32,545    25    5  

Honda: Hvor viktig er hydrostatdrift

 1,266     Aust-Agder     1
Eller - 622W eller 760W?

Med 10 meter oppkjørsel har jeg egentlig ikke det helt store behovet for en snøfreser, men ikke si det til kona. Å kjøpe fres var en del av bestikkelsen for å få en trønder ned til sørlandet, så det er nå jeg må kjøpe Smile   Jeg har klumpfot og ti tommeltotter når det gjelder motorer, så jeg vil ha minimalt med vedlikehold. All erfaring tilsier at det dyreste jeg kan gjøre er å kjøpe noe billig ræl, så det er Honda som ser ut til å bli vinneren.

Det jeg lurer på er om hydrostatdrift er et must (dvs 760W for min del), eller om jeg like gjerne kan gå for 622W og spare 7k på fresen. Noen synspunkter?


(edit: fint om moderator kan la være å endre tittel om det fjerner innhold som skulle vært med i posten Ermm )
Signatur

   #1
 114     Skien     0
Har selv en 622TS (Belter og el-start var et krav!!  Wink ), og savner ikke Hydrostatdrift, men ser at det helt klart ville vært 'kjekt-å-ha'. 622 er såpass lett at den er relativt enkel å snu. 760'en vil jeg nok si at du trenger hydrostat på. Men det jeg ser på som en fordel i tillegg, er joystick for å snu utkasterrøret. Det får du kun på 760'en. 760 er også helt klart å foretrekke dersom du skal gjennom harde brøytekanter. med en 622 så må du jobbe mere for å få den gjennom kanten.


JHH
Signatur
   #2
 3,234     Vestfold     1
Hydrostat er jo vedlikeholdsfritt. For å ikke snakke om at du kan jo kjøre i akkurat den hastigheten du vil. Hydrostat er helt overlegen alt annet. De andre hondaene bruker vel elmotorer til fremdrift. Men jeg hadde uten tvil gått for hydrostat. Skal man ha så skal man ha noe skikkelig.

Så en Festool mann som deg så må du ha hydrostat. Kvalitet er noe man blir avhengig av  Tongue
Tom
   #3
 1,545     Sørlandet     0
Har akkurat kjøpt snøfreser selv. Det ble ikke en Honda. Ikke fordi Honda er dårlig, men fordi Honda er dyrt.

Jeg stilte meg selv følgende spørsmål:
Hvor mange ganger i løpet av vinteren vil snøfreseren bli brukt?
Hvor viktig er det at den virker hver gang den skal brukes?
Hvor viktig er det at den takler våt og tung snø?

Med en 20 meter lang innkjørsel og 5-7 meter bredde i kombinasjon med Sørlandskysten tilsa at jeg antagelig ville bruke fresen mindre enn 20 timer pr. år. Det medførte at fresens kilereimer antagelig ville holde i mange år mellom hvert bytte. I tillegg er reimer billige. Å slite ut dekk, motor og mekaniske deler for øvrig ville by på store utfordringer de 20 første årene. 400 timer er liksom ikke det helt store timetallet på en freser.

Derimot var det viktig at den virket hver gang, så et anerkjent merke med en god motor tilpasset vinterbruk var et must. Og til slutt ville jeg ha en freser med 2 trinns fresing der overskytende snø i trinn 2 går tilbake til trinn 1 i stedet for å tette utkastermekanismen.

Og vips: Honda hadde ikke en sjanse til å bli noe førstevalg hos meg.

PS: Jeg kan også kjøre i akkurat den hastigheten jeg vil. Enten ved valg av gir eller ved valg at gasspådrag, eller begge deler. Akkurat som bilen min.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 1,266     Aust-Agder     0

Jeg stilte meg selv følgende spørsmål:
Hvor mange ganger i løpet av vinteren vil snøfreseren bli brukt?
Hvor viktig er det at den virker hver gang den skal brukes?
Hvor viktig er det at den takler våt og tung snø?


Ja takk som byr. Nå kan jeg i alle fall ikke vise tråden til kona! Grin


Og vips: Honda hadde ikke en sjanse til å bli noe førstevalg hos meg.


Det er ikke flaut å kjøpe noe annet enn Honda. Du kan godt si hva det var du endte opp med Smile
Signatur
   #5
 288     Ski     1
Har selv en Honda 622 TS med el.starter. Er utrolig fornøyd med den og den kaver seg igjennom det meste og ikke minst kaster snøen langt "pokker i voll" Smile.
Honda er dyrt og jeg er litt enig at det kanskje kan være litt "råflott" å kjøpe en så dyr freser som kanskje skal benyttes et sted mellom 5 og 10 ganger i løpet av vinteren. Fordelen er at du får en maskin som alltid starter og er til å stole på. Forsøkte å starte min freser nå sist helg, da hadde den ikke vært startet siden mars måned, og startet på første forsøk. Ønsker deg forøvrig lykke til med valg av freser, men er 100% sikker på at en 622 er mer enn godt nok for deg.
Tom
   #6
 1,545     Sørlandet     0

Det er ikke flaut å kjøpe noe annet enn Honda. Du kan godt si hva det var du endte opp med :-)

Siden du bor i Grimstad har du bare 10 km å kjøre for å få landets beste pris på en Toro Power Max 8.26.
Honda: Hvor viktig er hydrostatdrift - Toro_826.jpg - Tom
Signatur
   #7
 3,234     Vestfold     0

Har akkurat kjøpt snøfreser selv. Det ble ikke en Honda. Ikke fordi Honda er dårlig, men fordi Honda er dyrt.

Jeg stilte meg selv følgende spørsmål:
Hvor mange ganger i løpet av vinteren vil snøfreseren bli brukt?
Hvor viktig er det at den virker hver gang den skal brukes?
Hvor viktig er det at den takler våt og tung snø?

Med en 20 meter lang innkjørsel og 5-7 meter bredde i kombinasjon med Sørlandskysten tilsa at jeg antagelig ville bruke fresen mindre enn 20 timer pr. år. Det medførte at fresens kilereimer antagelig ville holde i mange år mellom hvert bytte. I tillegg er reimer billige. Å slite ut dekk, motor og mekaniske deler for øvrig ville by på store utfordringer de 20 første årene. 400 timer er liksom ikke det helt store timetallet på en freser.

Derimot var det viktig at den virket hver gang, så et anerkjent merke med en god motor tilpasset vinterbruk var et must. Og til slutt ville jeg ha en freser med 2 trinns fresing der overskytende snø i trinn 2 går tilbake til trinn 1 i stedet for å tette utkastermekanismen.

Og vips: Honda hadde ikke en sjanse til å bli noe førstevalg hos meg.

PS: Jeg kan også kjøre i akkurat den hastigheten jeg vil. Enten ved valg av gir eller ved valg at gasspådrag, eller begge deler. Akkurat som bilen min.


Setter du ned gassen, mister du krafta på utkastinga. Girene kan bli for grovt og du må kjøre framover i rykk. Men det behøver jo ikke å si at denne fresen vil passe ypperlig til ditt bruk. Hydrostat blir en helt annen verden.

pwb
   #8
 2,283     Ski     0
Har selv en 622 med belter, er det noe du ikke trenger på en honda er det el-start, de starter med ett lett rykk i snora uansett. Hadde jeg kjøpt en nå så hadde det blitt en 760 med belter, en av fordelene med den er at man kan stille høyden på skjæret, 622 hviler skjæret/meiene ned på bakken mens 760 er så tung at skjære kan sveve. Dette er en stor fordel hvis man har singel på gårdsplassen, da slipper den å grave seg ned og kaste all singelen over til naboen/plenen
Tom
   #9
 1,545     Sørlandet     0

Setter du ned gassen, mister du krafta på utkastinga. Girene kan bli for grovt og du må kjøre framover i rykk. Men det behøver jo ikke å si at denne fresen vil passe ypperlig til ditt bruk. Hydrostat blir en helt annen verden.

Med 14 meter kastelengde, er det jo en del å justere på før kastelengden blir for dårlig. Og med 6 gir fremover fra 0-15 km/h eller så, er det vel ingen stor fare for at det blir for grovt mellom hvert gir?

Nå har jeg ikke prøvd min nye freser enda, men er litt nysgjerrig: Er dette du sier noe du tror eller noe du har erfaring med?
Signatur
   #10
 3,234     Vestfold     1
Erfaring med. Nå er det selvsagt et hav av variasjoner på fresere rundt om vi verden, fra freser med kun en fram og en tilbake, og kanskje så mye som 3 til din som har 6. Nå har jo ikke du valgt noen billig fres heller, så den vil nok funke ypperlig til ditt bruk som du sa.