Enig. Både høyre- og venstreblink vil være nyttig i første eksemplet, da begge deler signaliserer til blå at han kan kjøre.
I siste eksemplet for Rogalendinger illustrerer ganske bra problemet jeg har. I denne situasjonen ville folk her nede ikke blinke fordi de "skal jo rett frem". Kan ikke blinke til høyre når man skal rett frem.
De ser på hele rundkjøringen som ett kryss. Som i og for seg kan være fornuftig i noen situasjoner, i noen rundkjøringer. Men når man har kommet inn i rundkjøringen, spesielt rundkjøringer av en viss størrelse, må man se på rundkjøringen som en forkjørsvei med kun høyre-avkjøringer*. Det er her jeg er uenig med "alle" mine medtrafikanter for tiden. De ser på rundkjøringen som ett enkelt kryss gjennom hele prosessen.
*) Virker å være enighet i denne tråden om akkurat det også...
Enig. Både høyre- og venstreblink vil være nyttig i første eksemplet, da begge deler signaliserer til blå at han kan kjøre.
I siste eksemplet for Rogalendinger illustrerer ganske bra problemet jeg har. I denne situasjonen ville folk her nede ikke blinke fordi de "skal jo rett frem". Kan ikke blinke til høyre når man skal rett frem.
De ser på hele rundkjøringen som ett kryss. Som i og for seg kan være fornuftig i noen situasjoner, i noen rundkjøringer. Men når man har kommet inn i rundkjøringen, spesielt rundkjøringer av en viss størrelse, må man se på rundkjøringen som en forkjørsvei med kun høyre-avkjøringer*. Det er her jeg er uenig med "alle" mine medtrafikanter for tiden. De ser på rundkjøringen som ett enkelt kryss gjennom hele prosessen.
*) Virker å være enighet i denne tråden om akkurat det også...
En rundkjøring er ikke ETT kryss. Det er består av flere (T) kryss. Like mange som den har armer. I trafikkreglene paragraf 1 (Definisjoner) står det at et veikryss er sted hvor vei krysser eller munner ut i annen vei. I en rundkjøring er det ingen veier som krysser hverandre, derimot munner alle veier ut i rundkjøringen og dermed utgjør et T-kryss.
Se hva som står i Veien til førerkortet om rundkjøringer på vedlagt bilde.
I den rundkjøringen som er avbildet i boken er jeg enig i at det ikke har noe særlig for seg å blinke til venstre i forkant.
Dessverre er det slik at flertallet av rundkjøringer i Norge ikke er så "perfekte" som den, og da mener jeg det absolutt har noe for seg.
Jeg setter i hvertall veldig pris på at folk blinker til venstre, og kommer også til å fortsette med å gjøre dette selv. Dere må gjerne mene det er unødvendig, og det kan det nok også være til tider, men så lenge det ikke er en direkte ulempe ser jeg ingen grunn til å stoppe med det.
Jeg bor forøvrig l Rogaland, og blinker både inn og ut, selv når jeg er helt alene.
Legg merke til pilene i veibanen nede i høyre hjørne i bildet. I venstre felt er det pil til venstre og kjørefeltene er delt med sperrelinje. I følge reglene er det da et påbud å svinge dit pilen peker. Så i denne rundkjøringen vil det da være forbudt å kjøre helt rundt (U-sving) eller ombestemme seg og svinge ut en avkjørsel tidligere.
Når en rundkjøring har kun høyre sving og rett frem så er det faktisk meningsløst å blinke til venstre. Når vi så den dumme uttalelsen fra fyren i Veidirektoratet over så er det jo ikke rart at de ikke klarer å lage enkle konsistente beskrivelser. Det er vel derfor ingen ting blir konsistent. Fortsetter med venstre blunk inn, men høyre ut slik vi lærte når vi kjørte opp i dette området.
I siste eksemplet for Rogalendinger illustrerer ganske bra problemet jeg har. I denne situasjonen ville folk her nede ikke blinke fordi de "skal jo rett frem". Kan ikke blinke til høyre når man skal rett frem.
De ser på hele rundkjøringen som ett kryss. Som i og for seg kan være fornuftig i noen situasjoner, i noen rundkjøringer. Men når man har kommet inn i rundkjøringen, spesielt rundkjøringer av en viss størrelse, må man se på rundkjøringen som en forkjørsvei med kun høyre-avkjøringer*. Det er her jeg er uenig med "alle" mine medtrafikanter for tiden. De ser på rundkjøringen som ett enkelt kryss gjennom hele prosessen.
*) Virker å være enighet i denne tråden om akkurat det også...
En rundkjøring er ikke ETT kryss. Det er består av flere (T) kryss. Like mange som den har armer.
I trafikkreglene paragraf 1 (Definisjoner) står det at et veikryss er sted hvor vei krysser eller munner ut i annen vei. I en rundkjøring er det ingen veier som krysser hverandre, derimot munner alle veier ut i rundkjøringen og dermed utgjør et T-kryss.
Se hva som står i Veien til førerkortet om rundkjøringer på vedlagt bilde.
Dessverre er det slik at flertallet av rundkjøringer i Norge ikke er så "perfekte" som den, og da mener jeg det absolutt har noe for seg.
Jeg setter i hvertall veldig pris på at folk blinker til venstre, og kommer også til å fortsette med å gjøre dette selv. Dere må gjerne mene det er unødvendig, og det kan det nok også være til tider, men så lenge det ikke er en direkte ulempe ser jeg ingen grunn til å stoppe med det.
Jeg bor forøvrig l Rogaland, og blinker både inn og ut, selv når jeg er helt alene.
Nord for Boknafjorden da, antar jeg
Hvis ikke er det jo helt fantastisk!
Er derimot relativt ofte sør for fjorden også, og har sett mye av det du beskriver her.
På vei nordover ser jeg klar forbedring allerede i rundkjøringen ved Aksdal!
https://www.nrk.no/ostfold/xl/de-som-elsker-rundkjoringer-1.13353795
Legg merke til pilene i veibanen nede i høyre hjørne i bildet. I venstre felt er det pil til venstre og kjørefeltene er delt med sperrelinje. I følge reglene er det da et påbud å svinge dit pilen peker. Så i denne rundkjøringen vil det da være forbudt å kjøre helt rundt (U-sving) eller ombestemme seg og svinge ut en avkjørsel tidligere.