1,210
15
0
Oljeskift; bunnplugg og svineri eller pumpe og renslighet?
576
0
Merker det er mange bilkyndige her, så mulig noen kan gi innspill på dette... Garanti på bilen er utløpt og ser da ingen grunn til å betale ågerpriser for (relativt) enkle servicer. Bakdelen med dette er sevsagt at da må man brette opp ermene selv...
I forbindelse med oljeskift lurer jeg da på om det kan være et alternativ i benytte en oljepumpe som feks denne fremfor drittjobben med å løfte bilen på bukker og tømme via bunnpluggen... Finnes det noen gode grunner til IKKE å bare pumpe opp den gamle oljen (antar peilerøret er beste plass å pumpe fra) og la bunnpluggen være i fred? (MB E220 CDI W212)
I forbindelse med oljeskift lurer jeg da på om det kan være et alternativ i benytte en oljepumpe som feks denne fremfor drittjobben med å løfte bilen på bukker og tømme via bunnpluggen... Finnes det noen gode grunner til IKKE å bare pumpe opp den gamle oljen (antar peilerøret er beste plass å pumpe fra) og la bunnpluggen være i fred? (MB E220 CDI W212)
Fordel med bunnplugg er at du får ut mere gammel olje enn å pumpe opp via peilerør.
Med et par tørk fra en tørkerull får jeg tørket opp det som blir av søl. Største utfordringen er å holde barn og katter i nabolaget unna mens det renner (lært etter at naboens helhvite katt en gang angrep kanna mens det rant).
Jeg pirker løs skive mens pluggen fortsatt er halveis i, slik at jeg ikke risikerer å miste den oppi kanna.
Mitt siste filter- og oljeskift gikk renslig for seg etter "petterg-metoden" ...
Kommer an på hva slags motor du har. Hvis du hadde klart å skifte oljefilter på min fra undersiden skulle du fått premie:D
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Her var det snakk om en Mercedes, da er det heller tvilsomt at man skal på undersiden for å bytte.
Har aldri vært et problem for meg. Har gjort det hundrevis av ganger. Men jeg forbereder meg før jeg demonterer