#41
 152     Nord-Trøndelag     1
En liten sak som ofte blir glemt i slike situasjoner er tilfanget av nye håndverkere. Det er enighet om at hvis vi/dere fortsetter å bruke billige østeuropeere så reduseres mengden norske bedrifter og ansatte. Dette har igjen direkte innvirkning på antall lærebedrifter der ungdom kan lære et håndverkeryrke. Hvor mange av dere har barn som er i rette alder? Hvis en ungdom har lyst til å lære seg å bli snekker, maler eller elektriker så blir det ofte slik. Problemet oppstår når poden skal ut i læretiden, da er det ingen igjen til å lære han opp.

På den andre siden blir han da tvunget inn på studiekompetanse og høyskole og det er kanskje ikke det verste... men da ender vi opp som en nasjon med ingeniører og prosjektledere Wink
Signatur

   #42
 10,486     Akershus     0
Seriøst!......har du eksempler på slike lave timepriser?

Jeg var akkurat på kurs med en selvstendig tømrer fra Bærum. Lå på 600,- pr. time ink. mva.

Sist jeg hadde elektriker innom, var det 800,- / timen.
Signatur
   #43
 6,009     Finnmark     0
Seriøst!......har du eksempler på slike lave timepriser?

Jeg var akkurat på kurs med en selvstendig tømrer fra Bærum. Lå på 600,- pr. time ink. mva.


.......da har han omsetning på ca million med vanlig arbeidstid(37,5 t/uke)..........
Signatur
   #44
 10,486     Akershus     7
Så du tror ikke det går med noe tid på å kjøre til / fra kunder, reise på befaringer (som gjerne ikke blir noe av), jobbe med profilering, gi anbud, regne på materiallister osv? Jeg TROR en selvstendig håndverker skal være veldig glad om han får jobbet normalt 4 dager i uka. Da har han en omsetning på 633.000,- (før MVA). Så er det bare å begynne å trekke fra forsikringer, utgifter til verktøy, pensjonssparing osv., før det kan utbetales en lønn.
Signatur
   #45
 7,685     Bærum     0
Merkelig diskusjon. Poenget er ikke at håndverkerne skal tjene mindre. Det som er irriterende er at fortjenesten legges et sted folk ikke ser det. Dvs. at tilbudet ikke er transparent. Man opererer med en timepris som er oppgitt, men sier ikke noe om at materiellet koster mye mer enn kunden selv kan kjøpe det for. Dette er på grensen til uredelig. Når folk velger et tilbud basert på timebetaling er det umulig å sammenligne. Bransjens forsøk på å bortforklare dette er ikke troverdig.


Materiellpåslaget blir utført på helt lik linje med hvordan butikkbransjen opererer. Det er ikke helt uten grunn at kjøp av varer på nett (og gjerne utenlandske nettsider) er langt rimeligere enn å handle de samme varene i butikken. Oppsøker man en lokal liten forhandler som ikke er tilknytt noen kjede så er også prisene høyere enn hos større kjedebutikker.
Nei, det er ikke det samme som butikkbransjen. I butikkene kan du sammenligne pris på samme vare og velge den billigste butikken, eventuelt en dyrere hvis det grunner til det, men da vet du hva og hvorfor du velger som du gjør. Hvis butikken hadde et tillegg du ikke fikk oppgitt ved forespørsel ville du reagert. Hvis man velger håndverkere på timepris er det nettopp timeprisen man sammenligner. Hvis den med lavest timepris tar igjen med høye påslag på materiell blir folk lurt. Jeg synes ikke dere klarer å komme opp med gode argumenter for at kunden er tjent med dette.
   #46
 2,435     Hordaland     0
Det er jo bare til å be om priser fra elektriker også, på lik linje som at man spør hva varene i butikken koster dersom de ikke er priset. Jeg er enig i at det vil være vanskelig å be om priser på hver enkelt komponent elektrikeren benytter, men man har full mulighet til å danne seg et bilde. Skal du ha 3 nye stikkontakter, da spør du om materiell pris på de 3 stikkontaktene, ikke hva kabler og alt annet kommer på i tillegg. Spriker det med flere hundrelapper mellom to ulike firmaer, så vet du hvem som tar størst påslag på materiellet. Det virker som folk er for naiv, og hisser seg opp i ettertid. Alt handler om å presse frem mest mulig informasjon i forkant, og dersom firmaet ikke vil utgi priser, så velger man enkelt og greit noen andre. Det er ikke mangel på håndverkerfirmaer her i landet, og det haster vanligvis ikke så voldsomt at arbeidet må utføres innen 2 dager. Igjen handler det om planlegging.
Signatur
   #47
 7,685     Bærum     0
Ja da vanlige folk som ikke har filla greie på ting skal spørre om alt mulig rart. Selv klarer jeg fint dette, men jeg vet at de fleste ikke er i nærheten av å ha forutsetninger for å sjekke annet enn timeprisen. Du mener altså at hvis man hyrer en håndverker på timebasis skal man spørre på et tenkt oppdrag for å sammenligne. Dette blir nesten et rørende naivt forslag for å forsvare en ukultur.

   #48
 2,435     Hordaland     1
Kunden vet jo hva h*n vil ha, og hva det primært består av, kunden gir jo en beskrivelse til firmaet hva som skal utføres. Kunden må ha et visst begrep for hva som skal leveres. Om det er en dimmer, tre stikkontakter, støpe en betong platting, eller materialer til en terrasse. Dersom kunden ikke har noe begrep for hva dette innebærer eller koster, så har man i hvert fall null grunnlag for å påklage prisen i ettertid. Dersom man har kunnskap nok til å kunne klage på prisen i ettertid, så har man også tilstrekkelig kunnskap til å sjekke opp deler av kostnaden mellom ulike firmaer på forhånd. Det handler om å sjekke opp deler av kostnaden, der man har kjennskap til hvilken mengde av materiell som skal leveres. Det er ikke slik at noen elektrikere monterer 2 stikkontakter, mens andre leverer 5. Det er heller ikke slik at noen snekkere leverer 14 kvm terrasse, mens andre leverer 50 kvm. Kunden har helt klart en viss kontroll over material mengde i forhold til arbeidsbeskrivelsen. Denne mengden kan man benytte til prissjekk mellom ulike firmaer for å avdekke forskjell i materiellpåslag.
Signatur
   #49
 544     Nedre Romerike     0
Jeg har foreslått det i en annen tråd. Hvorfor ikke kreve at registrerte foretak legger ut x antall anonymisierte fakturaer per år? Knyttet mot organisasjonsnummer og søkbar på brreg.no.
   #50
 2,435     Hordaland     2
Jeg ser ikke hvordan det skal være formålstjenlig? Hvem skal selektere ut hvilke fakturaer som skal offentliggjøres? Firmaet selv? Jeg ser for meg at de i så tilfelle vil velge ut de fakturaer som gir et best inntrykk av bedriften. Dersom det skal plukkes ut av en ekstern, hvem skal det i så tilfelle være? Personen/instansen må da ha utdypende kunnskap om bransjen, materiellet, og økonomien i bedriften. En slik prosess vil være svært krevende.

Om fakturaer offentliggjøres, så ser jeg ikke hvordan dette skal være videre formålstjenlig overfor kunder. Fakturaer vil være svært ulik, da det spriker stort i hvilket materiell og produkttyper som leveres til hver kunde. Noen velger det rimeligste, andre skal ha kvalitet og design. Et terrassebord kan være behandlet på svært ulike måter, og det varierer stort i tresorter. Det samme gjelder for elektromateriell, hvor kundene blir mer og mer opptatt av designmateriell. Kundene som skal sammenligne fakturaer i ettertid må ha en rimelig bred kjennskap for å kunne forstå hvorfor en stikkontakt koster 99 kr fra ett firma, mens et annet firma har levert stikkontakter som koster 800 kr stk pga kunden har valgt design materiell. Slike fakturaer vi i mange tilfeller gi et svært misvisende inntrykk av firmaet. Det er firmaer som leverer store kvanta av rimelig materiell som har mulighet til å påføre størst påslag, grunnet gode rabatt avtaler. Design materiell er dyrt, hvor det er lite rom for å påføre påslag.
Signatur