7,824
79
18
Tilhengerdytting i hage
5,111
Sørnorge
0
Jeg har lyst til å forenkle tilhengerdyttingen rundt i hagen. Primærproblemet er at det er trangt mellom busker, trær, garasje og hus. Dermed må bilen veldig mye frem og tilbake for å klare svingene med dårligst plass. Det gir mye spor i plenen. Alternativet har vært en kombinasjon av slepetau og håndvinsj.
Jeg ser for meg flere mulige løsninger. Gjennomførbarhet og nytteeffekt av disse alternativene er høyst usikkert. Er det noen som har noen tanker om dette?
1) Skaffe ATV = høy kostnad, og usikkert hvor godt egnet de små modellene er til å dytte en bilhenger på ujevnt underlag.
2) Skaffe en bitteliten varehenger for bil, strippe den slik at kun ramme og aksling står igjen. Montere et tilhengerfeste over akslingen, og feste draget på hengeren som skal dyttes rundt på dette hengerfestet. Minihengeren kobles så på bilen og man har fått en tilhenger med styrende framaksling. Dette gir litt mer fleksibilitet i hvilken retning bilen kan peke for å dytte tilhengeren i ønsket retning, og dermed muligheten til å utnytte tilgjengelig plass litt bedre. Men jeg har aldri finmanøvrert med en slik type henger og vet egentlig ikke om det faktisk hjelper så mye.
3) Montere hengerfeste foran på bilen. Dette har jeg sett brukt på anleggsmaskiner og amerikanske pickuper. Lastebilene jeg kjørte for mange år siden hadde også den muligheten, men jeg testet den aldri. Jeg vil tro man får mer styring på hengeren enn med hengerfestet bak, uten at bilen trenger store områder sideveis for å stikke ut fronten.
For gjennomføring ser jeg for meg å feste et firkantrør mellom slepekrokene under støtfangeren foran, og en brakett for avtagbart hengerfeste midt på dette røret. Merkelig nok finnes noe slikt ferdigprodusert for Nissan Micra og Kia Soul. Det er altså ikke noe som er forbeholdt anleggsmaskiner, lastebiler eller lignende amerikanske personbiler.
Noen som har tanker om gjennomførbarhet, nytteeffekt eller helt andre forslag til løsninger?
Jeg ser for meg flere mulige løsninger. Gjennomførbarhet og nytteeffekt av disse alternativene er høyst usikkert. Er det noen som har noen tanker om dette?
1) Skaffe ATV = høy kostnad, og usikkert hvor godt egnet de små modellene er til å dytte en bilhenger på ujevnt underlag.
2) Skaffe en bitteliten varehenger for bil, strippe den slik at kun ramme og aksling står igjen. Montere et tilhengerfeste over akslingen, og feste draget på hengeren som skal dyttes rundt på dette hengerfestet. Minihengeren kobles så på bilen og man har fått en tilhenger med styrende framaksling. Dette gir litt mer fleksibilitet i hvilken retning bilen kan peke for å dytte tilhengeren i ønsket retning, og dermed muligheten til å utnytte tilgjengelig plass litt bedre. Men jeg har aldri finmanøvrert med en slik type henger og vet egentlig ikke om det faktisk hjelper så mye.
3) Montere hengerfeste foran på bilen. Dette har jeg sett brukt på anleggsmaskiner og amerikanske pickuper. Lastebilene jeg kjørte for mange år siden hadde også den muligheten, men jeg testet den aldri. Jeg vil tro man får mer styring på hengeren enn med hengerfestet bak, uten at bilen trenger store områder sideveis for å stikke ut fronten.
For gjennomføring ser jeg for meg å feste et firkantrør mellom slepekrokene under støtfangeren foran, og en brakett for avtagbart hengerfeste midt på dette røret. Merkelig nok finnes noe slikt ferdigprodusert for Nissan Micra og Kia Soul. Det er altså ikke noe som er forbeholdt anleggsmaskiner, lastebiler eller lignende amerikanske personbiler.
Noen som har tanker om gjennomførbarhet, nytteeffekt eller helt andre forslag til løsninger?
Elgtrekk så ut som et spennende alternativ. En slik har jeg aldri sett før. Prisområdet virker å ligge i samme lei som ATV, og da tror jeg ATV har et større anvendelsesområde for en som ikke jakter.
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=63239992&fks=63239992
Kommer i flere utgaver, og kan nok lett modifiseres med å sveise en kule foran f.eks.
Har du tung henger eller bratt hage? Forstår det slik at det er uaktuelt å sage ned eller flytte et tre eller tre(?)
http://www.wee-trading.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=1263137&b_id=1208944
http://www.campstuff.no/shop/mover
Vil jo ha behov for et 12V batteri som kraftkilde, men trolig billigere enn ATV
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Tilhenger/Tilbehor/Tilhengertralle-2000033642/
Google bilder med søkestreng: "trailer electric mover" eller "motoriced trailer jockey wheel"
http://www.ebay.co.uk/itm/MOTORISED-JOCKEY-WHEEL-Solid-Wheel-12v-Electric-Caravan-Trailer-Mover-12-Volt-/371346858426
Hengerflytting skjer både for parkering og for transport. Ved parkering er det først og fremst at man skal tidlig avgårde og laster opp hengeren dagen i forveien. Man vil da gjerne parkere hengeren slik at det ikke er synlig fra veien at den har et rikt innhold.
Og et vanlig hagearbeidssenarie er at man dytter en tom henger for hånd rundt der man skal laste opp ting - og plutselig er hengeren så tungt lastet at man ikke klarer å dytte den lenger.