1,944
19
0
Registerreim, verksteder og ansvar
8,022
Bærum
0
Gitt en bileier som ikke har noen interesse eller kunnskap om bil. Vedkommende har en 8 år gammel Nissan som har fulgt alle servicer hos Birger N. Haug. Siste service i desember 2017.
Så i januar 2018 havarerer motoren som følge av at registerreimen ryker. Birger N. Haug presenterer prislapp på 85k for å bytte motor.
Hvordan stiller dette seg juridisk - kan verksted slippe unna ansvar? Er det bileiers fulle og hele ansvar å følge opp at reim byttes ihht intervall?
Så i januar 2018 havarerer motoren som følge av at registerreimen ryker. Birger N. Haug presenterer prislapp på 85k for å bytte motor.
Hvordan stiller dette seg juridisk - kan verksted slippe unna ansvar? Er det bileiers fulle og hele ansvar å følge opp at reim byttes ihht intervall?
Signatur
Jeg har 2 historier, en kollega kjørte innom Opelforhandleren med ulyd fra motoren, de ringte noen timer senere : "Nå var du heldig, du må bytte register rem for den er helt gåen" var responsen, verkstedet hadde ikke oppdaget at de hadde tatt betalt for å bytte reim 4 uker tidligere ... (ja forhandleren er konkurs for noen år siden, de ble tatt i juks også på andre forhold, tror Opel trakk forhandlerstatusen deres så de dermed ikke hadde noe å leve av).
I det andre tilfellet så hadde Citroen satt ned service intervall på bytte av register rem, bileier var innom deres verksted flere ganger med noen reklamasjoner og de noterte flittig km-stand på hvert besøk. Siden de faktisk ikke varslet kunden om nedsatt service intervall måtte Citroen Norge betale for motorhavariet. De hevdet at en plakat som sto på veggen skulle ha informert eieren, men de tok regningen etter klage.
Hvis ja, kan dere spørre hvordan forhandler tenker saken vil ta seg ut i media.
Hvis det er en bruktbil, blir det fort mange parter som har vært involvert.
Uansett fremstår det som useriøst av forhandler hvis de ikke har logget at kunde har bedt om å ikke bytte regreim.
Jeg solgte bil som snart skulle ha bytte av registerreim og skrev dette i kjøpskontrakt foreslått av NAF, fikk senere spørsmål om det var byttet uten at jeg vet hvorfor.
Tidligere så var det vel en aldersbegrensning også på registerreimer; eks 5 år eller max 120k km. Mener at de fleste bilmerker fjernet aldersbegrensningen da reima ofte var helt iorden etter 5 år og lav kilometerstand.
Men, det er ofte ikke selve reima som er problemet, men løpehjul/strammer og ev vannpumpe.
Ryker/utslitt en av disse så er det nesten garantert at reima ikke lever lenge........
Verksted har jo ikke noe ansvar for å pålegge eier av bil å utføre viss service, så om bileier sier at han ev vil utsette hovedservice/storservice et år eller to (eller sier at bare at det skal tas normal/årlig service), så kan jo ikke verksted lastes direkte. Men verksted bør jo være den så proffe part at de informerer godt.
Uansett så bør det kunne settes inn en tilsvarende brukt motor til en noe lavere pris.
Ford som jeg jobber med har 160.000km/10år og 200.000km/10år på de fleste med reim.
Lurer på hva Nissan har tro?;)
Vet ikke. Fikk overlevert historien fra madammen - var en kollega det var snakk om.
- Baderomsbloggen min
....
...
...