Man kan saktens gjøre seg mange tanker om Posten Norge. Og det er det mange som har gjort i denne tråden. For en uke siden mottok jeg en konvolutt med tolv dronepropeller. Dette var en konvolutt i størrelsen ca. 23x32 cm (C4). Posten hadde klart å lage en flenge på 14 cm i konvolutten. Ingen propeller var falt ut fordi de lå i en plastpose. Hva slags respekt har postansatte for andres eiendom? Og hva slags arbeidsmoral har postansatte?
Og mens de ansatte ødelegger postpakker og pakkenes innhold, skriver pampene i Postkom (Postens LO-fagforening), innlegg i alle norske aviser, om den fæle blåblå postpolitikken i Norge.
Har igjen/nylig hatt "gleden" av å motta en postsending. Denne gangen var det fire hefter sendt fra Universitet i Oslo. Konvolutten var flenget opp på tre sider og på fronten. Jeg gjentar spørsmålet: Hva slags respekt har postansatte for andres eiendom?
I mine studentdager hadde jeg en førjuls-feriejobb på posten med å sortere julepost - pakker etc. La meg si det indirekte: Det lærte meg massevis om hvordan man må emballere postsendinger for at de skal overleve. Jeg skjønte veldig godt hvorfor bibliotekene har disse "hjørnene" - tre kube-sider på 2-3 cm størrelse i solid plast - som de setter på bøkene før de sendes av gårde. (De burde være alminnelig tilgjengelige for masse andre ting, for vanlige folk. Hvis noen vet hvor de selges, si ifra!)
"Folk flest" har ikke peiling på emballering i det hele tatt - knapt på "sunt bondevett"-nivå! Når du ser hvordan en del folk "pakker" julegavene sine, ser det ut som de tror at transport-folk bruker silkehansker og legger hver enkelt pakke varsomt og forsiktig ned på polstrede hyller. Du kan høre folk i harnisk forkynne at "De må da forstå at når jeg har skrevet 'forsiktig' utenpå, da kan de ikke handtere den slik!" - vel, du kan få transport med silkehansker og mykt underlag, men da må du betale for det. For vanlig pakkeporto er det ikke mulig å finansiere silkehansker.
Ellers var jeg imponert over hva Amazon vet om hvordan pakker utsettes for, og må tåle på veien. Deres emballering har vært eksemplarisk. Helt til i dag: Jeg mottok tre bøker i en eske på minst det dobbelte volumet av bøkene, lagt løst rett ned i eska så de skled fram og tilbake (og inn i hverandre, mellom omslaget og sidene, og krøllet arkene) da jeg snudde på eska før jeg åpnet dem. Det var så ille at jeg skal klage til Amazon. Jeg mistenker sterkt at de har outsourcet det til et eksternt firma - avsender var ikke Amazon, men et annet navn ("Imex Global Solutions").
Når Amazon ikke outsourcer pakking / logistikk er de eksemplariske. Hadde alle gjort ting like grundig, ville det ikke vært noe problem. Antagelig sparer Amazon et par noen kroner (aka. hever profitten) ved å la Imex gjøre det billig, både i løsningsmåte og pris. Var alle postordre-leverandører var som Amazon på sitt beste ville knapt noen klaget. Men mange, både kommersielle og private, enten mangler peiling eller gambler bevisst på at om noe blir ødelagt i transport er det greit å få det erstattet; det er ikke kost-effektivt å redusere tap/ødeleggelser til null hvis god emballering koster ekstra.
Uansett bør man stikke fingeren ett eller annet sted og lukte: Transportskader oppstår, det får vi neppe gjort noe med. Vi kan tilpasse det enten ved å emballere deretter, slik Amazon gjør på sitt beste, eller ved å spare penger på emballasjen og heller kalkulere med et visst tap, slik det ser ut til at de nå har begynt med. Personlig setter jeg mest pris på det første alternativet.
Det tredje alternativet, å få samtlige transportselskaper over hele verden til å behandle pakker til meg med silkehansker, det kan vi bare glemme.
Det er jo greitt å få vite at det er det norske folk det er noe galt med. Ikke Posten Norge! Folk flest har ikke peiling på hvordan man skal emballere en sending. Jeg føler meg ikke truffet . I mitt arbeidsliv pakket vi selv det meste av de måleinstrumentene/komponentene vi sendte ut.
Men min mistillit til Posten er stor. Dette skyldes primært at jeg kjenner folk som jobber/har jobbet lenge i denne statsbedriften. De forteller om stort sykefravær, tyveri, elendig kundebehandling, konflikter, vantrivsel, dårlig ledelse m. m.
Det er jo greitt å få vite at det er det norske folk det er noe galt med. Ikke Posten Norge! Folk flest har ikke peiling på hvordan man skal emballere en sending.
Er det dagen for krenkelser i dag?
Selvsagt er det forskjell på folk, men for flertallet vil jeg si at hvis de føler seg krenket av at det blir påpekt noe de ikke kan, så får de bare være krenket, da. Det er som å si at de fleste nordmenn ikke kan stå på seilbrett, eller klippe en sau. Det er en like ærlig sak å si at de ikke kan emballere ting skikkelig.
Dette er fra bygda og denne pakken er verdt 714 kr. Her skulle man fått beskjed om at pakken var for stor for postkassen og derfor måtte hentes på butikken. Kassen eies/brukes av en person som kjører forbi kassen hver dag. Postkassestativet er ikke påkjørt av postbilen, men av en tømmerbil. Stativet står ti meter fra hovedveien, så muligheten for at en pakkesnapper kunne slå til var absolutt til stede.
For en uke siden mottok jeg en konvolutt med tolv dronepropeller. Dette var en konvolutt i størrelsen ca. 23x32 cm (C4). Posten hadde klart å lage en flenge på 14 cm i konvolutten. Ingen propeller var falt ut fordi de lå i en plastpose.
Hva slags respekt har postansatte for andres eiendom? Og hva slags arbeidsmoral har postansatte?
Og mens de ansatte ødelegger postpakker og pakkenes innhold, skriver pampene i Postkom (Postens LO-fagforening), innlegg i alle norske aviser, om den fæle blåblå postpolitikken i Norge.
Universitet i Oslo. Konvolutten var flenget opp på tre sider og på fronten.
Jeg gjentar spørsmålet: Hva slags respekt har postansatte for andres eiendom?
La meg si det indirekte: Det lærte meg massevis om hvordan man må emballere postsendinger for at de skal overleve. Jeg skjønte veldig godt hvorfor bibliotekene har disse "hjørnene" - tre kube-sider på 2-3 cm størrelse i solid plast - som de setter på bøkene før de sendes av gårde. (De burde være alminnelig tilgjengelige for masse andre ting, for vanlige folk. Hvis noen vet hvor de selges, si ifra!)
"Folk flest" har ikke peiling på emballering i det hele tatt - knapt på "sunt bondevett"-nivå! Når du ser hvordan en del folk "pakker" julegavene sine, ser det ut som de tror at transport-folk bruker silkehansker og legger hver enkelt pakke varsomt og forsiktig ned på polstrede hyller. Du kan høre folk i harnisk forkynne at "De må da forstå at når jeg har skrevet 'forsiktig' utenpå, da kan de ikke handtere den slik!" - vel, du kan få transport med silkehansker og mykt underlag, men da må du betale for det. For vanlig pakkeporto er det ikke mulig å finansiere silkehansker.
Ellers var jeg imponert over hva Amazon vet om hvordan pakker utsettes for, og må tåle på veien. Deres emballering har vært eksemplarisk. Helt til i dag: Jeg mottok tre bøker i en eske på minst det dobbelte volumet av bøkene, lagt løst rett ned i eska så de skled fram og tilbake (og inn i hverandre, mellom omslaget og sidene, og krøllet arkene) da jeg snudde på eska før jeg åpnet dem. Det var så ille at jeg skal klage til Amazon. Jeg mistenker sterkt at de har outsourcet det til et eksternt firma - avsender var ikke Amazon, men et annet navn ("Imex Global Solutions").
Når Amazon ikke outsourcer pakking / logistikk er de eksemplariske. Hadde alle gjort ting like grundig, ville det ikke vært noe problem. Antagelig sparer Amazon et par noen kroner (aka. hever profitten) ved å la Imex gjøre det billig, både i løsningsmåte og pris. Var alle postordre-leverandører var som Amazon på sitt beste ville knapt noen klaget. Men mange, både kommersielle og private, enten mangler peiling eller gambler bevisst på at om noe blir ødelagt i transport er det greit å få det erstattet; det er ikke kost-effektivt å redusere tap/ødeleggelser til null hvis god emballering koster ekstra.
Uansett bør man stikke fingeren ett eller annet sted og lukte: Transportskader oppstår, det får vi neppe gjort noe med. Vi kan tilpasse det enten ved å emballere deretter, slik Amazon gjør på sitt beste, eller ved å spare penger på emballasjen og heller kalkulere med et visst tap, slik det ser ut til at de nå har begynt med. Personlig setter jeg mest pris på det første alternativet.
Det tredje alternativet, å få samtlige transportselskaper over hele verden til å behandle pakker til meg med silkehansker, det kan vi bare glemme.
Pakke meldt inn hos posten/bring kl 1600 mandag i Bergen og jeg hentet den ut av postkassa kl 1500 på tirsdag på Jevnaker.
Jeg føler meg ikke truffet . I mitt arbeidsliv pakket vi selv det meste av de måleinstrumentene/komponentene vi sendte ut.
Men min mistillit til Posten er stor. Dette skyldes primært at jeg kjenner folk som jobber/har jobbet lenge i denne statsbedriften. De forteller om stort sykefravær, tyveri, elendig kundebehandling, konflikter, vantrivsel, dårlig ledelse m. m.
Er det dagen for krenkelser i dag?
Selvsagt er det forskjell på folk, men for flertallet vil jeg si at hvis de føler seg krenket av at det blir påpekt noe de ikke kan, så får de bare være krenket, da. Det er som å si at de fleste nordmenn ikke kan stå på seilbrett, eller klippe en sau. Det er en like ærlig sak å si at de ikke kan emballere ting skikkelig.
Hurra for Posten!
Dette er fra bygda og denne pakken er verdt 714 kr. Her skulle man fått beskjed om at pakken var for stor for
postkassen og derfor måtte hentes på butikken. Kassen eies/brukes av en person som kjører forbi kassen hver dag.
Postkassestativet er ikke påkjørt av postbilen, men av en tømmerbil.
Stativet står ti meter fra hovedveien, så muligheten for at en pakkesnapper kunne slå til var absolutt til stede.