#12
 3,210     Vestlandet     0
Alt kommer ann på energikilden. Her i Norge kjører man på ca 95% vannkraft, og da er miljøpåvirkningen av produksjonen innspart før man når 50k km, sammenlignet med en dieselbil med 0,5 l/mil.


Vannkraft bruker man kun hvis man har kjøpt opprinnelsesgaranti for kraften. Rett skal være rett.


Hvordan får du til det der? Kobler man opp egne ledninger til de som kjøper vannkraft? Opprinnelsesgaranti er bare humbug, man kan ikke lede strømmen til de som liksom tror de er miljøvennlige ved å kjøpe opprinnelsesgaranti.

Hehe, den diskusjonen går jeg ikke inn på. Jeg har prøvd å overbevise folk som ikke vil skjønne dette før;)
   #14
 254     1

Opprinnelsesgarantier er ren svindel. Det går ut på å selge sertifikater til utlandet der man gir forbrukeren inntrykk av at kraften de forbruker er fornybar, mens realiteten er at kraften kommer fra nærmeste atomkraftverk eller kullkraftverk.

Hvis du ser på varedeklarasjonen kan du se at 98% av kraften som produseres i Norge er vannkraft/vindkraft: https://www.nve.no/elmarkedstilsynet-marked-og-monopol/varedeklarasjon/varedeklarasjon-2014/

I tillegg kommer import/eksport. Norge er netto-eksportør, så det er ganske lite skitten kraft vi faktisk importerer, men litt er det. Kraften beveger seg frem og tilbake i kablene til utlandet, og resultatet er at vi ender opp med litt skitten kraft og de ender opp med litt vannkraft. Dermed er nok det riktigste tallet i området av 95%.
Ebe
   #15
 4,452     Vestlandet     0
I det store bildet spiller det vel liten rolle hvor mye vi eksporterer eller ikke. For hver kwh egenkraft vi bruker her, kan vi selge tilsvarende mindre til utlandet. Dvs mindre ren kraft på kontinentet.
Signatur
   #16
 677     Norge     1
Norge er netto-eksportør, så det er ganske lite skitten kraft vi faktisk importerer, men litt er det. Kraften beveger seg frem og tilbake i kablene til utlandet, og resultatet er at vi ender opp med litt skitten kraft og de ender opp med litt vannkraft. Dermed er nok det riktigste tallet i området av 95%.


Tja, i følge de som har greie på dette, professorer og slike, som forsker på ting, så er vel 95% vannkraft å ta "litt" i, det er vel heller snakk om 15-20% ?

http://www.aftenposten.no/okonomi/Slik-havner-skitten-strom-i-Norge-8067086.html

For å sitere litt...

Kull, gass og atomkraft utgjør 70 prosent av strømmen nordmenn kjøper, ifølge EU-tall.
....
I fjor utgjorde kull, gass og atomkraft 85 prosent av strømmen hos norske kunder som ikke hadde valgt kraftverk.


NRK skrev jo også om dette for noen dager siden

http://www.nrk.no/viten/norsk-vannkraft-er-utsolgt-1.12848574

Så kan man kanskje hevde at fordi Norge produserer mye miljøvennlig strøm, så kjører alle Tesla-eiere som er nordmenn også miljøvennlig.

For de av oss som er litt mer realistiske, så er det strømmen i kontakten, som faktisk benyttes til å lade bilen, som gjelder.

Hva som kunne, skulle og kanskje kan produserer av alle vannkraftverkene i landet, er ikke veldig interessant, det blir som å hevde at jeg redder miljøet ved å brenne gummidekk og isopor på gårdsplassen, fordi jeg samtidig har kjøpt en klimakvote eller to.

Dette med batterier er selvfølgelig også interessant.
Det er vanskelig å få produksjon av batterier til å bli miljøvennlig, selv om Tesla i teorien har forsøkt, med lovnader om miljøvennlige fabrikker, gruvedrift og en hel del andre ting, som fremdeles ikke eksisterer.

Batteriene holder jo ikke så mange år heller, og hva man skal gjøre med de når de er brukt opp har lenge vært et tema, ettersom de er et enormt miljøproblem.

Nå har vel Tesla kommet med en del planer for dette, så får vi håpe de planene er mer realiserbare enn alle nullutslippsfabrikkene Tesla har sagt de skal bygge i en årrekke, men som fremdeles ikke er i drift.

Til syvende og sist er nok Elon Musk og Tesla likere oss nordmenn enn man skulle tro.
Musk selger gjerne ikke-eksisterende løsninger og fantasier om miljøet for en dollar eller to (eller noen milliarder), mens nordmenn snakker varmt om miljøet så lenge de sparer hundretusenvis i skatt og avgift.

Faktum er vel at elbil-salget hadde vært tilnærmet null i Norge dersom det ikke var avgiftsfritak, og effekten på miljøet ville vært omtrent det samme, null, niks ingenting.

De økte miljøskadene som oppstår på grunn av det økte salget av miljøverstingen Tesla i Norge, utgjør så lite at det ikke en gang er merkbart på en global skala, så jeg synes det er hyggelig at folket endelig får billigere luksusbiler, men synes godt de kunne redusert prisen tilsvarende på bensinbilene også, som tross alt er langt mer miljøvennlige enn en Tesla, i det minste inntil noen klarer å legge frem tydelige bevis for noe annet!

Forøvrig ser Model 3 ut som en fantastisk fin bil, men for egen del er rekkevidden fremdeles for liten til at firmabilen kan byttes ut med en Tesla, noe som er synd, for det ville vært en stor besparelse å slippe skatter, avgifter, bompenger, parkeringsavgifter og alt dette andre.
   #17
 254     1
Tja, i følge de som har greie på dette, professorer og slike, som forsker på ting, så er vel 95% vannkraft å ta "litt" i, det er vel heller snakk om 15-20% ?

http://www.aftenposten.no/okonomi/Slik-havner-skitten-strom-i-Norge-8067086.html

For å sitere litt...

Kull, gass og atomkraft utgjør 70 prosent av strømmen nordmenn kjøper, ifølge EU-tall.
....
I fjor utgjorde kull, gass og atomkraft 85 prosent av strømmen hos norske kunder som ikke hadde valgt kraftverk.


NRK skrev jo også om dette for noen dager siden

http://www.nrk.no/viten/norsk-vannkraft-er-utsolgt-1.12848574

Dette er basert på opprinnelsesgarantiene. Den faktiske strømmen som man faktisk får i stikkontakten hjemme er ca 95% vannkraft.

For de av oss som er litt mer realistiske, så er det strømmen i kontakten, som faktisk benyttes til å lade bilen, som gjelder.

Hva som kunne, skulle og kanskje kan produserer av alle vannkraftverkene i landet, er ikke veldig interessant, det blir som å hevde at jeg redder miljøet ved å brenne gummidekk og isopor på gårdsplassen, fordi jeg samtidig har kjøpt en klimakvote eller to.

Helt enig. Nå virker det som du skjønner det. Strømmen man faktisk får er vannkraft og det er det som gjelder.

Og uansett hvor mye Tyskerne tror at de bruker fornybar energi når de kjører på med kullkraft ved å ha kjøpt opprinnelsesgarantier, så fungerer ikke virkeligheten slik.

Batteriene holder jo ikke så mange år heller, og hva man skal gjøre med de når de er brukt opp har lenge vært et tema, ettersom de er et enormt miljøproblem.

Nå har vel Tesla kommet med en del planer for dette, så får vi håpe de planene er mer realiserbare enn alle nullutslippsfabrikkene Tesla har sagt de skal bygge i en årrekke, men som fremdeles ikke er i drift.

Batteriene i en Tesla varer trolig hele levetiden til bilen (noe ala 400.000 km/15 år) og de vil kunne brukes som stasjonære lagringsbatterier om de har resterende levetid når bilen vrakes. Ved slutten av levetiden er de på ingen måte et miljøproblem. De inneholder ikke tungmetaller i nevneverdig kvantum, EPA har bedømt at de er "landfill safe", og de er ca 99% resirkulerbare. De inneholder også såpass mye Kobolt at det allerede i dag lønner seg å resirkulere de (med Litium, Nikkel og Aluminium som biprodukter).

Utfordringen med resirkulering av li-ion er at det ikke finnes nok batterier som er oppbrukt. Det at det er en relativt ny teknologi med lang levetid betyr at det er ikke tilstrekkelig kvantum med batterier for at det lønner seg å bygge fabrikker for å resirkulere de.

De økte miljøskadene som oppstår på grunn av det økte salget av miljøverstingen Tesla i Norge, utgjør så lite at det ikke en gang er merkbart på en global skala, så jeg synes det er hyggelig at folket endelig får billigere luksusbiler, men synes godt de kunne redusert prisen tilsvarende på bensinbilene også, som tross alt er langt mer miljøvennlige enn en Tesla, i det minste inntil noen klarer å legge frem tydelige bevis for noe annet!

Virkeligheten fungerer desverre ikke slik, fakta er fakta uansett hva du velger å tro på.

   #18
 254     0
I det store bildet spiller det vel liten rolle hvor mye vi eksporterer eller ikke. For hver kwh egenkraft vi bruker her, kan vi selge tilsvarende mindre til utlandet. Dvs mindre ren kraft på kontinentet.

Det fungerer ikke slik. Det er overforenklet til alt for stor grad.

Eksportkablene mellom Norge og utlandet er i all hovedsak 100% utnyttet. Det betyr at den fornybare energien vi har her i Norge er strandet her oppe, og kommer seg ikke ut av landet.

I denne situasjonen vil økt forbruk drive opp prisen på strøm her i Norge, og andre forbrukere vil dermed redusere sitt forbruk for å spare penger. Tilbud og etterspørsel må alltid være i balanse, og prisen vil alltid være akkurat der den trenger å være for å opprettholde balansen.

(Dette er også en forenkling, men den er i hvert fall nærmere realitetene.)
   #19
 3,587     0
"åpning vil være stor nok for nesten hva som helst".

Tja.

Kjører kassebil, Transit Combi. Har fraktet ørten flyttelass for venner og kjente, som har stått og gapt når de ser hva jeg får inn i bilen. Møbler, flygler - det meste. Vi har sovet utallige camping-netter i bilen, tre voksne mennesker (den tredje riktignok bare nesten-voksen). Så kommer noen og vil ha meg til å flytte to instrumenter, to pauker. Kurant sak når flygler går greit, ikke sant?

'På et hengende hår' har aldri vært en mer treffende betegnelse. Vi måtte snu dem rundt så stramme-skruene ikke buttet mot sideveggene, og plassere dem diagonalt slik at den bakre av den kunne utnytte at bakdørene 'buler ut' og gir et par cm ekstra plass. Da gikk det.

Når vi vurderer lastekapasitet i antall REMA-bæreposer er vi på en helt annen skala enn når vi snakker om antall pauker av symfoniorkester-kvalitet. Da jeg kjøpte min Transit var det helt bevisst for å kunne frakte både flygler og pauker, om noen i bekjentskapskretsen skulle ha slike behov. Som det har vist seg at de har. Jeg er fornøyd med å kunne hjelpe mine venner med flyttelass, flygler og pauker. Det er liksom en en helt annen verdi enn det å slippe å betale bompenger fordi jeg lissom har en såkalt 'miljøvennlig' bil.

Forøvrig kjøper jeg elektrisitet fra en kraftleverandør som betaler for oprinnelses-sertifikater for all kraft levert. Jeg er ikke blant de som innkasserer avlat fra tyske kunder som tror de støtter fornybar energi ved å kjøpe fornybar strøm fra Norge, men som så står og peker nese av dem: "Haha! Lurte deg! Selv om du trodde du fikk kjøpt grønn strøm fra oss var det en bløff - du må hente den svarte strømmen din fra anre, uansett hva du har betalt oss!"

Også jeg synes at dette med "opprinnelses-sertifikater" er en høyst tvilsom ordning. Men jeg vil ihvertfall ikke være med på dette opplegget med at vi lar andre få betale for å få fornybar strøm, og så lissom være stolte av at "vi har beholdt den fornybare strømmen for oss selv, uansett hvor mye dere har betalt for å få den til dere". Det er mye svindel og snusk i el-markedet, men åpenbar svindel og snusk vil jeg uansett ikke være med på!
   #20
 254     0
Transit er helt klart i en helt annen klasse bagasjeromsmessig enn Model 3. Tror ingen forventer å kunne bruke bilen til å flytte flygler, men noe møbler, sykkel, stor barnevogn, osv hadde vært veldig greit å få inn i bilen. Slik prototypene var ville det vært på hengende håret med en stor barnevogn.