Og da er jeg utsatt for UPS. Har videovervåkning av gårdsplassen, får beskjed om at den ikke er levert fordi ingen var hjemme, det artige er at det faktisk var folk hjemme stort sett hele tiden og hverken UPS bil eller sjåfør er observert på kamera. Trodde folk tulla når de sier at de kan følge etter en UPS bil som skal levere varer og faktisk selv SE at de ikke gidder å kjøre innom. Blir artig å se i dag da siden den skal leveres igjen i dag. Snakk om kundeservice.
Er det en "post" pakke i Sverige blir den levert i det norske systemet. Det er "samtrafikk" mellom selskapene. Men hvis det er et pakke produkt i Sverige uten "frimerker". Dette med forsøkt utlevert er desverre et problem hos flere, en kan kreve frakten refundert hvis det ikke er rett, gjorde det med to pakker til familie, forsøkt utlevert 5 minutter etter den va lagt inn i bil i Oslo i en helt annen bydel. Når 2 pakken ble gjort det samme med tok jeg affære.
En del av transportørene som ikke har landsdekkende distribusjonsnett benytter Bring til distribusjon utenom sentrale strøk hvor de gjør det selv. Da får pakkene Nye nr slik at de ikek kan spores før de er utlevert.
En del av transportørene som ikke har landsdekkende distribusjonsnett benytter Bring til distribusjon utenom sentrale strøk hvor de gjør det selv. Da får pakkene Nye nr slik at de ikek kan spores før de er utlevert.
Selv om PostNord har distribusjonsnett her (Stavanger), ser det som sagt ut som om de bruker Posten for noen pakker. Det at pakkene ikke kan spores før de er utlevert er jo det håpløse her.
Prøv å gå til Posten og si at "det ble sendt en pakke fra Sverige for 3 uker siden, og 2 dager etter avreise forlot den Sverige - dermed burde den være her nå. Jeg tror den kommer hit, selv om det er PostNord og de har et utleveringssted i nabobutikken. Jeg har ikke hentenummer eller noe sånt."
I praksis må avsender, etter en viss tid, kontakte PostNord i Sverige, som da må fremskaffe hentekode osv. Så må avsender sende dette til meg, så kan jeg få ut pakken.
Vet ikke... Skulle vært mulig å få valget mellom flere fraktleverandører når man kjøper på nett. For eksempel når jeg kjøper hos komplett.no, skulle jeg gjerne ha hatt en oversikt over flere leverandører med tilhørende pris og frakttid. Så kunne jeg valgt å betale mer for en oppegående leverandør om jeg ville det, eller gått for billigste dersom jeg ønsket det...
Lurer på om butikkene forstår at kundene aldri kommer tilbake når siste del av kundeopplevelsen er PostNord. Lurer på om de tror at kundeopplevelsen stopper i det varen er betalt.
På forsommeren oppholdt jeg meg i et hus beliggende på et byggefelt nær Løten sentrum. En sliten, stresset person med en svært sliten varebil ringte på døra. Han hadde kjørt fra PostNord Logistics AS avd. Mjøsterminalen på Rudshøgda (rundt 40 km unna) for å levere noen pakker. Han hadde funnet riktig veg, men fant ikke vegnummeret og innrømmet at han slett ikke var kjent i området. Jeg tok imot pakkene (som var til en nabo uten husnummer på huset), men stor var min forbauselse da jeg oppdaget at mannen hverken hadde smarttelefon eller gps!!
Så vidt jeg vet må du stadig klare deg uten smarttelefon/gps når du skal gjennom kjentmannsprøven for å bli drosjesjåfør. Kanskje det veksler utover landet.
Selvfølgelig ser jeg drosjesjåfører som bruker GPS/smarttelefon i blant - slik de bruke kartbøker for en generasjon siden. Og om kartboka enda ikke hadde fått på plass gatenavnene og husnumrene i nye byggefelt: Det kan du ikke regne med at GPS-kartet har fått, heller.
Et annet problem med gatenavn er at en del kommuner har gått sammen om felles drosjesentral. Jeg bestilte en drosje i Mo i Rana til en oppgitt adresse, og den kom aldri. Etter en stund fikk jeg tilbakeringing fra taxisentralen: Hvor jeg var? Sjåføren kunne ikke finne meg! Han sto på samme gatenavn, samme husnummer som meg, men i Mosjøen, hundre kilometer unna. Det var visst min egen feil at jeg ikke hadde presisert hvilke by jeg stod i!
En del av transportørene som ikke har landsdekkende distribusjonsnett benytter Bring til distribusjon utenom sentrale strøk hvor de gjør det selv. Da får pakkene Nye nr slik at de ikek kan spores før de er utlevert.
Smartinger ...
Selv om PostNord har distribusjonsnett her (Stavanger), ser det som sagt ut som om de bruker Posten for noen pakker. Det at pakkene ikke kan spores før de er utlevert er jo det håpløse her.
Prøv å gå til Posten og si at "det ble sendt en pakke fra Sverige for 3 uker siden, og 2 dager etter avreise forlot den Sverige - dermed burde den være her nå. Jeg tror den kommer hit, selv om det er PostNord og de har et utleveringssted i nabobutikken. Jeg har ikke hentenummer eller noe sånt."
I praksis må avsender, etter en viss tid, kontakte PostNord i Sverige, som da må fremskaffe hentekode osv. Så må avsender sende dette til meg, så kan jeg få ut pakken.
Lurer på om butikkene forstår at kundene aldri kommer tilbake når siste del av kundeopplevelsen er PostNord. Lurer på om de tror at kundeopplevelsen stopper i det varen er betalt.
Her er et forslag til virkemiddel som kan gi økt konsentrasjon hos pakkehåndterere
Kilde: http://www.tu.no/tegneserier/lunch?key=2016-08-22
En sliten, stresset person med en svært sliten varebil ringte på døra. Han hadde kjørt fra PostNord Logistics AS avd. Mjøsterminalen på Rudshøgda (rundt 40 km unna) for å levere noen pakker. Han hadde funnet riktig veg, men fant ikke vegnummeret og innrømmet at han slett ikke var kjent i området.
Jeg tok imot pakkene (som var til en nabo uten husnummer på huset), men stor var min forbauselse da jeg oppdaget at mannen hverken hadde smarttelefon eller gps!!
Selvfølgelig ser jeg drosjesjåfører som bruker GPS/smarttelefon i blant - slik de bruke kartbøker for en generasjon siden. Og om kartboka enda ikke hadde fått på plass gatenavnene og husnumrene i nye byggefelt: Det kan du ikke regne med at GPS-kartet har fått, heller.
Et annet problem med gatenavn er at en del kommuner har gått sammen om felles drosjesentral. Jeg bestilte en drosje i Mo i Rana til en oppgitt adresse, og den kom aldri. Etter en stund fikk jeg tilbakeringing fra taxisentralen: Hvor jeg var? Sjåføren kunne ikke finne meg! Han sto på samme gatenavn, samme husnummer som meg, men i Mosjøen, hundre kilometer unna. Det var visst min egen feil at jeg ikke hadde presisert hvilke by jeg stod i!