#71
 1,355     1
Det er ikke noe særlig til mekanikk heller, bare et planetgir med input fra bensinmotor og elmotor. Bilhastigheten endres ved å variere hastigheten på elmotoren i forhold til bensinmotoren. Ingen clutcher, tannhjul som flyttes på, reimer osv. Kun faste tannhjul. Bortimot bombesikkert. Og motoren går stort sett på optimal belastning/turtall og slites lite i forhold til en motor i en ikke-hybrid som hele tiden må variere mye mer i effekt og turtall. Det er en grunn til at disse er populære taxi-biler.



Hva med batteripakken? Den må vel begynne å byttes på en 10 år gammel prius? Og det kan vel ikke koste rent lite...


Nei, de aller fleste 1.gen Prius fra 90-tallet rusler fint rundt med original batteripakke. Denne vil nok normalt holde bilens levetid.

   #72
 1,355     0
Stusser fortsatt over at ikke elbil er aktuelt som bil nummer to i Bærum. Må jo være bedre med en 2012 Leaf enn en 2005 skoda?

Iboende skepsis. Hvor lenge varer batteripakken? Hva koster en ny?

Kollega som bor i Drammen kan ikke kjøre til jobb i Oslo om vinteren i 10 blå - ikke nok rekkevidde på batteriet.
Riktignok kjører vi mest rundt lokalt, men er jammen meg greit å kunne ta en lengre tur når behovet oppstår i ny og ne.


Da er det i så fall snakk om tur/retur uten lading på jobb. Drammen sentrum-Oslo S er bare 43km. Det minste jeg har klart å komme ned i i rekkevidde er Fredrikstad-Vestby som er 60km, da var det -16 grader og jeg holdt ~120km/t på motorveien midt på natta. Varmen på fullt. Vår Leaf er straks 5 år gammel.

Men det er en drøss med hurtigladere på Østlandet nå, så om jeg må kjøre Leaf til Oslo midtvinters tar jeg en 10 minutters stopp på Vestby for å hurtiglade. Koster ikke mange kronene, og rekker akkurat å pisse mens den lader Wink

Sommerstid går det helt fint å kjøre de 10 milene i god hastighet uten lading.
  (trådstarter)
   #73
 8,022     Bærum     0
Det er ikke noe særlig til mekanikk heller, bare et planetgir med input fra bensinmotor og elmotor. Bilhastigheten endres ved å variere hastigheten på elmotoren i forhold til bensinmotoren. Ingen clutcher, tannhjul som flyttes på, reimer osv. Kun faste tannhjul. Bortimot bombesikkert. Og motoren går stort sett på optimal belastning/turtall og slites lite i forhold til en motor i en ikke-hybrid som hele tiden må variere mye mer i effekt og turtall. Det er en grunn til at disse er populære taxi-biler.



Hva med batteripakken? Den må vel begynne å byttes på en 10 år gammel prius? Og det kan vel ikke koste rent lite...


Nei, de aller fleste 1.gen Prius fra 90-tallet rusler fint rundt med original batteripakke. Denne vil nok normalt holde bilens levetid.

Leser flere steder om Prius på 10 år pluss som må ha nytt batteri. Toyota Sverige tar 25000 sek for batteribytte.
I USA ligger prisen på 3-4000 USD.

Kjenner jeg er skeptisk.
   #74
 1,355     0
Det er ikke noe særlig til mekanikk heller, bare et planetgir med input fra bensinmotor og elmotor. Bilhastigheten endres ved å variere hastigheten på elmotoren i forhold til bensinmotoren. Ingen clutcher, tannhjul som flyttes på, reimer osv. Kun faste tannhjul. Bortimot bombesikkert. Og motoren går stort sett på optimal belastning/turtall og slites lite i forhold til en motor i en ikke-hybrid som hele tiden må variere mye mer i effekt og turtall. Det er en grunn til at disse er populære taxi-biler.



Hva med batteripakken? Den må vel begynne å byttes på en 10 år gammel prius? Og det kan vel ikke koste rent lite...


Nei, de aller fleste 1.gen Prius fra 90-tallet rusler fint rundt med original batteripakke. Denne vil nok normalt holde bilens levetid.

Leser flere steder om Prius på 10 år pluss som må ha nytt batteri. Toyota Sverige tar 25000 sek for batteribytte.
I USA ligger prisen på 3-4000 USD.

Kjenner jeg er skeptisk.


Selvsagt er det noen som må ha nytt batteri, men mitt inntrykk er at det gjelder ganske få. Hvor mange 10 år gamle biler med automatgir må ha ny girkasse? Kjenner jeg er mer skeptisk til gamle biler med automatkasse...

Jeg vil også tro det dukker opp endel vrakede Priuser (kollisjonsskadede) hos bilopphuggerne, der man kan få tak i et rimelig batteri. Det er f.eks ikke noe problem å få tak i 2-3 år gamle Leaf-batterier til ca. 20.000,- og det er et ganske mye større og dyrere batteri.

Forøvrig ligger det ute 2013 modeller til under godt under 100kkr om man tar en taxikjørt en som har gått 300.000km Wink
  (trådstarter)
   #75
 8,022     Bærum     0
Ser poenget. Sikkert ikke dumt med Prius - ikke fordi det er hybrid, men fordi jeg ser at den generelt har meget god statistisk driftssikkerhet.
Men - den er jo ikke spesielt miljøvennlig? Ser at man i tester måler den til 0.54 liter på blandet kjøring. Det er jo akkurat som hvilken som helst annen liten bensinbil, og mellomklasse dieselbiler med små dieselmotorer går også ned mot dette.

Så hva er egentlig vitsen med hybrid-greiene i Prius? De kunne sikkert fått den like miljøvennlig ved å kaste ut alle de tunge tingene som trengs for hybrid-opplegget, og kun hatt en gjerrig liten bensinmotor inni der (?)...

   #76
 6,009     Finnmark     1
Så hva er egentlig vitsen med hybrid-greiene i Prius? De kunne sikkert fått den like miljøvennlig ved å kaste ut alle de tunge tingene som trengs for hybrid-opplegget, og kun hatt en gjerrig liten bensinmotor inni der (?)...

Miljøalibi, alle stjerner i USA har en Prius for å vise at de bryr seg om miljøet. Og Toyota selger enormt mange Prius over hele verden.... Den hadde blitt en vanlig bil uten hybriddelene og konkurrert med alle andre, nå er den "spesiell". Fantastisk godt markedsførngstriks fra Toyota 😀😀
Signatur

   #78
 10,486     Akershus     0
Finnes mye som ikke er kjedelig ut.
Signatur
  (trådstarter)
   #79
 8,022     Bærum     0
Jepp. Jeg føler jeg er like langt som da jeg begynte. Men det skyldes vel at jeg ikke klarer å bestemme meg for om jeg skal gå for noe dødskjedelig og fornuftig, eller noe kult og ufornuftig Angel
   #80
 4,202     0
Stusser fortsatt over at ikke elbil er aktuelt som bil nummer to i Bærum. Må jo være bedre med en 2012 Leaf enn en 2005 skoda?

Iboende skepsis. Hvor lenge varer batteripakken? Hva koster en ny?

Lenge og who cares? Du snakker om å kjøre totalt 3000km i året, mesteparten lokalt. Batteriet dør ikke umiddelbart, men det svekkes gradvis. Dermed er det svært usannsynlig at du trenger å bytte batteriet.
http://insideevs.com/nissan-leaf-taxi-hits-100000-miles-still-battery-bars/ - erfaring viser at innenfor 160kkm er man i alle fall ganske trygg. På en 2005 skoda derimot er det som diskutert veldig mye som kan gå i stykker, mye som koster like mye som et brukt batteri Wink