Jeg kan legge til at min tilhengerkontakt også har blitt brukt jevnlig, uten at det ser ut til å nevneverdig betydning hos meg Den har funket tidligere.
Vær obs på at hvis det er dårlig forbindelse, men ikke helt brudd, kan feilen maskeres ved bruk av voltmeter. (Voltmeteret måler spenning der, men kretsen klarer ikke å levere den spenningen under last.) Mål derfor med hengeren tilkoblet, hvis du måler på baksiden av kontakten. Evt bruk en prøvelampe med glødelampe.
Og husk at noen mangler jordlederen i kontakten og tar det vi kula. Dermed blir det mye rart bak der. Intrykte pinner/hylser er ofte et problem, dvs at pinnene eller hylsene har løsnet og sklidd innover i kontaktne og dermed ikke gir god kontakt mot motsvarende kjønn. På en gammel henger der problemet var på hengeren satte vi fast kontakt på hengeren og brukte spirallledning med plugg i begge ender mot bil (som mange utleiehengere) (men skjønner at cheffens problem er i bil-enden).
Noen skiller mellom lys høyre og venstre side så se litt nøye på forskjellige koblinger på nettet før du begynner å måle, det er ikke alltid at det er feil selv om første beksrivelse ikke stemmer.
HSt(men skjønner at cheffens problem er i bil-enden).
Åpenbart
Det SKAL skilles mellom høyre og venstre på blinklys (åpenbart) og på parklys. Bremselys er felles. Grunn til å skille, er at de fleste biler har pærevarsler, som også varsler ved feil på hengerlys. I hvert fall har min 1991/1992-modell det
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det skilles mellom høyre og venstre baklys også i noen koblinger, min Mercedes varsler om at lyset har slukt på høyre og venstre side (hvis det skulle skje). (Men skjønner jo på Frodes at hos meg kommer det aldri til å feile siden det er rett fabrikat )
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Juletreblinking på hengerlysene ved bruk av brems etc kan enkelte ganger spores tilbake til dårlig jording av kontakten i bilen. Vanligvis utføres denne med en kabelsko under en av festeskruene til kontakten. Jeg forleger alltid jordkabelen inn til tørt sted inne i bilen før feste til karrosseriet.
Eller litt belegg på jord-pinnen i kontakta. Egentlig - når det begynner å skje rare ting i bilen når man har henger tilkoblet, er det nesten alltid dårlig jordforbindelse til hengeren. Og selve kontakta ser ut til å være svakeste punkt. (På eldre båthengere er det en tilsvarende kontakt bak ved lysene. Denne havner ofte i saltvann og blir derfor enda oftere synderen.)
Jordfeil er en gjenganger og feilen kan være flere steder. Når jeg nevner koblingen fra bilkontakten til bilens karosserie, så er det fordi jeg har vært flere tilfeller hvor dette har vært oversett.
Dumpet over denne tråden i et Google-søk ettersom jeg har kjøpt meg henger og har behov for å fikse dette nå
Skrudde av kontakten i dag. Mye irring, men ser ellers ganske OK ut. Et par av "hylsene" inni hullene på kontakten ser imidlertid ut til å være litt ødelagte. Tror bare jeg kjøper en ny kontakt. Bør vel være overkommelig å koble.
Noen skiller mellom lys høyre og venstre side så se litt nøye på forskjellige koblinger på nettet før du begynner å måle, det er ikke alltid at det er feil selv om første beksrivelse ikke stemmer.
Åpenbart
Det SKAL skilles mellom høyre og venstre på blinklys (åpenbart) og på parklys. Bremselys er felles. Grunn til å skille, er at de fleste biler har pærevarsler, som også varsler ved feil på hengerlys. I hvert fall har min 1991/1992-modell det
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Eller litt belegg på jord-pinnen i kontakta. Egentlig - når det begynner å skje rare ting i bilen når man har henger tilkoblet, er det nesten alltid dårlig jordforbindelse til hengeren. Og selve kontakta ser ut til å være svakeste punkt. (På eldre båthengere er det en tilsvarende kontakt bak ved lysene. Denne havner ofte i saltvann og blir derfor enda oftere synderen.)
Skrudde av kontakten i dag. Mye irring, men ser ellers ganske OK ut. Et par av "hylsene" inni hullene på kontakten ser imidlertid ut til å være litt ødelagte. Tror bare jeg kjøper en ny kontakt. Bør vel være overkommelig å koble.