3,892
76
1
Volvo XC70
5,570
0
Det er på tide å bytte ut familiebilen.
Har fra før en Ford Mondeo 2009 mod. God å kjøre, overlegent bagasjerom (med hundebur + barnevogn er det litt viktig), komfortabelt og stort baksete (plass til to monster av noen barnestole...). I det hele tatt veldig fornøyd med Mondeoen, men...
Egentlig hadde jeg tenkt å bytte inn i en ny Mondeo, men leveringstiden er lang og impulskjøpere (eller "suckers", som selgerne nok kaller oss) som meg er utålmodige. Så selgeren penset meg rett over på Volvo XC70 der det er kampanje i disse dager. Og det er jo også flotte biler som jeg absolutt kan vurdere. Men jeg vet omtrent ingenting om Volvo bortsett fra den "kunnskap" jeg har fra Volvos markedsføring. Har aldri hatt Volvo.
Noen som har noen meninger om XC70? Det er snakk om nybil, 2014-modell, 163 HK Diesel AWD, Summum.
Av ekstrautstyr har jeg gode erfaringer fra Ford med f.eks. varmetråder i frontruten og dieselvarmer med tidsur. Den aktuelle kampanjepakken har i alle fall dieselvarmer. Litt usikker på om Volvo kommer med varmetråder i frontruten.
Har fra før en Ford Mondeo 2009 mod. God å kjøre, overlegent bagasjerom (med hundebur + barnevogn er det litt viktig), komfortabelt og stort baksete (plass til to monster av noen barnestole...). I det hele tatt veldig fornøyd med Mondeoen, men...
Egentlig hadde jeg tenkt å bytte inn i en ny Mondeo, men leveringstiden er lang og impulskjøpere (eller "suckers", som selgerne nok kaller oss) som meg er utålmodige. Så selgeren penset meg rett over på Volvo XC70 der det er kampanje i disse dager. Og det er jo også flotte biler som jeg absolutt kan vurdere. Men jeg vet omtrent ingenting om Volvo bortsett fra den "kunnskap" jeg har fra Volvos markedsføring. Har aldri hatt Volvo.
Noen som har noen meninger om XC70? Det er snakk om nybil, 2014-modell, 163 HK Diesel AWD, Summum.
Av ekstrautstyr har jeg gode erfaringer fra Ford med f.eks. varmetråder i frontruten og dieselvarmer med tidsur. Den aktuelle kampanjepakken har i alle fall dieselvarmer. Litt usikker på om Volvo kommer med varmetråder i frontruten.
Varme i frontruten har jeg aldri hatt behov for men mener Volvo har det som ekstrautstyr. Det jeg vil anbefale er Volvo on call og parkeringsvarmer. Da styrer du varmeren med mobilen. Nødetater blir også kontaktet hvis bilen er innblandet i en ulykke, dette har madamen fått testet(desverre) og det fungerer.
Kjører du mye i kø eller langturer med biler foran deg, er Driver Support-pakka ett must. (pga adaptive cruisecontrol).
Er du som meg, kronisk perfeksjonist i innstilling av seter, er elektrisk sete med minne must, når du deler førerplassen med andre, men dette inngår i summum.
Har du unger, er elektrisk bakluke kjekt å ha. (Oppdaget vi etter å ha kjøpt bil uten).
Og Volvo on Call er en "selvsagt" greie, med styring av dieselvarmer fra telefonen. På de nyeste bilene kan du så vidt jeg vet, slå opp adresser på mobilen og overføre dem til bilens navigasjon, uten å måtte taste på bilnavigasjonen.
Oppgradert stereoanlegg og navigasjon bør vurderes, om du ikke trenger det selv, så spiller det en del inn på salgbarheten av bilen senere, men når du allerede har en D3/D4 XC70 summum, blir dette for lommerusk å regne.
Ettermontere ting du "glemte" når du kjøpte bilen, er svært dyrt og tidkrevende for en del av utstyret.
Eg har ikkje stresstesta den, men følelsen er at han er vel så god både med bakkeklaring og framkommelegheit som Subaru Forester 2004 som eg hadde før. Eg fekk med både piggfrie og piggete vinterdekk, som eg skifter etter kor langt vinteren er kommen.
Det er litt lite sidestøtte i setet etter min smak.
Alt i alt er eg veldig fornøgd, men med valg ifrå scratch hadde eg vel valt ein litt mindre bil ut frå mine behov.
Et av tilvalgene jeg setter mest pris på med unger i vått vestlandsklima er en fuktsensor som starter tørking av kupeluften ved behov. Tror tillvalget kostet 400,-..
Dette har jeg brukererfaringer med:
Teknikktank,peisinnsats med vannkappe, l/v varmepumpe, veggvarme på badet, gulvvarme, råte i feilkonstruerte yttervegger, El-bil Peugeot Ion.
hei! jeg jobber som selger av nybil Volvo, og XC70 har varme i frontrute som opsjon til kr 2 000,-.
Bilen leverer vi i 95% av tilfellene med dette utstyret;
- Summum (øverste utstyrspakke, med bla xenon, skinn, automatisk klima ++++++)
- driver support pakke (adaptiv cruiskontroll, fotgjengervarsling med autobrems, syklistvarsling, skiltgjenkjenning, Blindsoneradar, driver alert system, automatisk nedblenbare hovedlys mm)
- Herregårdsvognpakke 2 (mørke ruter bak, elektrisk bakluke, vannavvisende sideruter)
- Teknikkpakke High performance 7" (utvidet stereo)
- Plusspakke m/ Volvo On call (fjernstyring av webasto via telefon (smarttelefon/iphone)
- Navigasjon (kjekt å ha for videresalg)
- Varme i frontrute (kjekt å ha, ikke noe must da du har fjernstyring av webasto)
- varme i ratt (kjekt å ha, ikke noe must)
- integrerte barneseter (veldig smart i alderen 5 år +
se denne feks for mer info om city safety og driver support: http://www.youtube.com/watch?v=sy-sADBfb8E
Ellers er det en bra kampanje på denne modellen for tiden, så om du er intressert er det bare å si ifra. Bilen kommer også som D4 AWD 181HK
Håper det går bra om jeg stiller noen spørsmål her da, siden vi har en Inhouse Volvo-selger?
Hvordan finner jeg ut om jeg har 1.gen City safety eller 2.gen?
Hva er tanken bak maks 2.5 sekunder avstand på ACC? Er ikke anbefalt avstand 3 sekunder (1001-1002-1003).
Er det mulig å øke denne avstanden via softwareupdate ?
ser at du har en 2012 modell, og da har du city safety generasjon 2!
Avstanden til bilen foran justerer du med de to pilene på venstre side på rattet (kort pil og lang pil) Da går avstanden fra ca 1001, og hakk nr 5 i displayet er ca 1005. Har du den på hakk tre, er avstanden ca 1003. Bildet under her viser 5 streker/hakk, og da er avstanden ca 1005. Forutsetter at du har driver support pakke da!
Hvis ikke ligger den default inne fra fabrikk, og har den en standard sikkerhetsavstand som varsler ved behov..
Da er det city safety gen 2 på bilen ja.
Til trådstarter:
Har du valget, så velg powershift girkasse (dobbelclutch, ikke sluromat).
det er mer enn 2,5 sekunder, men alt avhenger av hastighet. ligger du i 100 km/t på motorvei kommer du til 1004-1005 når du ligger på 5. hakket
finnes ikke powershift på XC70, kun på D2 motoren og T3 og T4
Selvsagt!
Ville du anbefalt manuell da? Jeg er i utgangspunktet på jakt etter manuell, da jeg egentlig ikke gidder å betale mange lapper ekstra for automat, men det er åpenbart at automat er det som pushes hardest..
- Sikkerhet og barn er vel noe damer generelt kan godta som et argument for en bil .
Lykke til!
Hun faller nok ikke for den sånn helt automatisk, men det trigger jo noe i underbevisstheten, så jeg bruker den likevel ;)
Fra før av har vi som sagt en Ford Mondeo (+ en Ford Fiesta til nr 2-bil) (trofaste Ford-kunder her, med andre ord), og Mondeo'en gir egentlig alt jeg trenger fra en bil. Den er stor og tung (ikke akkurat like "tanks" som en XC70 kanskje, men ikke akkurat pinglete heller), svært bagasjerom (større enn XC70 så vidt jeg forstår), relativt god kjørekomfort, stor plass i baksetet, osv...
Volvo koster oss fort 2-300.000,- mer og det er dette mellomlegget som er vanskeligst å forsvare. Både ovenfor meg selv og ovenfor kona. Jeg får nok litt mer av alt med Volvo, inkludert både sikkerhet og kjørekomfort. Men er det verdt så mange penger? I tillegg er jeg ikke interessert i å sitte og klø meg frem til februar mens jeg venter på en fabrikkbestilt bil, dermed er jeg litt prisgitt de pakkene som allerede står i landet. Så da må jeg enten betale for ekstrautstyr jeg ikke vil ha, akseptere at noe ekstrautstyr mangler - eller mest sannsynlig begge deler...
Men de tingene får komme etter hvert, først det mest fundamentale: Finnes det noen argumenter mot XC70? Av tråden, og det generelle ryktet i gata, vet jeg at det finnes ganske mange argumenter for (men jeg vil gjerne høre om dem også, selvsagt).
Du velger det utstyret du selv vil ha, og vi levere noen biler uten automat. Men det du betaler for automat får du igjen når du selger. Du kan heller vurdere alt det andre utstyret jeg ramset opp. Når du skal argumentere for kona, er det bare å se på innlegget over
Og igjen, de 200 000,- får du igjen når du selger.. En 3 år gammel Mondeo selges for 160-180 000,- i dag, mens en 3 år gammel xc70 selges for 410-450 000,-
Kan skaffe deg fabrikkny bil med eget oppsett som du velger selv på 4 uker
Sendt deg en PM
(Denne posten er ikke seriøs.)
Er du Saab-mann...? En undersøkelse sier at Saab-eiere statistisk sett er "svært utadvendte menn" (Petter Stordalen, Blomster-Finn, etc).
Undertegnede vakler mellom Ford og Volvo og jeg har lært noe om meg selv fra samme artikkel: "Hyggelige menn og kvinner velger i større grad Toyota og Nissan, mens de mer hissige foretrekker Volvo og Ford" >
Ellers er vel Volvo kinesisk nå, og ikke svensk. Vet ikke helt hva jeg foretrekker...
Det er først da du virkelig får følelsen av hvorvidt det er verdt pengene.
Jeg har en Volvo S40, den er bygget på samme lest som Ford focus, men de er ikke i samme klasse kjøremessig sett og kvalitetsmessig sett.
Kjøper du bilen for å utstråle noen personlighet?
Saab er også kinesisk, snart er vel all bilproduksjon fjernet fra Sverige.
Uansett er det du som finner ut om bilen er verdt de 200 000 kronene mere enn den andre. Ingen av bilene er direkte dårlige, faktisk er de ganske bra begge to selv om de blir slått av Toyota på hver eneste driftssikkerhetsundersøkelse.
Skal du komme trekkende med fakta også nå...? Det er vel opplest og vedtatt at Toyota er glimrende biler, skal ikke betvile det. Avensis var på listen vår, sammen med Mazda 6 og Passat, sist gang det var familiebilkjøp (2009). Den gang ble alle avskrevet pga manglende bagasjeromsplass. Vi fikk ikke plass til hundebur og barnevogn. Mondeo var overlegen på det området, og det utgjorde forskjellen for oss. Jeg tror det er vanskelig å trå feil på "kjente" merker som disse.
Volvo ble avskrevet den gang pga pris. Jeg er litt i samme tenkeboksen denne gangen, som nevnt. Men som du skriver, kanskje den er verdt 200.000 ekstra. Det er meget mulig. Gode råd og andres meninger er likevel ganske verdifulle når man skal bruke mange penger...
Skoda får vel jevnt over ganske gode kritikker? Selv om det er vanskelig for Skoda å trumfe Volvo...
Vi hadde Avensisen i 2 år, med følgende feil:
Feil på dyser (byttet)
Feil på dieselvarmer (byttet)
Sprekk i topp (måtte bytte hele motoren)
Feil på spjeld i innsug (renset)
Tett erg-ventil (renset)
Feil på DPF (regenerert på verksted, med tilhørende motorrens)
Bolter som fester bærebru foran løsnet
Varmgang og ulyd i begge hjullager foran (byttet).
Bilen var på verksted 1-3 ganger pr feil, noen av feilene krevde bytte av motorolje etter et par tusen km.
I tillegg kommer service og EU-kontroll.
Toyota Norge dekket mesteparten av feilene, men vi kom til ett punkt der vi ikke stolte på bilen, og ikke turte å bruke den på langturer. Vet at toyota generelt er driftsikre, men Avensisen vår gikk hardt inn for å overbevise oss om det motsatte.
Absolutt ikke et objektivt punkt og jeg forventer heller ikke at andre skal være enige med meg. Jeg ble bare overrasket at disse nye bilene var kjedeligere enn min daværende, gamle SAAB 9-3. Det var rett og slett ingen kjøreglede.
Personlig er erfaringen min med Toyota ikke så bra, men statistikken tar vel ikke feil. Toyota fikser feil på garanti, det gjør ikke Møller uten en helvedes mye mas. For meg er det mere enn god nok grunn til å ikke kjøpe bil av dem selv om jeg har hatt lit problemer med bilene derfra med unntak av Audis flott multiknirk forstilling.
Selv om eierne er fra Kina flyttes ikke produksjonen.. Oljefondet eier aksjer for mangfoldige milliarder i volvo , så 100% kinesisk er det ikke. Dessuten kan man ikke sammenligne en Toyota og en volvo, da hørselvern må til for å trives i en Toyota..
I et ti års perspektiv vil mye forandres med Volvo produksjonen. Hvis det er noe igjen i Europa så er det bare sluttmontasje.
da gjelder det samtlige bilprodusenter, og det er absolutt ikke noe minus at kinesere står bak, da de vil bli den nye økonomiske supermakten om få år.
Så til bilen, av negative ting, er vel at bilen begynner å bli «litt gammel», kom første gang som 2008 modell, men har fått en skikkelig facelift de siste 2 årene både inni og utenpå da. Ellers er jo ikke drivlinjen den mest moderne, og nå kommer også Volvo med nye motorer og automatkasse, som har fått en del skryt etter hva jeg har lest. Dessverre ser det ut til at det tar en stund før disse leveres til 4wd modellene, hvis de i det hele tatt kommer i dagens V70/XC70. Volvo kunne/ville ikke fortelle meg noe mer når jeg spurte for et par uker siden. Ellers er det en del diskusjon om haldex gen. 5 som bilene nå har blant våre naboer på www.jagrullar.se Flere mener gen. 4 var et raskere og bedre 4wd system. Gen. 5 er gjort lettere og billigere?, men om det er noe i dette vet jeg ikke, har ikke testet noen av de.
Mondeo kjører bedre vil jeg tro, XC70 er høyere og mykere, vil gi litt mer duvende følelse. Du kan velge justerbart understell, Four-c, da kan du stramme opp dempere. Koster vel 15’ og om det er verdt det vet jeg ikke, uansett kjøper du ikke XC70 for å ligge på 2 hjul i svingene.
Jeg har hatt en 2010 V70 i 4 år nå (hadde ikke råd til XC70, husbygging vet’u), og er meget fornøyd med bilen, ikke hatt noe trøbbel bortsett fra fremre støtdempere som måtte byttes i starten (feil viskositet på noen gummiforinger som gjorde at de ble stein harde i kulde). Mye bruk av dieselvarmer tømte også batteriet, men dette ble fikset med en softwareoppgradering. Generelt tror jeg dagens V70/XC70 har ok kvalitet, ift. bilene til Volvo fra tidlig 2000-tallet; XC90, automatkasser etc.
Min bil har egentlig bare en «feil», den trekker bare på 2 hjul , og så er det den håpløst plasserte korsryggstøtte justeringen da... Uansett XC70 er topp familiebiler hvis du vil ha sikkerhet, plass og komfort sammen med bakkeklaring og 4WD. Subaru Outback er et alternativ som også har veldig bra plass, men ikke helt det samme ift. komfort/premiumfølelse. Passat Alltrack synes jeg er et nummer mindre en XC70, bedre drivlinje(r), men egentlig også litt gammel plattform. Audi Allroad er alt for dyr.
Gå for XC70 du, men prøvekjør for å velge riktig motor/girkasse for deg. D4 kommer nå med 181hk i tillegg til den vanlige på 163hk. Lykke til!
Hadde forøvrig akkurat samme situasjon med dieselvarmer på min Mondeo. Etter et verkstedbesøk m/softwareoppdatering brukte ikke dieselvarmeren varmetrådene i frontruten lengre. Dette var pga batteritapping, visst nok.
Dette med alderen på designet er noe jeg også tenker litt på, det er et gyldig poeng det. Samtidig holder den seg bra, etter min mening. Ang kjørekomfort er jeg litt spent på det. Jeg har vært passasjer i XC70 et par ganger, og den virket ikke så duvende da - men det er nok en annen opplevelse når man kjører selv.
Jeg er veldig fornøyd med Mondeo ift kjøreopplevelsen, men noen ganger kunne jeg tenke meg litt mer bakkeklaring...
Synes V70/XC70 virker trangere både i kupe og bagasjerom, og det slår klart negativt ut for min del, som må ha plass til lange mennesker og stor hund. Fine biler, helt klart, men absolutt ikke verd prisforskjellen etter min mening.
MÅ man ha 4WD faller jo Mondeoen på det, hvis man ikke kan vente noen måneder på neste generasjon, som har en hybridvariant med 4WD.
Tok en snartur innom en kombinert Ford- og Volvoforhandler i dag og prøvesatt begge to. Volvoen kjennes definitivt 200.000 dyrere ut.
Mondeo er noen cm større her og der, men Volvo har lavere "hjulhus" og rettere bakluke, så totalt er ting ganske likt vil jeg tro. Bakseteplassen er vel litt bedre i Forden også, men ikke mye. Uansett, får du ikke plass i en V70 eller Mondeo, må du revurdere pakkerutinene
S40'en min har smal midtkonsoll og like tykke dørstolper (i dybden) som V70, så setene sitter ganske tett foran her.
Får noia når jeg sitter i biler med uten skikkelig b-stolpe, og med dører like tykke som en grandiosa-eske.
Enig i at det er en stor fordel at bagasjerommet er rett. I Mondeoen er det ingen problem med hundebur som tar nøyaktig halve bagasjerommet, og barnevogn (tvillingvogn!) ved siden av. Får til og med plass til noen bagger i tillegg til tvillingvognen. Det imponerer meg stadig hvor mye crap vi pakker inn i den bilen, samtidig som sikkerheten er ivaretatt (enten sitter bagasjen fast i bagasjerommet, eller så ligger det trygt bak forsetene).
Tror nok at XC70 skulle klart å innfri her også.
Det er nok litt feil.. De bruker samme motor, PSA 1,6 l diesel, samt at de hadde en 2.0 diesel på 136 hk, og volvo hadde noen Ford getrag automatkasser, men alt som har med Ford å gjøre er visket bort. Stor forskjell på v50 og focus og Mondeo og v70
Tror det delvis er pga. de halvmetertykke seteryggene i forsetene, som spiser mye benplass bak. Dessuten viser jo målskissene i en annen post her at V70-kupeen er litt mindre i alle retninger. Ikke veldig mange cm, men nok til at i alle fall jeg merker tydelig forskjell. Så er det opp til enhver å prioritere plass mot andre ting.
Hvordan føles den ut innvendig sammenliknet med Mongo...eh, Mondeo, med tanke på plass?
- Baderomsbloggen min
....
...
...
I baksetet er det nok litt samme situasjon, men det testet jeg ikke.
Bagasjerommet virker minst like stort. Kanskje Mondeo er litt bredere, men det kan også være en illusjon. Jeg satte inn hundeburet og det så ganske likt ut...
Takk for gode innspill, jeg holder dere alle personlig ansvarlige for denne beslutningen
gratulerer med kontrakten i alle fall.
Alle vi som har svart, har gode advokatar og dessutan ansvarsforsikring på alle gode råd vi gir, så det blir verst for deg sjølv viss du prøver deg ;D
Etter å ha brukt bilen et par uker, må jeg si at det meste svarer til forventningene. Automat er en ny verden for meg. Har hatt liten erfaring med det, bortsett fra noen leiebilturer her og der. Kan ikke si at det er den helt store åpenbaringen, jeg hadde nok klart meg like greit med manuell. Griper fortsatt etter gir og kløtsj når det slurer som verst, men det går nok over.
Veldig fornøyd med å ha kontroll på bilen via telefonen (app) (Volvo on Call), inkludert motorvarmer/kart/låsing etc. Liker den høye bakkeklaringen (sammenlignet med min gamle Mondeo som var litt mer klistret på veien). Adaptiv cruisecontrol og køassistent, aktive xenonlys (justeres automatisk, og følger kurven når du svinger) er eksmpler på godsaker jeg er godt fornøyd med.
Småting som irriterer: Strømmen til vindusviskere kuttes tvert når motoren slås av, dermed blir viskeren stående på skrå over vinduet. Er vant til Ford som setter viskerne tilbake på plass etter at du har slått av motoren. Bagatell.
Andre bagatellforskjeller fra Mondeo: Dørene, og bagasjelokket, var tyngre på Mondeoen. Så lenge de var i bevegelse var vekten nok til å klikke dem pent i lås. Volvoen sine er lettere, og jeg merker at jeg stadig glemmer å legge nok trykk på når jeg lukker. Jeg har brukt de siste 4 årene på å kjefte på familiemedlemmer som insisterte på å ta fart når dørene skulle lukkes. Instinktet ligger vel dypt begravet fra en barndom med dører man virkelig måtte SMELLE igjen for at de skulle gå i lås. Nå er det visst jeg som må omskoleres.
Opplevde at motoren gikk litt ujevnt her en dag, de første 30 sekunder etter start. Litt harking, men det ga seg kjapt.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Tradisjonelt sett har jo ikke Volvos automatkasser vært noen åpenbaring i det hele tatt, snarere tvert i mot. Men nå forstår jeg at i 2014 har Volvo fått nye drivlinjer på de fleste av sine modeller, og dermed automatkasser, så det er vel resultatet blitt meget bedre.
Min byggeblogg her på forumet: http://www.byggebolig.no/index.php/topic,24165.0.html
Volvo har vel tidligere hatt Aisin automatkasser som stort sett er robuste saker om enn ikke så moderne.
De større motorene har bare geartronic såvidt jeg vet.
Jeg har sluromat og min eneste bekymring ved buk av tung tilhenger er bensinforbruket.
Den bekymringen har jeg på min sluromat også... Før jeg hekter på henger ;D
- Baderomsbloggen min
....
...
...
doobeltclutch funker fint på små motorer for å unngå effekttap. Volvo kommer med ny automat og motor nå (venter på min V70 med 181hk, 8 trinns automat) som kommer over helgen. Flere motorer på AWD, og flere varianter osv kommer senere.
D4 163 hk Diesel AWD/420Nm Kinetic koster fra 552,800 + 31,000 for automatgir. Du sparer 100-150.000 på å gå "ned" til Skoda Superb. 2,0 TDI 170 Hk 4x4 6-trinns DSG Ambition Stasjonsvogn koster fra 463 200. Megaplass i baksetet på lengderetning (mulig noe bedre plass i bredden på Volvo), og kjempestort bagasjerom. Prøvekjør før du punger ut.
Men som over, prøvekjør alle alternativer.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
(Å få henne til å beskrive detaljer rundt en bil, er som å spørre meg om råd rundt interiør).
Sikkerhet var ett viktig poeng for meg hvertfall.
(Jeg har aldri prøvekjørt en superb selv).
Vi så på rundt ett år gamle biler, og måtte da kjøpt pre-2014facelift superb, som i bestefall ser litt døll ut. Greit med Volvo, den har ikke endra seg nevneverdig de siste 14 åra.
Det ballet litt på seg med ekstrautstyr, og ble en 2012 V70 summum 1.6D.
Gikk for automat, acc og liten motor, da i hovedsakelig putrer på veien når den er full med andre biler, og forbikjøring ikke er noe alternativ, så da vurderte vi automat og acc som bedre valg, kontra større motor. (Pengespørsmål).
Awd hadde vært fint, men på bruktmarkedet er det bare biler med større motor som har dette, type 200hk og bensin, og da går prisen saftig opp.
Veldig fin bil så lenge den står stille. 110 hk og 1600 kg egenvekt er ikke mye moro. Etter en sommer i 40km/t bak tyske campingbiler på 2-felts vei så endrer fruen kanskje oppfatning?
Byttet nylig fra bil 99 hk/1500kg til 180 hk/4x4/1300kg og har aldri smilt så mye i mitt liv. Snøværet vi har nå på Østlandet er en glede. Ikke kostet det allverden heller. Men så måtte jeg til Mladá Boleslav da.
Som sagt, vi valgte bort større motor til fordel for automat og acc, og angrer sålangt ikke.
Vi er inneforstått med at det ikke er noen campingvogntrekker, og tung henger fra byggevarebutikken går greit de 2 kilometrene det er snakk om.
Jeg ser mange klager over trege bobiler på norske veier, men jeg kan ikke huske EN gang de siste åra, der jeg har irritert meg over trege bobiler foran meg på en 2-felts veg.
Min påstand er at hvis du gjør en forbikjøring forbi et kjøretøy som holder 40 km/t, så går det fint uansett motor i en nyere bil.
Når du skriver 110 hk, tenker du på den gamle 1.6D med 109 hester?
Dagens 1.6D har 115 hk og betraktelig mer moment enn den gamle dieselen.
Når alt kommer til alt er jeg ikke spesiell glad i diesel i personbil, men pris er alltid et moment...
Jeg skrev opplevd kvalitet, dvs den følelsen man får når man setter seg inn i bilen og lukker døren.
mens s60 min går stille og behagelig,og ingen interiørstøy,rart med tanke på at jeg kjører "traktor" ifølge noen her inne ;D
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Jeg kjører S40 og er stort overrasket over hvor mye bedre komfort det er kontra tilsvarende japser, som er sammenlignbare i pris.
Mulig det er stor forskjell på S40 og V50, har ikke kjørt V50.
S40'en er hvertfall sammenlignbar med V70 i forhold til interiørstøy opp til 100 km/t, etter 100 blir det fort mer støy i S40.
Den beste måten å kjøpe bil på, er å drite i fordommer og oppfatninger du har før du faktisk har prøvekjørt bilen.
Opplevd kvalitet er grei nok, men ikke noe mer.
Hovedproblemet er motoren, og/eller mangel på lydisolasjon mot motoren. Det bråker og knatrer noe grusommelig - selv når man cruiser på lave turtall på landeveiskjøring.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
er nok bra lyddempet min,muligens at lydempingen er bedre på de med mest utstyr?har summum utgave selv,med mesteparten av utstyret man kunne få på 07 modeler,eneste jeg vet at bilen min mangler er navigasjon.
V70'en med 1.6D hører jeg aldri motoren. Med automat, får du endra mindre forhold til turtallet/motoren.