33,254
25
5
Honda: Hvor viktig er hydrostatdrift
1,266
Aust-Agder
1
Eller - 622W eller 760W?
Med 10 meter oppkjørsel har jeg egentlig ikke det helt store behovet for en snøfreser, men ikke si det til kona. Å kjøpe fres var en del av bestikkelsen for å få en trønder ned til sørlandet, så det er nå jeg må kjøpe Jeg har klumpfot og ti tommeltotter når det gjelder motorer, så jeg vil ha minimalt med vedlikehold. All erfaring tilsier at det dyreste jeg kan gjøre er å kjøpe noe billig ræl, så det er Honda som ser ut til å bli vinneren.
Det jeg lurer på er om hydrostatdrift er et must (dvs 760W for min del), eller om jeg like gjerne kan gå for 622W og spare 7k på fresen. Noen synspunkter?
(edit: fint om moderator kan la være å endre tittel om det fjerner innhold som skulle vært med i posten )
Med 10 meter oppkjørsel har jeg egentlig ikke det helt store behovet for en snøfreser, men ikke si det til kona. Å kjøpe fres var en del av bestikkelsen for å få en trønder ned til sørlandet, så det er nå jeg må kjøpe Jeg har klumpfot og ti tommeltotter når det gjelder motorer, så jeg vil ha minimalt med vedlikehold. All erfaring tilsier at det dyreste jeg kan gjøre er å kjøpe noe billig ræl, så det er Honda som ser ut til å bli vinneren.
Det jeg lurer på er om hydrostatdrift er et must (dvs 760W for min del), eller om jeg like gjerne kan gå for 622W og spare 7k på fresen. Noen synspunkter?
(edit: fint om moderator kan la være å endre tittel om det fjerner innhold som skulle vært med i posten )
Signatur
JHH
Så en Festool mann som deg så må du ha hydrostat. Kvalitet er noe man blir avhengig av
Jeg stilte meg selv følgende spørsmål:
Hvor mange ganger i løpet av vinteren vil snøfreseren bli brukt?
Hvor viktig er det at den virker hver gang den skal brukes?
Hvor viktig er det at den takler våt og tung snø?
Med en 20 meter lang innkjørsel og 5-7 meter bredde i kombinasjon med Sørlandskysten tilsa at jeg antagelig ville bruke fresen mindre enn 20 timer pr. år. Det medførte at fresens kilereimer antagelig ville holde i mange år mellom hvert bytte. I tillegg er reimer billige. Å slite ut dekk, motor og mekaniske deler for øvrig ville by på store utfordringer de 20 første årene. 400 timer er liksom ikke det helt store timetallet på en freser.
Derimot var det viktig at den virket hver gang, så et anerkjent merke med en god motor tilpasset vinterbruk var et must. Og til slutt ville jeg ha en freser med 2 trinns fresing der overskytende snø i trinn 2 går tilbake til trinn 1 i stedet for å tette utkastermekanismen.
Og vips: Honda hadde ikke en sjanse til å bli noe førstevalg hos meg.
PS: Jeg kan også kjøre i akkurat den hastigheten jeg vil. Enten ved valg av gir eller ved valg at gasspådrag, eller begge deler. Akkurat som bilen min.
Ja takk som byr. Nå kan jeg i alle fall ikke vise tråden til kona!
Det er ikke flaut å kjøpe noe annet enn Honda. Du kan godt si hva det var du endte opp med
Honda er dyrt og jeg er litt enig at det kanskje kan være litt "råflott" å kjøpe en så dyr freser som kanskje skal benyttes et sted mellom 5 og 10 ganger i løpet av vinteren. Fordelen er at du får en maskin som alltid starter og er til å stole på. Forsøkte å starte min freser nå sist helg, da hadde den ikke vært startet siden mars måned, og startet på første forsøk. Ønsker deg forøvrig lykke til med valg av freser, men er 100% sikker på at en 622 er mer enn godt nok for deg.
Siden du bor i Grimstad har du bare 10 km å kjøre for å få landets beste pris på en Toro Power Max 8.26.
Setter du ned gassen, mister du krafta på utkastinga. Girene kan bli for grovt og du må kjøre framover i rykk. Men det behøver jo ikke å si at denne fresen vil passe ypperlig til ditt bruk. Hydrostat blir en helt annen verden.
Med 14 meter kastelengde, er det jo en del å justere på før kastelengden blir for dårlig. Og med 6 gir fremover fra 0-15 km/h eller så, er det vel ingen stor fare for at det blir for grovt mellom hvert gir?
Nå har jeg ikke prøvd min nye freser enda, men er litt nysgjerrig: Er dette du sier noe du tror eller noe du har erfaring med?