#21
 2,264     0
Prøvekjør en bil med samme girkasse og motorkombo som du vurderer å kjøpe.
Det er først da du virkelig får følelsen av hvorvidt det er verdt pengene.

Jeg har en Volvo S40, den er bygget på samme lest som Ford focus, men de er ikke i samme klasse kjøremessig sett og kvalitetsmessig sett.

  (trådstarter)
   #22
 5,569     0
Jepp, godt råd det. Siden jeg ikke er kjent med Volvo må det prøvekjøres. Men alle vet jo hvordan det er... Det er kort vei fra prøvekjøring til kjøp.. Smile
   #23
 22,342     Akershus     0

Undertegnede vakler mellom Ford og Volvo og jeg har lært noe om meg selv fra samme artikkel: "Hyggelige menn og kvinner velger i større grad Toyota og Nissan, mens de mer hissige foretrekker Volvo og Ford" >Sad

Ellers er vel Volvo kinesisk nå, og ikke svensk. Vet ikke helt hva jeg foretrekker... :)
Så er du av den hissige typen enten du velger Ford eller Volvo. Jeg trodde BMW, Audi, Alfa Romeo osv var for hissigpropper. Elbiler er definitivt for de hissige.

Kjøper du bilen for å utstråle noen personlighet?

Saab er også kinesisk, snart er vel all bilproduksjon fjernet fra Sverige.

Uansett er det du som finner ut om bilen er verdt de 200 000 kronene mere enn den andre. Ingen av bilene er direkte dårlige, faktisk er de ganske bra begge to selv om de blir slått av Toyota på hver eneste driftssikkerhetsundersøkelse.
   #24
 3,041     Akershus     0
Nja. Jeg hadde noen leiebiler i fjor høst av moderne årgang og jeg forbannet dem begge to. Var vel en Octavia og en Focus. Ikke akkurat samme kaliber som stridsvognen du sikler etter, men hadde dette vært prøvekjøring for å se etter ny bil så hadde de ikke vært med på listen.
  (trådstarter)
   #25
 5,569     0

...selv om de blir slått av Toyota på hver eneste driftssikkerhetsundersøkelse.


Skal du komme trekkende med fakta også nå...? Det er vel opplest og vedtatt at Toyota er glimrende biler, skal ikke betvile det. Avensis var på listen vår, sammen med Mazda 6 og Passat, sist gang det var familiebilkjøp (2009). Den gang ble alle avskrevet pga manglende bagasjeromsplass. Vi fikk ikke plass til hundebur og barnevogn. Mondeo var overlegen på det området, og det utgjorde forskjellen for oss. Jeg tror det er vanskelig å trå feil på "kjente" merker som disse.

Volvo ble avskrevet den gang pga pris. Jeg er litt i samme tenkeboksen denne gangen, som nevnt. Men som du skriver, kanskje den er verdt 200.000 ekstra. Det er meget mulig. Gode råd og andres meninger er likevel ganske verdifulle når man skal bruke mange penger...
  (trådstarter)
   #26
 5,569     0

Nja. Jeg hadde noen leiebiler i fjor høst av moderne årgang og jeg forbannet dem begge to. Var vel en Octavia og en Focus. Ikke akkurat samme kaliber som stridsvognen du sikler etter, men hadde dette vært prøvekjøring for å se etter ny bil så hadde de ikke vært med på listen.


Skoda får vel jevnt over ganske gode kritikker? Selv om det er vanskelig for Skoda å trumfe Volvo...
   #27
 2,264     0
Vi har hatt V70'n i 2 måneder uten feil, og da har den slått Toyotaen i driftsikkerhet.
Vi hadde Avensisen i 2 år, med følgende feil:
Feil på dyser (byttet)
Feil på dieselvarmer (byttet)
Sprekk i topp (måtte bytte hele motoren)
Feil på spjeld i innsug (renset)
Tett erg-ventil (renset)
Feil på DPF (regenerert på verksted, med tilhørende motorrens)
Bolter som fester bærebru foran løsnet
Varmgang og ulyd i begge hjullager foran (byttet).

Bilen var på verksted 1-3 ganger pr feil, noen av feilene krevde bytte av motorolje etter et par tusen km.
I tillegg kommer service og EU-kontroll.

Toyota Norge dekket mesteparten av feilene, men vi kom til ett punkt der vi ikke stolte på bilen, og ikke turte å bruke den på langturer. Vet at toyota generelt er driftsikre, men Avensisen vår gikk hardt inn for å overbevise oss om det motsatte.

   #28
 3,041     Akershus     0


Nja. Jeg hadde noen leiebiler i fjor høst av moderne årgang og jeg forbannet dem begge to. Var vel en Octavia og en Focus. Ikke akkurat samme kaliber som stridsvognen du sikler etter, men hadde dette vært prøvekjøring for å se etter ny bil så hadde de ikke vært med på listen.


Skoda får vel jevnt over ganske gode kritikker? Selv om det er vanskelig for Skoda å trumfe Volvo...
Skoda er vel de bilene du mest igjen for pengene hvis du skal ha VAG. Mine ankepunkter var at jeg følte at jeg hadde "gitt opp" da jeg kom kjørende i en av dem. Rene folkefraktere. Ingen følelse i dem i hele tatt. Det må jeg ha i biler jeg skal være fornøyd med.

Absolutt ikke et objektivt punkt og jeg forventer heller ikke at andre skal være enige med meg. Jeg ble bare overrasket at disse nye bilene var kjedeligere enn min daværende, gamle SAAB 9-3. Det var rett og slett ingen kjøreglede.
   #29
 22,342     Akershus     0
Jeg leide en Fabia eller Polo med tresylindret miljømotor og "gir til høyere gir maser". Kjørte du som bilen ønsket brukte den knapt drivstoff, men 50 til 51 i femte eller sjette gir går unna på en uke...

Personlig er erfaringen min med Toyota ikke så bra, men statistikken tar vel ikke feil. Toyota fikser feil på garanti, det gjør ikke Møller uten en helvedes mye mas. For meg er det mere enn god nok grunn til å ikke kjøpe bil av dem selv om jeg har hatt lit problemer med bilene derfra med unntak av Audis flott multiknirk forstilling.
   #30
 210     0


Undertegnede vakler mellom Ford og Volvo og jeg har lært noe om meg selv fra samme artikkel: "Hyggelige menn og kvinner velger i større grad Toyota og Nissan, mens de mer hissige foretrekker Volvo og Ford" >Sad

Ellers er vel Volvo kinesisk nå, og ikke svensk. Vet ikke helt hva jeg foretrekker... :)
Så er du av den hissige typen enten du velger Ford eller Volvo. Jeg trodde BMW, Audi, Alfa Romeo osv var for hissigpropper. Elbiler er definitivt for de hissige.

Kjøper du bilen for å utstråle noen personlighet?

Saab er også kinesisk, snart er vel all bilproduksjon fjernet fra Sverige.

Uansett er det du som finner ut om bilen er verdt de 200 000 kronene mere enn den andre. Ingen av bilene er direkte dårlige, faktisk er de ganske bra begge to selv om de blir slått av Toyota på hver eneste driftssikkerhetsundersøkelse.


Selv om eierne er fra Kina flyttes ikke produksjonen.. Oljefondet eier aksjer for mangfoldige milliarder i volvo , så 100% kinesisk er det ikke. Dessuten kan man ikke sammenligne en Toyota og en volvo, da hørselvern må til for å trives i en Toyota..