#41
 678     Bergen     0
Jeg har 750L tekniktank med 6 kw kolbe. Denne kunne jeg tenke meg at slåes av når jeg bruker induksjonstoppen som et første steg i å begrense effekttopper. Begge disse står på hver sin dedikerte kurs.

Finnes det en kontaktor for montering i skap som slår av varmekolbekursen når det går strøm til induksjonstoppen?
Signatur

   #42
 2,435     Hordaland     0
http://www.tu.no/kraft/2014/02/17/lyse-gar-for-ams-maler-med-spenningsovervaking-og-smarthusmuligheter

Det vil være svært varierende hvilke AMS målere som blir montert rundt i landet. Noen vil få store muligheter, andre vil få mindre muligheter. En del fellestrekk vil det likevel være.

AMS skulle vært innført i 2015, men er utsatt til 2019, slik at nettselskapene får bedre tid til å innføre AMS systemet i sine nett. Det er opp til hvert enkelt nettselskap å velge et system som innfrir minimumskravene som stilles av NVE og nettselskapet egne ambisjoner.

I forhold til el-biler har det vært diskutert å få til løsninger hvor el-biler fungerer som små batterilagre rundt i distriktet. Ved hjelp av pilotsignalet har man mulighet for å reversere ladestrømmen, slik at man praktisk talt kan bruke strøm fra el-bilen. El-biler er en av de få store diskusjonstemaene i forhold til AMS, da man har svært store muligheter ved hjelp av pilotsignalet.
Signatur
   #43
 6,009     Finnmark     1
I forhold til el-biler har det vært diskutert å få til løsninger hvor el-biler fungerer som små batterilagre rundt i distriktet. Ved hjelp av pilotsignalet har man mulighet for å reversere ladestrømmen, slik at man praktisk talt kan bruke strøm fra el-bilen.

...... Det er jo genialt, da kan kraftleverandører stjele strømmen fra elbiler( som ofte er ladet på hurtigladere).......og stakkars eier våkner til bil med tomt batteri Smile Smile
Signatur
   #44
 254     0
http://www.tu.no/kraft/2014/02/17/lyse-gar-for-ams-maler-med-spenningsovervaking-og-smarthusmuligheter

Det vil være svært varierende hvilke AMS målere som blir montert rundt i landet. Noen vil få store muligheter, andre vil få mindre muligheter. En del fellestrekk vil det likevel være.

AMS skulle vært innført i 2015, men er utsatt til 2019, slik at nettselskapene får bedre tid til å innføre AMS systemet i sine nett. Det er opp til hvert enkelt nettselskap å velge et system som innfrir minimumskravene som stilles av NVE og nettselskapet egne ambisjoner.

I forhold til el-biler har det vært diskutert å få til løsninger hvor el-biler fungerer som små batterilagre rundt i distriktet. Ved hjelp av pilotsignalet har man mulighet for å reversere ladestrømmen, slik at man praktisk talt kan bruke strøm fra el-bilen. El-biler er en av de få store diskusjonstemaene i forhold til AMS, da man har svært store muligheter ved hjelp av pilotsignalet.

Her må man riktignok ha en elbil som kan omforme DC til AC og levere til nettet. Det er vel ingen elbiler i Norge som gjør dette i dag. På sikt kan man se for seg at dette kan bli mer aktuelt.
   #45
 2,435     Hordaland     0
Det var noe dramatisert Smile

De fleste nettselskap har planer om at AMS systemet skal være tilgjengelig via mobilapp.

For el-biler vil dette kunne fungere slik at du velger i mobilappen hvordan el-bilen skal lades. Ordinær lading med ladestrøm opptil 10A blir gjerne standarden for ordinær lading på dagtid. Velger du å sette el-bilen din i en modus som gjør at man kan tappe strøm fra el-bilen ved manglende kapasitet i nettet, vil du antagelig får betalt for de kWh du mater tilbake på strømnettet. Slik tilbakemating vil bidra til å kompensere for kapasitetsproblemene man møter i bykjerner og borettslag for det tidvis kan være store effektuttak.

AMS systemet vil sørge for at el-bilen primært blir ladet på nattestid, hvor det er overproduksjon, og du vil kunne lade el-bilen med grønn energi. Det er minimalt med kraftutbygging i Norge, sett i forhold til det stadig økende strømbehovet. På dagtid er det undeproduksjon i Norge. Norge importerer stadig mer strøm for å kompensere for effektbehovet. På nattestid er det overproduksjon, med stor eksportandel. AMS systemet vil således være med på å jevne ut effektforbruket, både med å øke strømprisen for store effektuttak på dagtid, samt å fremprovosere at man forflytter visse effektuttak til natten.

Når du våkner om morgenen, så skal el-bilen være fulladet. Smile
Signatur
   #46
 24,669     Akershus     0
Finnes det noen referanse til at pilottonen kan gi elbil ordre om å levere strøm?  

Videre må dette være senere generasjoners el-biler. Meg bekjent blir alle dagens ladere levert unidireksjonale. (Enveis) ladere kan relativt enkelt bygges bidireksjonale, men dette gjøres ikke i dag så langt jeg vet.

Overproduksjon i Norge nattestid? Er ikke det bare "å stenge krana og spare på vannet"?

I Europa er det mindre enkelt med kullkraft og atomkraft, de vil helst ha jevn last. Her kan Norge med vannkrana lettere følge variasjonene og jevne ut kraftproduksjonen i Europa.  
Signatur
   #47
 2,435     Hordaland     0
Pilotsignalet i ladepluggen benyttes bl.a. for å regulere ladestrømmen.

Control Pilot - Communication line used to coordinate charging level between the car and the charger as well as other information.


Mye av hensikten med pilotsignalet er å kunne inkludere dette i tariffene til nettleverandørene. Dette er ikke unikt for Norge, men Norge ønsker å kunne implementere dette i AMS systemet på sikt.

Nye strømtariffer - effekt - Toyota_Pilot.jpg - HSt
Her er et eksempel fra Toyota sin modell for pilotsignalet i forhold til tariff regulering.
Signatur

   #48
 2,435     Hordaland     0
Overproduksjon i Norge nattestid? Er ikke det bare "å stenge krana og spare på vannet"?


Nye strømtariffer - effekt - statnett.png - HSt

I løpet av de siste 7 dagene har Norge eksportert 438 TWh, og importert 143 TWh.

Nye strømtariffer - effekt - statnett2.png - HSt

I samme tidsperiode har Norge produsert 2934 TWh, og forbrukt 2647 TWh.
Signatur
   #50
 254     0
Pilotsignalet i ladepluggen benyttes bl.a. for å regulere ladestrømmen.

Control Pilot - Communication line used to coordinate charging level between the car and the charger as well as other information.


Mye av hensikten med pilotsignalet er å kunne inkludere dette i tariffene til nettleverandørene. Dette er ikke unikt for Norge, men Norge ønsker å kunne implementere dette i AMS systemet på sikt.

Jeg sjekket nettopp. J1772 (som brukes av Leaf, i-MIEV, Soul, osv) støtter ikke V2G. Der er pilotsignalet justerbart mellom 6 og 48A. Jeg tror dette er likt på Type 2 (e-Golf, Model S, Zoe, osv), men jeg har ikke helt klart å finne en god kilde, og jeg gidder ikke betale for å få standarden.