(trådstarter)
   #91
 6 490     Akershus     0
Du er nok inne på noe der. Har for så vidt testet det allerede, men uten å få det til. Foreløpig har jeg ikke brukt så mye kraft. Gidder ikke å ødelegge noe riktig enda.
Signatur

   #92
 10 196     Akershus     0
Jeg kjører mye med hengere av alle slag, og har ikke akkurat opplevd dette med pinner som stikker av som noe gjentagende problem. Bytt kontakten, så tipper jeg du slipper å se noe til det igjen.
Signatur
HSt
   #93
 20 811     Sørum     0
Jeg tipper at behovet for treningssenter kommer av at pinnene bommer litt, det er samtidig oppskriften på å få de dyttet inn. Så kanskje slipper Cheffen unna treningstimene til Frodes.
   #94
 2 128     I huset mitt     0
Siden det har vært litt bryting med å få inn det støpselet, så spørs det ikke om man burde se litt på den delen som sitter i bilen også?;)
  (trådstarter)
   #95
 6 490     Akershus     0
Jeg skal få byttet støpselet, ja. Var faktisk nettopp i telefonen med en hyggelig kar hos Gaupen. Han kunne opplyse om at støpselet på hengeren ikke lar seg åpne uten et spesialverktøy. Men vi ble fort enige om at det ikke var noe i veien for å klippe kabelen og montere et hvilket som helst annet 13-polet støpsel.

Tilhengerkontakten på bilen er spell ny, så det skal ikke være noe problem. Det er nok som HSt sier, at den ene har bommet (sannsynligvis stått litt skjevt) og blitt trykket inn av den grunn.

Snakket også med Gaupen om ombygging til LED-lys. Det gikk fint an, men hengeren er kun typegodkjent for glødepærer. Så formelt sett går de ikke god for å gjøre det. Kan også risikere at lampene ikke lyser tilfredsstillende pga. kontrollenheter i visse biler. I så fall må det monteres en el-boks på hengeren som gir nok motstand til at hengeren "aksepterer" LED-lampene. Bare til orientering for de som måtte lure Smile
Signatur
   #96
 10 196     Akershus     0
Jeg har kjøpt meg en 2004-modell Mercedes-Benz E-klasse som sånn litt midlertidig bruksbil. I morgen skal jeg ha med meg henger 30 mil for å hente en .. henger.

Så, jeg kobler på, og vi sjekker lys. Jeg fant en 7-pol kontakt, så den vet jeg jo er uoriginal siden disse bilene kom med 13-pol fra 1987 (det noen kaller "ny" standard". 7-pol KAN funke hvis den er original (noe den faktisk gjorde på min 1985 Mercedes 260E), men uoriginal 7-pol er sjanseløst etter noe særlig mer enn et kvarter. Her har altså en eller annen forb**a hæstk** av en ******** fjernet en perfekt utformet, gjennomtenkt og vakkert fungerende 13-polkonktakt og erstattet med en 7-pol. Sånt skulle det vært lange straffer for!
Der var det faktisk mer kontakt enn forventet, det var parklys. Høyre side. (punktum). Rugger litt kontakten og overgangen (hengeren har selvsagt kobling som gir mening, så overgangen jeg hadde lagt på det lure stedet måtte frem fra glemselen), og får park høyre + blink venstre. 100% forbedring der altså. Etter noen runder kontaktspray, bremserens, smøring, utvidelse av pinnene i kontakten osv. var alle lys på plass, men aldri samtidig, og kun hvis jeg klemte kontakten sammen, snudde hengeren mot mekka og ba en stille bønn inni meg, samtidig som jeg bannet ganske høyt. Det skulle vel påkalle det meste, men det var altså ikke nok til å få noe man kan kjøre med uten at noen sitter bak og klemmer kontakten sammen.

Så, da var det jo bare å rive det fra hverandre, hvilket var lettere sagt enn gjort. De deilige, uoriginale møkkaboltene som sikkert fulgte med den uoriginale møkka7-pinpluggfaen var akkurat like bra som kontakten. Skjønt, de holdt i det minste greiene sammen. Heldigvis var de så ræ*a dårlige at det var lett å bore dem ut siden de knakk da jeg prøvde å skru dem fra hverandre.

Som del av originalt ledningsnett i bilen, stemte fargene sånn nesten (okei, et ørlite stikk til verdens beste bilprodusent her altså). I hvert fall en del av dem. Ikke aktiverer bilen lysene heller, før den senser at det er noe koblet til, så det er litt vanskelig å måle. Den deilige, billige møkkahelv**es søppelkontaktfa** hadde selvsagt ikke nummer påskrevet noe som helst sted, men heldigvis (?) hadde jeg enda en sånn forp*** jæ*** kontaktf*** liggende, med nummer.

Med koblingsskjema som var speilvendt for begge kontaktene og ledninger hvor i hvert fall noen av fargene nesten stemte sånn delvis, var det i det minste enkelt (faktisk helt sant) å koble opp en høyst funksjonell 13-pinkontakt, plugge i hengeren og se at alt virket som det skulle.

7-pol hengerkontakt er som drivhus. Det KAN funke, men det beste er å holde seg langt unna.
Problemer med tilhengerkontakt - 61428242_711611145921023_1668315192125030400_n.jpg - frodes
Signatur
TSt
   #97
 5 214     0
Problem med koblingskjemaer for kontakter er at en ikke alltid vet hvilken vei de viser. Om de viser fra bil siden eller fra tilhenger siden på kontakten.

   #98
 2 432     Vestlandet     0
Jeg skal snart montere hengerfeste på en ny bruktbil, og tenkte i utgangspunktet å bruke 7-pols, siden jeg har det på et par hengere og sykkelstativ. Det er jo tydelig at Frodes mener 13-pols er bedre Grin Er det noen andre som har erfaring med begge typer? For og imot.

   #99
 10 196     Akershus     0
Jeg har muligens nevnt det før, men jeg har faktisk et argument MOT 13-pol, og det er at om det fryser fast vinterstid, kan det være problematisk å skru løs skru-dingsen. Jeg bruker hengere året rundt, og det har normalt sett gått helt fint.

Uansett om du bruker feil type eller 13-pol, så fyll kontakten godt opp med fett når du er ferdig (etter at du har testet den fungerer).
Signatur
   #100
 17 825     Akershus     0
Jeg har brukt 7pins og hatt lite vanskeligheter med selve kontakten. Kliner inn skruekoblingene med vaselin og trekker jordlederen helt inn til tørt sted på karosseriet inne i bilen, stoler ikke på jording under en av festeskruene til kontakten på tilhengerfestet.

Obs, ledningsendene må ikke fortinnes! 
Signatur