275
20
0
Skummel veiløsning?
25,136
Akershus
0
Signatur
Foreslår først en avstemming, så kan vi diskutere millimererjuss etterpå. Jeg liker ikke løsningen, synes den er uklar.
Min vanlige innkjøring til vårt boligfelt er akkurat som på dette bildet, og jeg kommer normalt 'mot kameraet', og svinger mot høyre. Uansett hva vikeplikt-reglene sier, kjører jeg som om jeg skulle ha vikeplikt for syklistene, selv om jeg reelt ikke har det. Det gjelder forsåvidt også syklister som kommer mot meg, og som jeg får fra venstre side: Jeg velger å betrakte syklister på lik linje med fotgjengere i gangfeltet. De har man vikeplikt for uansett hvilken side de kommer fra.
En annen side av saken: Selv om om syklisten har vikeplikt og bilisten ingen skyld i juridisk forstand, kan han ha et "objektivt ansvar": Siden bilisten er pliktig å ha en ansvarsforsikring, men syklisten ikke er det, må bilisten (dvs. bilistens forsikringsselskap) dekke materielle skader. Min far opplevde å få en unggutt på sykkel komme skrensende mot seg rundt en skarp sving. Sykkelen havnet under bilen og ble totalvraket. Det ble også noen skader på bilen. Det var aldri noen diskusjon om skyld; det var aldri tvil om at syklisten kom i feil kjørebane, men min fars forsikring måtte dekke ny sykkel til gutten og skadene på bilen. (Gutten fikk mindre fysiske skader, men heldigvis ikke alvorlige - og far aksepterte bonustapet uten noen som helst protester.)
Ogher? Som bilist innhenter du syklisten og svinger høyre foran henne. Hvem har vikeplikt? Millimeterjuss i en hektisk trafikksituasjon.
I Kjell sitt bilde er det den nesten nedsenkete kantsteinen mot bilene som lager tvil om det er det ene eller det andre. Syklisten vil tro han sykler i sykkelfelt men sykler trolig på fortau.
Så gjør de et forsøk på å redde seg ved å trekke en heltrukket hvit linje rundt hjørne for å prøve å fortelle at de trolig mener det er et fortau
Løsningen ble brukt i Sognsveien i Oslo for mange år siden men fjernet da den ble beskrevet som ulovlig
Som sagt: Jeg synes det er absurd.
Man kunne tenke seg et mer ubestemt tilfelle: Sett at det går en sykkelvei fram til krysset, som i det første bildet, men som ikke fortsetter etter krysset - syklisten må ut i veibanen for å sykle videre. Stopper da sykkelveien ved den første fortauskanten (dvs. den lengst fra kamera), før syklisten krysser over? I så fall har bilisten vikeplikt for syklisten til høyre for seg. Eller fortsetter sykkelveien ut i krysset, og stopper først ved den andre fortauskanten (dvs. den nærmeste, i det første bildet? I så fall er det syklisten som har vikeplikt.
Jeg ser overhodet ingen gevinst i å gi syklisten vikeplikt i noen av disse tilfellene. Hadde sykkelvei langsetter en bilvei blitt behandlet (med hensyn til vikeplikt) som om den var en del av veibanen, ville det vært klart og entydig og enkelt å forstå. Jeg håper at de fleste, helst alle, bilførere kjører som om det var slik, uten å pukke på sin rett til å meie ned syklisten fordi 'det var en sykkelvei, ikke en del av veibanen, og hadde jeg retten på min side'.
Rød asfalt popper opp mange steder, men har ingen juridisk betydning, ikke inntatt i lov om vegmerking. Det skumle her er at bilister og syklister kommer med egne tolkninger.
Imo har syklisten vikeplikt på foto øverst og bilisten nederst.
Ihvertfall i det første bildet er det ingen tvil om at det er en sykkelvei. Denne problemstillingen ble diskutert ganske inngående i ett eller annet nettforum - husker dessverre ikke hvor - for noen uker siden, og da ble det bekreftet fra flere hold at syklisten hadde vikeplikt; sykkelveien betraktes som gjennomgående.
I det andre bildet her kan det være et spørsmål om det er sykkelvei eller ikke. Det er langt mer enn "oppmerking i kjørebanen"; hadde det vært kantstein ville det vært ganske identisk som med det første bildet (bortsett fra at banen her er eksplisitt markrert gjennomgående i krysset). Det er mulig at mangelen på kantstein er utslagsgivende, men jeg mistenker at mange bilister ville tolke 'bredt rødt bånd' på identisk måte i de to bildene, kantstein eller ikke. Er det da en bilist som pukker på sin rett til å kjøre ned syklister 'fordi de kjører på sykkelvei', kan det oppstå ulykker. Om bilisten går fri i det første tilfellet, men ikke i det andre, er like fullt en ulykke i begge tilfellene.
Dessuten: Jeg ser en del steder sykkelveier skilt fra kjørebanen med (kant)stein som ligger helt i plan med veibanen, dvs. det er (kant)stein uten kant - og sykkelveien er rød i fargen. Skal vi da, som bilister, pukke på at 'Det må være minst x millimeters kant for at jeg skal gi fra meg forkjørsretten min'?
Jeg synes det er så hensiktsløst. Hva er det som gjør det så super-viktig å lete med lys og lykte etter tilfeller der bilisten kan si 'Hurra! Her gjelder ikke min vikeplikt for trafikk fra høyre! La meg guffe på!'?
Det er så mye enklere, og tryggere, å se bort fra at du kunne fått meie ned en syklist uten å få skyld for det, men heller unngå en mulig kollisjon ved å følge hovedregelen om vikeplikt for trafikk fra høyre.