebo er i hver sin ende av skalaen.. Laughing

Vet ikke om jeg tør hybrid. Hvis noe skjer i mekanikken som velger mellom motor og el er man fullstendig prisgitt Toyota (?)...

På en annen side er det ufattelig lite problemer med hybridsystemet og batterisystemet på disse bilene, og med så liten kjørelenge i tillegg er vel risikoen for problemer der svært, svært liten.

Det er ikke noe særlig til mekanikk heller, bare et planetgir med input fra bensinmotor og elmotor. Bilhastigheten endres ved å variere hastigheten på elmotoren i forhold til bensinmotoren. Ingen clutcher, tannhjul som flyttes på, reimer osv. Kun faste tannhjul. Bortimot bombesikkert. Og motoren går stort sett på optimal belastning/turtall og slites lite i forhold til en motor i en ikke-hybrid som hele tiden må variere mye mer i effekt og turtall. Det er en grunn til at disse er populære taxi-biler.

Automatkasse og motor i store amerikanere derimot er vel ikke kjent for å være særlig bombesikre konstruksjoner. Min svoger har hatt både Chevy van med 6,2l diesel og Excursion med V10 bensin, stadig er det ett eller annet. For ikke å snakke om kostnaden for å kjøre gjennom bommer, tror han betaler nesten hundrelappen bare for å kjøre over Svinesundsbrua Wink
   #66
 10,486     Akershus     0
Skal sies at dråget jeg linket til verken er Chevy, 6.2 diesel, v10, excursion eller lastebil.
Signatur
   #67
 1,060     Jevnaker     0
Men
Skal sies at dråget jeg linket til verken er Chevy, 6.2 diesel, v10, excursion eller lastebil.


Men Expedition ruster friskt det også... Er knapt grunnet under oget fåtall er understellsbehandlet("er jo så tykt stål i dissa, så detta ruster ikke"). Amerikanske biler er laget for å holde 15år i tørt klima og det er det... Hvis du legger til salt og fuktighet så blir levetiden plutselig halvert hvis man ikke vasker hver dag med underspyling...
Signatur

   #68
 4,258     0
Stusser fortsatt over at ikke elbil er aktuelt som bil nummer to i Bærum. Må jo være bedre med en 2012 Leaf enn en 2005 skoda?
  (trådstarter)
   #69
 8,022     Bærum     0
Det er ikke noe særlig til mekanikk heller, bare et planetgir med input fra bensinmotor og elmotor. Bilhastigheten endres ved å variere hastigheten på elmotoren i forhold til bensinmotoren. Ingen clutcher, tannhjul som flyttes på, reimer osv. Kun faste tannhjul. Bortimot bombesikkert. Og motoren går stort sett på optimal belastning/turtall og slites lite i forhold til en motor i en ikke-hybrid som hele tiden må variere mye mer i effekt og turtall. Det er en grunn til at disse er populære taxi-biler.



Hva med batteripakken? Den må vel begynne å byttes på en 10 år gammel prius? Og det kan vel ikke koste rent lite...
  (trådstarter)
   #70
 8,022     Bærum     0
Stusser fortsatt over at ikke elbil er aktuelt som bil nummer to i Bærum. Må jo være bedre med en 2012 Leaf enn en 2005 skoda?

Iboende skepsis. Hvor lenge varer batteripakken? Hva koster en ny?

Kollega som bor i Drammen kan ikke kjøre til jobb i Oslo om vinteren i 10 blå - ikke nok rekkevidde på batteriet.
Riktignok kjører vi mest rundt lokalt, men er jammen meg greit å kunne ta en lengre tur når behovet oppstår i ny og ne.