1,212    15    0  

Oljeskift; bunnplugg og svineri eller pumpe og renslighet?

 576     0
Merker det er mange bilkyndige her, så mulig noen kan gi innspill på dette... Garanti på bilen er utløpt og ser da ingen grunn til å betale ågerpriser for (relativt) enkle servicer. Bakdelen med dette er sevsagt at da må man brette opp ermene selv... 

I forbindelse med oljeskift lurer jeg da på om det kan være et alternativ i benytte en oljepumpe som feks denne fremfor drittjobben med å løfte bilen på bukker og tømme via bunnpluggen... Finnes det noen gode grunner til IKKE å bare pumpe opp den gamle oljen (antar peilerøret er beste plass å pumpe fra) og la bunnpluggen være i fred? (MB E220 CDI W212)

   #1
 3,277     I huset mitt     0
Oljeskift får du gjort mange steder/verksteder hvor du bare betaler for selve oljen.Wink

Fordel med bunnplugg er at du får ut mere gammel olje enn å pumpe opp via peilerør.
   #2
 5,111     Sørnorge     0
Jeg har klippet opp to spylevæskekanner på siden. Plasserer en under bilen og skrur ut pluggen, og deretter påfyllingslokket. Når utrenningen har satt ned farten, i god tid før kanna nærmer seg full bytter jeg til den andre.

Med et par tørk fra en tørkerull får jeg tørket opp det som blir av søl. Største utfordringen er å holde barn og katter i nabolaget unna mens det renner (lært etter at naboens helhvite katt en gang angrep kanna mens det rant).

Jeg pirker løs skive mens pluggen fortsatt er halveis i, slik at jeg ikke risikerer å miste den oppi kanna.
   #3
 14     0
Hvis du kommer helt ned i bunnen av bunnpanna så er det ikke noe i veien for det. Det er marginalt forskjell på hvor mye mer dritt man får ut ved å tappe fra bunnpluggen, og mange verksteder benytter oljesugere der det er mulig.
   #4
 1,473     Oslo     0
Alle vet det nok, men siden det foreløpig ikke er nevnt - så minner jeg om at oljefilteret også skal skiftes ved oljeskift. Da må man under bilen.
Mitt siste filter- og oljeskift gikk renslig for seg etter "petterg-metoden" ...
Signatur
   #5
 8,022     Bærum     0
Alle vet det nok, men siden det foreløpig ikke er nevnt - så minner jeg om at oljefilteret også skal skiftes ved oljeskift. Da må man under bilen.

Kommer an på hva slags motor du har. Hvis du hadde klart å skifte oljefilter på min fra undersiden skulle du fått premie:D
   #6
 14     0
Alle vet det nok, men siden det foreløpig ikke er nevnt - så minner jeg om at oljefilteret også skal skiftes ved oljeskift. Da må man under bilen.
Mitt siste filter- og oljeskift gikk renslig for seg etter "petterg-metoden" ...

Her var det snakk om en Mercedes, da er det heller tvilsomt at man skal på undersiden for å bytte.

   #8
 5,111     Sørnorge     0
Oljefilter skiftes fra oversiden, og det er ikke i nærheten av renslig! Det har ikke skjedd en gang at jeg har klart å få av filteret uten at noe olje har tatt veien ned radiatorrørene som har høyeste punkt rett under filteret, og dryppet diverse steder i halve bilens bredde.
   #9
 14     0
Oljefilter skiftes fra oversiden, og det er ikke i nærheten av renslig! Det har ikke skjedd en gang at jeg har klart å få av filteret uten at noe olje har tatt veien ned radiatorrørene som har høyeste punkt rett under filteret, og dryppet diverse steder i halve bilens bredde.

Har aldri vært et problem for meg. Har gjort det hundrevis av ganger. Men jeg forbereder meg før jeg demonterer
   #10
 5,111     Sørnorge     0
På mine biler står filteret med en slik vinkel at mye olje renner ut mens det skrus.