#11
 8,022     Bærum     0
Xc60 som familiebil med to små? Hvordan får man med seg alt man trenger i det bittelille bagasjerommet? Er jo bare 490 liter. X3 har feks 550 liter, q5 har 540.

Å sammenligne Xc60 mot eksempelvis Touareg og Pajero blir som å sammenligne klementiner med appelsiner, de er jo ikke i nærheten av å være i samme størrelse. Xc90 derimot begynner jo å nærme seg de andre to nevnte.

KE
   #12
 3,674     Hordaland     0
Hvis Volvo XC60 er til vurdering bør du iallefall prøve en XC70 i samme slengen, iallefall om bagasjeplass er viktig.
Etter at RAV4 kom er det utrolig hva som omtales for SUV i dag...
   #13
 6,009     Finnmark     0
Lexus?
Signatur
   #14
 1,355     0
Litt usikker på hvorfor du ikke bare byttet til en Tesla Model X når du alikevel skal ha Tesla igjen? Jeg skal selv totalrehabilitere hytta fremover og byttet fra Model S til Model X delvis pga. det. vs. "byttet" er vel ikke helt korrekt, bilen kommer ikke før om et par uker Wink Men jeg har allerede tatt BE-sertifikat og kjøpt den største Tysse varehengeren (2600kg, 320x180x50cm) Wink
  (trådstarter)
   #15
 736     Drøbak     0
Jeg skulle så gjerne, så gjerne kjøpt en TMX. Men etter seks år med husrenovering og påbegynt hytte-nybygg tillater ikke økonomien dette. Jeg kjøper derfor en rimeligere bil en periode og gjør ferdig prosjektene, så er planen en fullspekket TM3 neste år. Jeg la inn reservasjon etter jobb dagen før lansering. I mellomtiden blir det noe enklere og rimeligere bil (selv om bilholdet med TMS var ekstremt billig, tilnærmet gratis). Jeg kjenner nå at jeg ikke kan kjøpe hva som helst. Jeg lener derfor mer og mer mot X3. Jeg liker kjørevillige biler og er tidligere BMW-mann. Skal jeg trekke virkelig tungt tar jeg Navaraen til fattern.
Signatur
  (trådstarter)
   #16
 736     Drøbak     0
Ikke har jeg BE-sertifikat heller. Må vurdere å ta dette, vil jo ha bruk resten av livet (selv om jeg har kjørt hele livet hittil uten å bli stoppet, og jeg tror jeg er rimelig god til å håndtere henger)
Signatur
awt
   #17
 310     Karmøy, Rogaland     0
Tidligere var BE billigere enn boten. Smile

Nå har vel BE steget noe i pris siden jeg tok den (før 2013 og de nye reglene kom), men det mangler ikke mange kronene på BE etter at boten er betalt. Smile

Når det gjelder X3 (regner med du ser på F25) så er det verdt å nevne at disse finnes med både 2000 og 2400kg hengervekt som 20d (regner med det er denne motoriseringen som er mest aktuell med tanke på budsjett).

Alle manuell har 2000kg og "alle" med automat har 2400kg, i teorien.

Dessverre finnes det også noen med automat og 2000kg også, uten at jeg helt har funnet ut hvorfor (det virker som om 2000kg er mer vanlig på importere biler, altså biler med 184hk, men dette er heller ikke tilfelle på alle), så sjekk opp den aktuelle bilen om dette er viktig for deg.

To tilfeldige eksempler:

2400kg: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91734196
2000kg: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79527991

   #18
 1,355     0

Ikke har jeg BE-sertifikat heller. Må vurdere å ta dette, vil jo ha bruk resten av livet (selv om jeg har kjørt hele livet hittil uten å bli stoppet, og jeg tror jeg er rimelig god til å håndtere henger).


BE er kjekt å ha Smile
Jeg er medlem i TOCN, om du også er det har de medlemstilbud på BE-pakke fra Wright med 15% rabatt. Jeg endte med å betale 6205,- for komplett pakke. Inkludert oppkjøringsgebyr til Statens Vegvesen samt nytt førerkort kom det totalt på rett under 7500,-.
   #20
 1,519     Akershus     0
Angående bot for kjøring uten BE om dette er et krav for bil/henger. Vurder også konsekvenser om man blir involvert i en ulykke (gjerne uten skyld) når man har kjørt uten gyldig sertifikat. Du trenger ikke rare avkortningen før du går kraftig i minus.