#11
 3,595     0
Når jeg kjørte opp lokalt her så lærte vi å blinke begge veier (hvis vi skal til venstre), dette gir utrolig mye bedre trafikkflyt.

Kan du forklare hvorfor man overhodet skal blinke mot venstre? Du skifter ikke kjørefelt, du svinger ikke av veien, du holder kurven som i en en annen vestresving. Hva er poenget med å blinke til venste for å signalere at du vil fortsette med det, ikke svinge til høyre? Hadde du tenkt å svinge til høyre, for å skifte felt eller svinge ut på en avkjørsel, ville du blinket mot høyre.

Så hva er egentlig forskjellen mellom å ikke blinke til venstre, fordi du skal rett fram, og å blinke til venstre selv om du ikke skal svinge til venstre (ikke på annen måte enn i enhver venstresving)? Og hvilket av disse alternativene (ikke blinke eller blinke mot venstre) er mest logisk og konsistent i forhold til andre venstresvinger?

Burde vi begynne å bruke samme logikk også i kløverbladkryss: Før avkjørselen til høyre, der du har tenkt deg rett fram, begynner du å blinke til venstre en stund før avkjørselen for å klart signalere til adre brukere at du ikke tar tenkt å ta avkjørselen til høyre? På samme måte som i rundkjøringen ville jo det gjøre det 100% klart at du har tenkt deg rett fram, siden det ikke er noen vei mot venstre.

Det er jo samme logikk som i rundkjøringer: Ved å signalere at du planlegger å gjøre noe som ikke er mulig, blir det enda tydeligere for medtraffikanter at du ihvertfall ikke har tenkt å gjøre det motsatte.

Heldigvis er det enda ikke blitt noe påbud om å blinke til venstre når du skal holde deg i samme kjørefelt. Så jeg fortsetter å blinke i rundkjøringer slik jeg alltid har gjort: Når jeg skal skifte mellom indre og ytre felt, og når jeg skal svinge ut på en avkjørsel. At noen "anbefaler" at vi skal signalere at vi vil  gjøre noe som er umulig blåser jeg en lang marsj i!

Har noen konkrete referanser (linker etc.) til regler/anbefalinger i andre land? Er det mange land som har tilsvarende anbefalinger, eller evt påbud, om bruk av venstreblink når du skal fortsette i samme kjørebane?

Hvis du kommer inn mot rundkjøringen i høyre felt (ytre felt i rundkjøringen) og skal trekvartveis rundt, da vil du ofte komme deg over i venstre felt for å slippe fram de bilene som skal ut i 1. eller 2. avkjøring. DA blinker du naturligvis til venstre, ved feltskiftet! (Du blinker alltid ved feltskifte, helt uavhengig av om det er rundkjøring eller ikke, og uansett om du skal ta en halv runde eller tre runder før du svinger ut til høyre igjen.) Men helst burde du foretatt det feltskiftet før rundkjøringen, slik at du kom inn i den direkte i indre felt.

   #12
 25,137     Akershus     0
Hva er juridisk forskjell på ledelinje (kortstiplet) of feltline (lengerstiplet)?

Gitt en rundkjøring. To felt inn, to felt rett frem, ett felt til høyre. Ledelinje gjennom rundkjøringen fra innkjøring til utkjøring rett frem.

Så problemet: i asfalten er malt sving høyre i høyre felt og rett frem i venstre felt. Blå bil kjører i høyre felt og rett frem! Grønn bil kjører inn i venstre felt og skifter mot høyre før utkjøring rett frem i høyre felt. Hvem viker/får skylda?

Hvor bindende er merkingen i veien?
Signatur
   #13
 26     0
Når jeg kjørte opp lokalt her så lærte vi å blinke begge veier (hvis vi skal til venstre), dette gir utrolig mye bedre trafikkflyt.

Kan du forklare hvorfor man overhodet skal blinke mot venstre? Du skifter ikke kjørefelt, du svinger ikke av veien, du holder kurven som i en en annen vestresving. Hva er poenget med å blinke til venste for å signalere at du vil fortsette med det, ikke svinge til høyre? Hadde du tenkt å svinge til høyre, for å skifte felt eller svinge ut på en avkjørsel, ville du blinket mot høyre.

Så hva er egentlig forskjellen mellom å ikke blinke til venstre, fordi du skal rett fram, og å blinke til venstre selv om du ikke skal svinge til venstre (ikke på annen måte enn i enhver venstresving)? Og hvilket av disse alternativene (ikke blinke eller blinke mot venstre) er mest logisk og konsistent i forhold til andre venstresvinger?

Burde vi begynne å bruke samme logikk også i kløverbladkryss: Før avkjørselen til høyre, der du har tenkt deg rett fram, begynner du å blinke til venstre en stund før avkjørselen for å klart signalere til adre brukere at du ikke tar tenkt å ta avkjørselen til høyre? På samme måte som i rundkjøringen ville jo det gjøre det 100% klart at du har tenkt deg rett fram, siden det ikke er noen vei mot venstre.

Det er jo samme logikk som i rundkjøringer: Ved å signalere at du planlegger å gjøre noe som ikke er mulig, blir det enda tydeligere for medtraffikanter at du ihvertfall ikke har tenkt å gjøre det motsatte.

Heldigvis er det enda ikke blitt noe påbud om å blinke til venstre når du skal holde deg i samme kjørefelt. Så jeg fortsetter å blinke i rundkjøringer slik jeg alltid har gjort: Når jeg skal skifte mellom indre og ytre felt, og når jeg skal svinge ut på en avkjørsel. At noen "anbefaler" at vi skal signalere at vi vil gjøre noe som er umulig blåser jeg en lang marsj i!

Har noen konkrete referanser (linker etc.) til regler/anbefalinger i andre land? Er det mange land som har tilsvarende anbefalinger, eller evt påbud, om bruk av venstreblink når du skal fortsette i samme kjørebane?

Hvis du kommer inn mot rundkjøringen i høyre felt (ytre felt i rundkjøringen) og skal trekvartveis rundt, da vil du ofte komme deg over i venstre felt for å slippe fram de bilene som skal ut i 1. eller 2. avkjøring. DA blinker du naturligvis til venstre, ved feltskiftet! (Du blinker alltid ved feltskifte, helt uavhengig av om det er rundkjøring eller ikke, og uansett om du skal ta en halv runde eller tre runder før du svinger ut til høyre igjen.) Men helst burde du foretatt det feltskiftet før rundkjøringen, slik at du kom inn i den direkte i indre felt.


Veldig enig med deg. Den venstreblinkingen er noe tull de har begynt med de siste årene. En rundkjøring er å anse som en enveiskjørt forkjørsvei som går rundt i ring og med av/påkjøringer til/fra høyre. Det blir T-Kryss der hvor hver arm møter rundkjøringen. En 4 armet rundkjøring består således av 4 (T) kryss. Lett å skjønne det om ser for veeeldig stor rundkjøring, la oss si 200m i diam.

Å blinke til venstre før og igjennom rundkjøringen (som man lærer nå) fordi man skal svinge TIL HØYRE ut av rundkjøringen (enhver utkjøring er til høyre) etter å ha passert 3 kryss (innkjøring, 1 og 2 avkjørsel) er jo bare latterlig.

I Tyskland og Slovenia får man visstnok bot om man venstreblinker i rundkjøringer.
   #14
 25,137     Akershus     2
Keal. Det er trafikkregler i Norge som gjelder i Norge. Du er pålagt å blinke (i rundkjøring) om nødvendig også til venstre §14.2 i trafikkreglene. "Det skal gis tegn til veiledning for annen trafikkant."

Eksempel hvor jeg alltid blinker venstre og tar det rolig: Hovedvei/riksvei med to felt begge retninger. Avkjøring enkelt felt mot venstre. Jeg blinker venstre og roer ned fordi jeg vet at ikke mange svinger av her. Jeg varsler dem imot at jeg kommer til å gjøre noe "uventet". Jeg tar det piano for at den som ligger først og kjører litt for fort på hovedvei skal få passere før meg. Nestemann har hatt tid, sett mitt blink, bremset ned og jeg kjører. Litt " olje" er bedre enn stive regler. Wink

Rundkjøringsblinkeregelen er såre enkel: Om jeg satt i den bilen, ville jeg hatt fordel av om denne bilen blinket?
Gjelder all blinking og fartstilpasning inn mot kryss. Kjør vennlig og forutsigbart.
Signatur
TSt
   #15
 15,073     0
Når jeg kjørte opp med tilhenger fikk jeg vite at en skulle blinke begge veier. Når jeg tok førerkort skulle en bare blinke ut. Nå er det først hvor en skal og så blinke ut straks en har passert siste arm før en skal ut.  Det er fornuftig i rundkjøringer med flere armer og flere felt.  Blinker en til venstre da kan den som kommer fra høyre og skal ut første arm ta denne rimelig trygt uten at en får slik "grønn" bil effekt.  Ingen tvil om at det er grønn bil som skal vike, han skifter felt inne i rundkjøringen / på vei ut.
  (trådstarter)
   #16
 5,569     0
Hva er juridisk forskjell på ledelinje (kortstiplet) of feltline (lengerstiplet)?
(...)
Hvor bindende er merkingen i veien?

Kan det tenkes at noen tror/mener at slutt på ledelinjene betyr at vi nå befinner oss i et flettefelt, der alle i praksis har vikeplikt?
   #17
 26     0
Når jeg kjørte opp med tilhenger fikk jeg vite at en skulle blinke begge veier. Når jeg tok førerkort skulle en bare blinke ut. Nå er det først hvor en skal og så blinke ut straks en har passert siste arm før en skal ut. Det er fornuftig i rundkjøringer med flere armer og flere felt. Blinker en til venstre da kan den som kommer fra høyre og skal ut første arm ta denne rimelig trygt uten at en får slik "grønn" bil effekt. Ingen tvil om at det er grønn bil som skal vike, han skifter felt inne i rundkjøringen / på vei ut.


Når jeg tok lappen på mc, bil og lastebil på slutten av 80 tallet lærte vi at man absolutt IKKE skulle venstreblinke i rundkjøringer (bortsett fra om man skal skifte fra ytre til indre da selvsagt). Ordlyden i Paragraf 14 (signal og tegn) er lik nå som den var den gang. Kan noen si meg hvorfor man nå nærmest SKAL venstreblinke??

   #18
 3,595     0
Keal. Det er trafikkregler i Norge som gjelder i Norge. Du er pålagt å blinke (i rundkjøring) om nødvendig også til venstre §14.2 i trafikkreglene. "Det skal gis tegn til veiledning for annen trafikkant."

Ja, som jeg skrev i det siste avsnittet: Skal du skifte venstre felt, blinker du selvsagt til venste. Men med en gang du er på plass i det feltet, slår du av blinkeren. Det har i og for seg ingenting med rundkjøringen å gjøre, kun med feltskiftet, uansett hvilken vei det skjer på.

Det er tolkingen av "om nødvendig" som har blitt justert. Nå har man funnet på at det "er nødvendig" å blinke til venstre for å fortelle at du ikke vil svinge til høyre, men fortsette i samme kjørebane som du allerede befinner deg. Tidligere ble det ikke ansett som nødvendig å veilede andre traffikanter om at du ville fortsette i samme felt - 'ingen blink' betydde at du ville fortsette i samme felt , 'venstre blink' at du ville skifte venstre felt, og 'høyre blink' at du ville skifte til feltet til høyre eller ut til høyre på en avkjøring.

Nå betyr 'ingen blink' at du ikke har lært deg nye norske anbefalinger for kjøring i rundkjøringer. 'Venstre blink' betyr muligens at du vil fortsette i samme felt forbi neste avkjøring, muligens at du vil skifte til venstre felt. Etter den logikken det ofte blir forklart med, signalerer også venstre blink at du vil svinge til høyre etter at du har kjørt 3/4 av rundkjøringen: De som har holdt oversikt over hvor hver enkelt av de andre bilene kom inn i rundkjøringen kan slutte seg til når de vil slutte å blinke til venstre, og forvente å bli sluppet fram til avkjøringen, som f.eks. den grønne bilen i starten av tråden - han hadde jo indekert hvor han skulle ut til høyre ved å blinke til venstre fra han kjørte inn i rundkjøringen. Det er da langt mer logisk enn å ikke blinke når du verken vil skifte felt eller til høyre, og så blinke til høyre når du vil til høyre, ikke sant? Smile

Hvis jeg satt i den blå bilen, ville jeg overhodet ikke ha noen glede av den grønne bilens venstreblinking. Det gir meg ingenting mer enn om han ikke blinket i det hele tatt, helt til han skulle ut av rundkjøringen. Men noen synes at det er mer informasjon i at ikke-blink går ut av bruk, og venstre-blink tar over for både gammeldags venstre-blink (feltskifte) og ikke-blink (holde seg i samme felt), uten mulighet for å skille. Jeg bare skønner ikke hvordan det å slå sammen to ulike situasjoner/oppførsler til én felles måte å signalere på bidrar til å gi mer informasjon til andre traffikanter!

Ja, vi har forenklet blinkereglene ved å redusere fra tre til to blink-alternativer. Det ville blitt enda enklere å blinke riktig om vi f.eks. fikk en regel om å slå på nødblinket, slik at vi blinket til begge sider, uansett. Da ville vi lett blitt oppmersom på andre biler, også. Siden venstreblink allerede betyr alt fra "jeg vil skifte til venstre felt" via "jeg vil holde meg i dette feltet en stund til" til "akkurat nå som jeg slår av venstreblinken vil jeg svinge til høyre" er jo blinking stort sett redusert til "forvent hvasomhelst fra meg!" Da kunne vi like gjerne brukt varselblinkerne.

Blinking til venstre ved feltskifte til venstre har alltid vært påbudt i Norge, både i rundkjøringer og utenfor. Ut over det har det ikke blitt påbudt å blinke til venstre i rundkjøringer, selv om du ser anbefalinger i den retning. Trafikkreglenes §14.2 og referansen til "ved svinging" er ikke mer relevant i en rundkjøring enn i en vilkårlig annen venstresving: Uansett hvor krapp svingen til venstre er på en ordinær vei, skal du ikke blinke til venstre for å fortelle at du vil holde deg på plass i veibanen! Du kunne like gjerne referere til §14.1 som sier at "Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt" - det er helt unødig å blinke for å fortelle at du vil fortsette i det feltet du befinner deg, du vil ikke svinge til høyre.


Selvsagt gjelder norske trafikkregler i Norge. Men finnes det svenske trafikkregler som gjelder i Sverige, som er likedan? Danske trafikregler som gjelder i Danmark? Tyske trafikkregler som gjelder i Tyskland? Har andre land sine trafikkregler som gjelder i sine land, med et innhold som tilsier at man skal blinke til venstre når man vil fortsette i samme kjørebane? Eller er det bare vi her i Norge som har funnet det på? (Det har ikke vært slik så mange år - en betydelig andel på dette forum er gamle nok til å ha tatt lappen dengang det var en utvetydlig regel: Du blinker til venstre kun når du skifter felt eller skal svinge av veien mot venstre.)

   #19
 70     Hordaland     0
Det er for å gi bedre forutsigbarhet. Man kan beregne å kjøre om noen viser at de skal helt rundt. Min personlige mening er at dette er unødvendig basert på hvor biler plasserer seg osv. Men det er det neppe noen som bryr seg om.
Signatur
   #20
 26     0
Keal, gå inn på denne siden:

http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer

...og nederst på siden finner du link til en Svensk brosjyre for rundkjøringer. I den står det følgende:

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

Som nevnt tidligere har jeg hørt at man får bot for å venstreblinke inn i (foran) rundkjøringer i Tyskland og Slovenia.