HSt
   #21
 37,747     Lillestrøm kommune     0
Det virker som politiet nå vet hvilke kombinasjoner av bil/ henger som utløser krav om BE, evt B96 og at de plukker disse i trafikk for kontroll. Tilsvarende med fart og henger, men der hjelper jo ikke førerkortklasse

awt
   #22
 310     Karmøy, Rogaland     0
Tja, i veldig mange tilfeller er det helt umulig å se om en kombinasjon krever B96/BE eller ikke uten å sjekke vognkort, da man ofte får samme henger med mange forskjellige totalvekter.
HSt
   #23
 37,747     Lillestrøm kommune     0
Det er jo bare å se på avisenes nettsider, det er jo mange historier om stoppet uten gyldig kjørekort .  De kjenner trekkbilene godt og vet at en som kjøper bil med stor trekkkapasitet nettopp utnytter den. Det spesielle er jo at det er tillatt vekt som setter kravet ikke aktuell vekt så mange av bilene nevnt her kan ikke trekke en 1300kg henger engang uten utvidelse.
   #24
 254     0
Jeg har en Hyundai i30 CW mens jeg venter på Model 3.

Det som er litt morsomt er at jeg kan trekke 1580 kg tillatt/1400 kg aktuell på klasse B, mens noen på jobben med en Tahoe kan maks trekke 750 kg tillatt/aktuell på klasse B.

Skal man kun ha klasse B, og kjøre lovlig, så lønner det seg å ha *lett* trekkbil. Laughing
KE
   #25
 3,674     Hordaland     0
Jeg synes dette eksempelet viser hvor tullete reglene er:
Man skal hente to stykk hengere med en normal familiebil. Den ene hengeren er stor og den andre liten. Det fornuftige da er å lempe den lille hengere oppi den store men da har gjerne den store større tillatt totalvekt enn sertifikatet tillater. Tar man derimot den store hengeren oppi den lille hengere kan man slippe unna med lavere totalvekt og dermed kjøre lovlig...
Jeg tok heldigvis BE før de nye reglene kom slik at det kun er vognkortet på bilen som begrenser hva jeg kan trekke, ikke vognkortet på hengeren.
HSt
   #26
 37,747     Lillestrøm kommune     0
Det er totalvekt der også totalvekt inkl nyttelast i bilen teller inn så ja det er rare regler med B sertifikat. Med BE tror jeg du igjen går over på aktuell totalvekt.
KE
   #27
 3,674     Hordaland     0
Med BE brukes aktuell vekt på henger ja, men totalvekten på hengeren kan ikke overstige 3500kg på den nye BE lappen.

  (trådstarter)
   #28
 736     Drøbak     0
Tidligere var BE billigere enn boten. Smile

Nå har vel BE steget noe i pris siden jeg tok den (før 2013 og de nye reglene kom), men det mangler ikke mange kronene på BE etter at boten er betalt. Smile

Når det gjelder X3 (regner med du ser på F25) så er det verdt å nevne at disse finnes med både 2000 og 2400kg hengervekt som 20d (regner med det er denne motoriseringen som er mest aktuell med tanke på budsjett).

Alle manuell har 2000kg og "alle" med automat har 2400kg, i teorien.

Dessverre finnes det også noen med automat og 2000kg også, uten at jeg helt har funnet ut hvorfor (det virker som om 2000kg er mer vanlig på importere biler, altså biler med 184hk, men dette er heller ikke tilfelle på alle), så sjekk opp den aktuelle bilen om dette er viktig for deg.

To tilfeldige eksempler:

2400kg: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91734196
2000kg: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79527991

Takk! Dette var veldig viktig og nyttig info!
Signatur
  (trådstarter)
   #29
 736     Drøbak     0
Ikke har jeg BE-sertifikat heller. Må vurdere å ta dette, vil jo ha bruk resten av livet (selv om jeg har kjørt hele livet hittil uten å bli stoppet, og jeg tror jeg er rimelig god til å håndtere henger).


BE er kjekt å ha Smile
Jeg er medlem i TOCN, om du også er det har de medlemstilbud på BE-pakke fra Wright med 15% rabatt. Jeg endte med å betale 6205,- for komplett pakke. Inkludert oppkjøringsgebyr til Statens Vegvesen samt nytt førerkort kom det totalt på rett under 7500,-.

Jepp, TOCN-medlem. Da vet jeg hvor den bør tas 😉
Signatur
HSt
   #30
 37,747     Lillestrøm kommune     0
Nå får de også kjøreforbud ved kontroll så hengeren blir stående igjen.

For noen Outlander modeller er det høy nyttelast på bil som er "problemet" og at sum bil+henger da blir stort.