Mangelmerknad h) ilegges dersom dekkenes mønsterdybde målt i hovedrillene over ¾ av slitebanens bredde er for liten. Kontrolleres opp mot gjeldende tekniske og bruksmessige krav. Bedømmes med 3 ved trafikkfarlig liten mønsterdybde
Blir veldig mye synsing om man ikke har nok info. De aller fleste biler har mer enn bare justering av spissing. Men hjulvinkler blir ikke feil uten videre. Enten er det foringer som begynner bli slitt, ellers har det vært kjørt i noe.
Peugeot 307, camber, caster ikke justerbart. Toe-in justerbar fremme, ikke bak. Ford Escort, camber, caster ikke justerbart, toe-in justerbart fremme
De aller fleste biler har mer enn bare justering av spissing.
Har du eksempel på bilmodell (ikke ment for konkurransekjøring) som er lansert etter år 2000 som har justering for mer enn spissing? Jeg er ikke bevandret i dette, men har ikke snublet over noen slike. Jeg tror dette kommer av at moderne produksjonsteknikker er så presise at man ikke har behov for justeringer for å kompensere for så unøyaktig produksjon som man hadde tidligere.
Land Rover, Audi, VW/Skoda. Skal ikke uttale meg 100% siden jeg ikke har jobbet med andre bilmerker på 10 år.
På f.eks de fleste Audi/VW bilene er det ikke oppgitt justering på camber og caster fremme. Men traversen fremme har ca 10mm slingringsmonn i boltene, så den kan flyttes sideveis og i lengderetning. Dette gjelder både mcpherson og multiknirk.
Ca alle biler med uavhengig bakstilling har justering av spissing og camber bak.
Hmm, interessant å se hvor mye tekst som kan produseres rundt en, etter mitt syn, relativt likefrem og enkel sak . Firehjulskontroller er "verksted-mat" og "standard service", koster ca 1500 - 1700 kr hos f.eks Vianor og tar ikke mange minutter. Er etter min mening en billig forsikring mot å ødelegge dekk som koster mye mer OG også en forsikring mot en bil som ikke oppfører seg "normalt" i en krise-situasjon.
Har skrudd på egne biler siden Volvo Amazon / PV - tiden (dvs forhistorisk... ) og påstår at ingen er i stand til å justere hjulvinkler riktig på øyemål (som enkelte i denne tråden ser ut til å drive med). Gamle biler hadde så håpløse kjøre-egenskaper at det var omtrent det samme hvilken vei hjulene stod; nye biler er stikk motsatt; hjulvinkler skal være eksakt nøyaktige for at bilens egenskaper skal være som foreskrevet.
Skal forøvrig til firehjulskontroll med egen bil i morgen, ikke pga skjev-slitte dekk, men pga bilen "føles" litt annerledes enn tidligere. Selvsagt er slitasjekontroll en viktig del av en firehjulskontroll.
Hmm. Da har jeg spart mange tusenlapper på å ha japanske biler. Har demontert nok deler til å måtte gjøre slik kontroll i alle fall 7 ganger de siste 4 årene. Om litt blir det bytte av ytre+indre styreledd her.
Kontrollinstruksen
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-05-13-591#KAPITTEL_8
Vedlegg nederest
Pkt. 5.2.3 Dekk:
Mangelmerknad h) ilegges dersom dekkenes mønsterdybde målt i hovedrillene over ¾ av slitebanens bredde er for liten. Kontrolleres opp mot gjeldende tekniske og bruksmessige krav. Bedømmes med 3 ved trafikkfarlig liten mønsterdybde
sf-20090513-0591-01-06.pdf
Peugeot 307, camber, caster ikke justerbart. Toe-in justerbar fremme, ikke bak.
Ford Escort, camber, caster ikke justerbart, toe-in justerbart fremme
Har du eksempel på bilmodell (ikke ment for konkurransekjøring) som er lansert etter år 2000 som har justering for mer enn spissing? Jeg er ikke bevandret i dette, men har ikke snublet over noen slike. Jeg tror dette kommer av at moderne produksjonsteknikker er så presise at man ikke har behov for justeringer for å kompensere for så unøyaktig produksjon som man hadde tidligere.
På f.eks de fleste Audi/VW bilene er det ikke oppgitt justering på camber og caster fremme. Men traversen fremme har ca 10mm slingringsmonn i boltene, så den kan flyttes sideveis og i lengderetning. Dette gjelder både mcpherson og multiknirk.
Ca alle biler med uavhengig bakstilling har justering av spissing og camber bak.
Firehjulskontroller er "verksted-mat" og "standard service", koster ca 1500 - 1700 kr hos f.eks Vianor og tar ikke mange minutter. Er etter min mening en billig forsikring mot å ødelegge dekk som koster mye mer OG også en forsikring mot en bil som ikke oppfører seg "normalt" i en krise-situasjon.
Har skrudd på egne biler siden Volvo Amazon / PV - tiden (dvs forhistorisk... ) og påstår at ingen er i stand til å justere hjulvinkler riktig på øyemål (som enkelte i denne tråden ser ut til å drive med). Gamle biler hadde så håpløse kjøre-egenskaper at det var omtrent det samme hvilken vei hjulene stod; nye biler er stikk motsatt; hjulvinkler skal være eksakt nøyaktige for at bilens egenskaper skal være som foreskrevet.
Skal forøvrig til firehjulskontroll med egen bil i morgen, ikke pga skjev-slitte dekk, men pga bilen "føles" litt annerledes enn tidligere. Selvsagt er slitasjekontroll en viktig del av en firehjulskontroll.