541    10    2  

Skremt av dårlig kunnskap hos byggevarekjeder

 793     Østfold     2
Jeg har opplevd den siste tiden hvor skremmende lite kunnskap som finnes i de forskjellige byggevarekjedene. Jeg er en person som tilegner meg kunnskap via internett før jeg besøker byggevarekjedene, for å være litt forberedt og jeg blir regelrett lamslått til tider hvor lite kunnskap dem besitter. 

Her snakker vi ikke Biltema og Coop Obs, men XL Bygg proff, Maxbo etc. og til og med fargerike som skal/bør være spesialister på maling/lakk etc. 

Senest i dag besøkte jeg en kjent byggevarebutikk her jeg bor som hadde en egen avdeling for maling og lakk etc. Bort til meg kommer en yngre jente og lurer på om jeg trenger hjelp. Jeg er alltid skeptisk til å svare ja på slike spørsmål, for som oftest føler jeg at jeg vet mer enn den som jobber der angående det jeg er ute etter. 

Men jeg svelget tungt en gang før jeg sa "Jeg er egentlig ute etter Osmo Hardvoksolje som er klar og GLOSSY" da sa damen at dette hadde dem i hyllen til høyre. Nei, sa jeg, dere har ikke denne jeg snakker om her. Dem dere har her er kun slikematt og matt. 

Så sa hun at Man ikke får Osmo hardvoksolje i glossy. Joda sa jeg. Det får man. Den kalles 3011 og ligger i systemet dems. Man finner den også på nettet. 

Allerede da skjønte jeg at denne damen ikke kunne hjelpe meg med en dritt og jeg kunne tenkt meg å bare stikke ut døra med en gang. Men man prøver jo og være litt høfflig også. 

Ette noen søk på nettet bak disken så sa hun at hun fant denne på Osmo sine sider, men at dem ikke hadde dem i sortimentet sitt. Flott... jeg har nå brukt 10 unødige minutter for å overbevise en butikkansatt... 

Så sa hun at dem hadde jo mye lakk som var glossy. Ja sa jeg, men dere har ikke vannbasert lakk som er glossy i hyllene. Joda, det hadde dem i bøtter og spann. (And her we go again...) her er den sa hun og tok frem et spann med trestjerner lakk. Denne er ikke vannbasert sa jeg. Det står jo oljebasert med store bokstaver på den! 

Mens vi holdt på, så kom sjefen hennes (eller vertfall en mann som var ansatt der) gående bort til oss for å bistå og da så jeg ho dama trakk seg litt tilbake og mannen overtok. 

Så måtte jeg selvsagt forklare hele greia en gang til over hva jeg var ute etter. Jeg sa jeg var ute etter Osmo Hardvoksolje som er Glossy, men dere har ikke den Glossy versjonen i hyllene sa jeg. Joda sa han, den står her borte.... 

Å herregud.... 

Han tok frem den samme boksen som ho dama hadde satt tilbake og sa at det er denne jeg ville ha. Nei sa jeg, jeg er ute etter den som er Glossy. Osmo har ikke denne i Glossy sa han.... 

Er det virkelig mulig tenkte jeg... 

Jo sa jeg, den heter 3011 og Osmo har den i systemet sitt. Jeg sa også så høflig jeg bare kunne at jeg hadde akkurat den samme samtalen med kollegaen hans og at dette trolig ikke førte noe sted, så jeg tenker jeg avventer litt. 

Siden jeg allerede var der så var jeg også ute etter vanlig akrylmaling i sterke farger og lurte på om det var mulig å blande en farge til meg hvis jeg skaffet dem fargekoden. Det var hun usikker på (overraskende....). Jeg er en datamann sa jeg, så hvis jeg vet hvilken fargesystem dem brukte så kunne jeg laste ned dette hjemme og finne fargen på pc'en selv for så og komme tilbake med fargekoder. 

Da sa hun at dem hadde ett eget system for dette og var usikker... jeg spurte mannen og han sa jeg kunne printe ut ønsket farge og komme til butikken så skulle dem lage noe lignende... REALLY!!? 

Jeg dro opp telefonen, søkte på Jotun og fargesystem og fant etter 2 minutter hva fargesystemet hette og at dette kunne lastes ned til Photoshop.... 

Å herre min skaper... jeg blir rett og slett irritert, lei meg og utrolig oppgitt på en gang... En hobbysnekker som til daglig livnærer seg i databransjen fikk absolutt null hjelp i det proffe byggevarehuset... 

På Clasern derimot ble jeg litt imponert en liten time etterpå. Jeg skulle ha noen skruer å plugger for å feste kabel til porøs betong (tak) i kjelleren. Jeg hadde ikke lest meg opp på dette så jeg røsket med meg med en pakke med plugger og skruer. En mann kom bort til meg og spurte om jeg trengte hjelp. Jeg skal bare ha disse for å henge opp noen kabler i porøs betong sa jeg. 

Han så på pakken jeg hadde og sa bestemt at denne burde jeg ikke bruke. Jeg måtte ha andre plugger til dette. Han var autoritær og sa at han hadde jobbet som elektrikker tidligere. Var en eldre mann dette. Det er disse du skal ha sa han kg dro frem en pakke med plugger. 

Ja, da må jeg jo nesten stole på det sa jeg og takket for hjelpen. Disse sitter som et skudd sa han bestemt og forklarte meg hvordan jeg skulle bore etc. Når jeg kom hjem, så stemte dette. Kabelen sitter som støpt! 

Så konklusjonen er.... ansett for guds skyld folk som vet hva dem driver med, eller i det minste kost på de ansatte kurs! Spesielt når man jobber i en proff byggevarekjede.
Signatur

   #1
 1 096     Oslo     0
Dette du beskriver ovenfor har vel de fleste her på forumet opplevd.

Men du kan jo bruke noen dager på å lese deg opp på et medisinsk spesialtema
(f. eks. i The Lancet) også, for deretter å overgå fastlegen din.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 793     Østfold     0
Dette du beskriver ovenfor har vel de fleste her på forumet opplevd.

Men du kan jo bruke noen dager på å lese deg opp på et medisinsk spesialtema
(f. eks. i The Lancet) også, for deretter å overgå fastlegen din.

Joda, men det som bekymrer meg mest er at de som jobber på slike steder ikke er engasjerte til det dem driver med. Når man jobber ett sted som feks. i et byggevarekjede i proffsegmentet, med de økte prisene det medfører for oss sluttbrukere, så bør de ansatte kurses og være engasjerte. Altså kurses i annet enn å rydde på lager og bruk av kassasystem.

Når dem bommer på helt elementære ting, så blir jeg litt skuffet. Man ansetter vel ikke en rørlegger som har spist mikromat hele livet som servitør feks?

Hadde jeg fått jobb i en byggevarekjede som butikmedarbeider så vil man jo lese seg opp og ha som mål og hjelpe kundene. Mine spørsmål var veldig elementære også. Hvordan blande maling.... har dere den og den lakken? Når man ikke engang vet hva slags lakk dem har i hyllene så blir man jo veldig betenkt.

Han på clasern var tydelig engasjert. Han dro omtrent skruepakken ut av henda på meg og sa at denne skal ikke du ha. Dette er det du trenger, og ga meg en annen pakke. Han virket så overbevisende at jeg ikke kunne tvile på han. Det viste seg at han hadde rett også.

Jeg ble rett og slett imponert. HAN skulle jobbet på et byggvarehus med respekt for seg selv Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 793     Østfold     0
Slett ikke helt enig i det. Eldre har som oftest bygget seg opp uvaner og tar "snarveier". Ofte er dem heller ikke helt oppdatert på nye produkter etc.
Signatur
   #5
 19 648     Akershus     0
Ikke lett det der. Mye å sette seg inn i og produktene endres i et stadig økende tempo. Ofte er det vel også slik at vi hobbyfolk dukker opp på tider når de mest erfarne ekspeditørene kar gått hjem til middag.
Faktisk er jeg ofte vel så irritert over produktinformasjon på nettet som knapt inneholder mer enn produktnavnet.
Signatur
TDJ
   #6
 1 496     Asker      0
De aller fleste kjenner seg vel igjen, også (spesielt ?!) hva gjelder legebesøk....Cool.

De større byggvare-kjedene har proff-avdelinger hvor ofte fag-/produkt-kunnskapen er langt bedre enn hos de som betjener butikken. At man skulle treffe fagfolk i butikken hos CO, Biltema eller Jula er etter mine erfaringer helt tilfeldig. At det finnes "interessert" butikkmedarbeidere der er nok en annen sak, "fag" blir det ikke.

Er vel samme i byggvare-butikker som i virksomheter ellers; man blir sjelden bedre enn hva kundene forlanger....
Jeg gjør det samme som TS; undersøker grundig hva jeg skal ha FØR jeg drar i butikken. Har etterhvert funnet noen få byggvarehus og en elektrobutikk i nærområdet som har stor omsetning mot profesjonelle håndverkere. Opplever særdeles sjelden ukyndige ekspeditører her. Men jeg driver heller ikke å "tester ut" om ekspeditøren kan det jeg vet..., legger fram det jeg kan/vet og spør deretter om eventuelle råd. I 9 av 10 tilfeller hvor ekspeditør er på tynn is så henter vedkommende kolleger som "vet". Funker ok for meg Smile.
Signatur
HSt
   #7
 25 834     Lillestrøm kommune     0
Så lenge de er ærlige og sier de ikke vet så synes jeg det ikke er så farlig, verre er det at de later som de kan det. Eller som en byggvare butikk i Trongmdheim, bekrefte at varene skal bli levert mens han har bare bestilt halvparten og eneste grunn er at han er sløv og ikke leser bestillingen.

   #8
 99     0
Jeg synes TS erfaring og beskrivelse var morsom 😄
Men, som hobbyrrnovatør og butikkansatt med innkjøpsansvar innenfor et felt hvor nyheter og utvikling nok går noen hakk raskere enn byggevarebransjen, så kan jeg bekrefte at det neppe finnes en eneste ansatt i byggevarebransjen, eller noen andre bransjer forøvrig, som er i stand til å svare tilfredsstillende på alle henvendelser et internettkollektiv har kokt i hop. Altså; det er neppe mulig for et enkeltindivid å opparbeide seg så mye informasjon innenfor en akseptabel tidsramme at alle henvendelser fra alle landets forumnerder kan besvares.

Forum er forøvrig en potensiell felle. Hvis dere tenker dere om, så vil ganske mange av dere som bruker et forum finne poster eller beskrivelser som sammenfaller med ens eget inntrykk, selv på felt man ikke vet noe om og spør om hjelp. Det er vanskelig å være kritisk til ting man er tilbøyelig til å være veldig enige i.

Poenget er at det finnes neppe en enkelt hjerne som kan konkurrere med internetts kollektive kunnskaps/informasjonsbank. Det betyr at man neppe kan forvente å alltid bli imponert, selv i en faghandel. Det betyr også at man må være åpen for at man selv kan ta feil, selv om man har nerdet i to dager i ens eget hjemmelagde ekkokammer.

I dette tilfellet var det jo enkelt å påpeke feil; dere har den ikke/den finnes/ det står på boksen, og det klarte jo TS pga research. Jeg tipper de ansatte også lærte noe den dagen, og ikke bare hva Osmo har på lager 😄
  (trådstarter)
   #9
 793     Østfold     0
Jeg vil vel ikke akkurat mene at man må være "nerd" for å hvite hvilke produkter man selger samt svare på hvilke farger man kan få blandet når man jobber bak "malingsblandedisken".

For meg er dette helt grunnelggende kunnskap og jeg så jo selv etter tre minutter i butikken hva dem hadde og ikke.

Så jeg tror rett og slett dårlig engasjement, dårlig ledelse og eller helt feil person til oppgaven er svaret på den elendige servicen jeg fikk.
Signatur
HSt
   #10
 25 834     Lillestrøm kommune     0
Her er jeg helt enig med TS og når jeg fikk svar at en tetter ikke undertak rundt lufterør for kloakk (var en byggvarebutikk som har navn som starter M) så er det så grunnleggende feil at en skulle tro at de burde visst bedre.

Jeg godkjente derimot en ansatt hos Tess som oppga et telefonnummer til en annen avdeling og sa at der finner du ansatte som kan dette fordi dette var vedkomne usikker på. Dette var rørdeler på jobb.