Min søster har en 2003 Landcruiser,gått ca 180000, fulgte alle servicer til ca 150000 begynte da og skifte olje og filter selv, regrem blir skiftet på merkeverksted, da sier svigerbroder til verksted at de ikke trenger å skifte olje da den var skiftet rett før,viser seg at det er en sil/filter som skal rengjøres i forbindelse med oljeskift, pang så er det motorhavari, kom på ca 140000
Bileier har naturlig ansvar og må påse at service og slikt er fulgt.
Husk at verksted aldri kan pålegge noen bileier å gjøre ditt eller datt, kun anbefale.
Sier bileier at noe ikke trengs eller er overbevist over at noe er bare tull, må utsette pga synes for dyrt/har ikke penger akkurat da, tok service et annet sted/selv, etc, så vil jo ikke verksted ha noen sjangs med å skulle verifisere om det virkelig er gjort eller overprøve noe.
Og går noe virkelig galt så er det nok ofte også slik at bileier ikke da kan huske at verksted har anbefalt noe, huske at å ha sagt nei eller unlot å gjøre noe, etc etc......
Selvsagt, hvis verksted eks hevder og tar betalt for eks bytte av regreim, men ikke har gjordt det, da har verkstedet det hele og fulle ansvar.
Fikk vite at bilen først hadde gått som demobil ett år hos Birger N Haug, så hadde den nevnte familien kjøpt bilen og hatt den frem til nå. Alle servicer er fulgt hos Birger N Haug - så de har full historikk på bilen fra fabrikkny. Bilen ble påkostet ca 20.000 på service i desember 2017.
Hvis det er en kunde som kjøper service rundt omkring så kunne jeg skjønt det, men når kunden legger igjen pengene hos forhandleren år etter år så har jeg fortsatt ingen forståelse for dette. Bedriften tjener jo penger på en slik jobb også (eller tenker de på at de tjener enda mer på motorbytte?).
Om bilen har vært på samme merkeverksted hele veien og det er det samme stedet som bilen er kjøpt vil jeg si at verkstedet definitivt har et ansvar såfremt bileier har levert den på de servicene etter anbefalinger og krav fra produsent. Da skal jo også registerreima være skiftet på enten kilometer eller tid.
Ville sett på hvilken service denne eventuelt skulle vært skiftet, om det var den som var i januar og denne ble skiftet er jo dette en ren reklamasjon, er den ikke skiftet har de ikke gjort jobben sin. Bare tatt betalt.
I mitt tilfelle med BOS, så ble bilen levert til samme merkeverksted etter serviceboken av meg. Verkstedet nevnte aldri noe om reg-rem.
Om de følger servicene skal regreimen tas på enten alder eller kilometer, avhengig av hva som kommer først. Så på for eksempel 120 000km service er regreim en del av servicen på noen biler, andre har den på andre kilometerstand. Har du bil som har kjede så byttes dette kun om motor er under overhaling eller lignende arbeider.
Husk at verksted aldri kan pålegge noen bileier å gjøre ditt eller datt, kun anbefale.
Sier bileier at noe ikke trengs eller er overbevist over at noe er bare tull, må utsette pga synes for dyrt/har ikke penger akkurat da, tok service et annet sted/selv, etc, så vil jo ikke verksted ha noen sjangs med å skulle verifisere om det virkelig er gjort eller overprøve noe.
Og går noe virkelig galt så er det nok ofte også slik at bileier ikke da kan huske at verksted har anbefalt noe, huske at å ha sagt nei eller unlot å gjøre noe, etc etc......
Selvsagt, hvis verksted eks hevder og tar betalt for eks bytte av regreim, men ikke har gjordt det, da har verkstedet det hele og fulle ansvar.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Ville sett på hvilken service denne eventuelt skulle vært skiftet, om det var den som var i januar og denne ble skiftet er jo dette en ren reklamasjon, er den ikke skiftet har de ikke gjort jobben sin. Bare tatt betalt.
Om de følger servicene skal regreimen tas på enten alder eller kilometer, avhengig av hva som kommer først. Så på for eksempel 120 000km service er regreim en del av servicen på noen biler, andre har den på andre kilometerstand. Har du bil som har kjede så byttes dette kun om motor er under overhaling eller lignende arbeider.