3 273    79    29  

Om elbiler, miljø og batteriproduksjon

 1 583     0
Moderator: Denne tråden er splittet ut fra tråden om Tesla model 3

OP: 
Hmm...noen andre som gjorde som jeg å bestilte en slik nå når den ble lansert?
Om elbiler, miljø og batteriproduksjon - 4f1ef7f5c2784f64bc227e775cdf8aaf.jpg - Mestertomas


Ny MB bensin er bestilt med god samvittighet.

   #3
 677     Norge     2
forurenser ca like mye som en elbil under livssyklusen gjør den også

Det der er nok en myte.


Jeg mener det er helt korrekt, og at Teslaen ikke er miljøvennlig i det hele tatt, men ser frem til å bli motbevist.

Det er vel uansett ingen som kjøper Tesla for å være miljøbevisst, det er kun en dårlig unnskyldning for å eie norges billigste bil. De fleste tenker nok mest på økonomien.
   #4
 254     0
Jeg mener det er helt korrekt, og at Teslaen ikke er miljøvennlig i det hele tatt, men ser frem til å bli motbevist.

Alt kommer ann på energikilden. Her i Norge kjører man på ca 95% vannkraft, og da er miljøpåvirkningen av produksjonen innspart før man når 50k km, sammenlignet med en dieselbil med 0,5 l/mil. Kjører man på gasskraft er en Tesla og fossilbil ca like miljøforurensende over levetiden, og kjører man på kullkraft er en Tesla mer forurensende enn fossilbiler Altså: Svaret vil variere utifra forutsetningene.

Det er vel uansett ingen som kjøper Tesla for å være miljøbevisst, det er kun en dårlig unnskyldning for å eie norges billigste bil. De fleste tenker nok mest på økonomien.

Så klart har det lite med miljø å gjøre. Om folk tok de riktige valgene helt av seg selv ville det ikke vært behov for insentiver, eller selv et skattesystem. Alle ville bare donere det som det var behov for til de riktige sakene. Men mennesker er grådige - det er ett uungåelig faktum. Og så lenge folk er grådige trenger man en stat som hjelper til med å planlegge for fremtiden.
   #6
 254     1
er vel ikke akkurat miljøvennlig produseringen av batteripakker

Igjen kommer det an på energien. Det brukes f.eks en god del energi på å varme opp katode-materialene i produksjonen. Denne varmeenergien kommer i dag ofte fra fossil kraft, mens det ikke er noe problem å benytte fornybar energi. Batterifabrikken som Tesla bygger i Nevada skal drives med 100% fornybar energi, da kuttes forurensingen relatert til produksjon betydelig. Da kan det fort hende at en Model 3 (som vil få alle sine batterier fra denne fabrikken) er inntjent forurensningsmessig etter 10-20k km når man kjører på vannkraft.
   #7
 2 797     Vestlandet     0
Alt kommer ann på energikilden. Her i Norge kjører man på ca 95% vannkraft, og da er miljøpåvirkningen av produksjonen innspart før man når 50k km, sammenlignet med en dieselbil med 0,5 l/mil.


Vannkraft bruker man kun hvis man har kjøpt opprinnelsesgaranti for kraften. Rett skal være rett.

pwb
   #8
 2 171     Ski     0
er vel ikke akkurat miljøvennlig produseringen av batteripakker

So, where does lithium come from? It comes from the Earth, of course, but it doesn't require strip mining or blowing the tops off mountains like other resources do. In fact, according to Reuters, most of the lithium on Earth is in South America, specifically in the Andes Mountains that run through Chile, Argentina and lithium market newcomer, Bolivia. There are also deposits in China and the U.S., some of which are mined traditionally from the rock.
But most often, lithium is found in briny underground ponds. The liquid is pumped out and left to dry in the sun. The resulting material is made into lithium carbonate and then processed into just lithium. This process accounts for a small part of an electric car's overall environmental impact; the copper and aluminum used in the battery actually do more damage. The lithium is then brought to a battery plant via plane, train, truck and boat -- none of which are using lithium-ion batteries themselves right now. Fossil fuels are hard to avoid at this point in the chain.
The plant assembles the batteries, and the batteries are placed in an electric vehicle, which has zero emissions. Electric cars don't even need tailpipes, since there's nothing but electricity coming out of the batteries.
Even after years of service in an electric vehicle, lithium-ion batteries still have a lot to give. It can often still hold as much as 80 percent of its charge, so it can be pressed into service as power storage for the grid, say, in conjunction with wind farms, according to TreeHugger.
All good things must come to an end, but lithium-ion batteries believe in life after death. When they're truly at the end of their usefulness, the batteries can be taken apart and their bits reused. Tesla, for example, recycles the cooling fluid, wires and electronics in its batteries. The rest is smashed to smithereens, melted down, separated into component metals and recycled.
Lithium-ion battery recycling facilities are coming online, but it'll take time for them to really ramp up. The batteries themselves, and the vehicles that use them, are just now coming to market. Any recycler who builds now will be ready when the first round of cells is ready for its next life.


   #9
 254     7
Vannkraft bruker man kun hvis man har kjøpt opprinnelsesgaranti for kraften. Rett skal være rett.

Vannkraft bruker man om man bor nært et vannkraftverk, som alle nordmenn gjør. Strømmen følger ohms lov, ikke politiske vedtak.
pwb
   #10
 2 171     Ski     1
Alt kommer ann på energikilden. Her i Norge kjører man på ca 95% vannkraft, og da er miljøpåvirkningen av produksjonen innspart før man når 50k km, sammenlignet med en dieselbil med 0,5 l/mil.


Vannkraft bruker man kun hvis man har kjøpt opprinnelsesgaranti for kraften. Rett skal være rett.


Hvordan får du til det der? Kobler man opp egne ledninger til de som kjøper vannkraft? Opprinnelsesgaranti er bare humbug, man kan ikke lede strømmen til de som liksom tror de er miljøvennlige ved å kjøpe opprinnelsesgaranti.