Har du prøvd å tvanskjøre kuldebærerpumpa på 100%?
Tvangskjøre kuldebærerpumpen går helt fint. Men dette er jo tidsbegrenset og alarmen kommer når tvangskjøringen er ferdig og vp prøver å kjøre vanlig igjen. Så jeg føler det er noe på kompressor/gass siden.
Har du prøvd å tvanskjøre kuldebærerpumpa på 100%?
Tvangskjøre kuldebærerpumpen går helt fint. Men dette er jo tidsbegrenset og alarmen kommer når tvangskjøringen er ferdig og vp prøver å kjøre vanlig igjen. Så jeg føler det er noe på kompressor/gass siden.
Temp inn etter et par minutter tvangskjøring er ca 8 grader. Temp ut er. Ca 8,5 grader. Så min feeling er at kuldebærersiden er i orden. Prøver jeg å lufte så kommer ikke mer luft, kun glykol, samt ekspansjonstanken er full. Jeg har jo trykksatt kuldebærersløyfen til 2,5 bar og det virker ikke som trykket avtar. Så lekkasje har jeg heller ikke tro på.
Nå når jeg tvangskjører og prøver å legge inn kompressor så kommer alarmen idet jeg trykker på kompressorrele. Kompressor starter men alarmen kommer. Så igjen lener jeg meg mot lite gass eller en ventil som henger e.l?
Vær klar over at varmepumper generelt ikke liker altfor varm kald side. For Nibe fikk jeg opplyst at temperaturen ikke må passere 30°C. Fra en solfanger blir det kjapt varmere enn det.
Vil tro den temperaturen faller rimelig fort så snart varmepumpen setter i gang og da vil nok både solfangeren og varmepumpen være bra effektivt. Hadde vert spennende om du eller andre har gjort noen erfaringer med dette.
Vær klar over at varmepumper generelt ikke liker altfor varm kald side. For Nibe fikk jeg opplyst at temperaturen ikke må passere 30°C. Fra en solfanger blir det kjapt varmere enn det.
Vil tro den temperaturen faller rimelig fort så snart varmepumpen setter i gang og da vil nok både solfangeren og varmepumpen være bra effektivt. Hadde vert spennende om du eller andre har gjort noen erfaringer med dette.
Jeg har en varmepumpe F1255-6 R som har fungert kjempefint fra den ble installert for ca 4 år siden. Nå som det har vært kaldt (-20 i flere dager har jeg opplevd at huset ikke varmes opp. Har forsøkt å endre på kurve osv i grensesnittet men magefølelsen min er at noe er feil da dette plutselig oppstod nå og har fungert fint tidligere vintre selv med like lav temperatur.
Av de to tankene under er varmtvann til venstre og varme til høyre. Her sier rørleggeren min at jeg trenger en service for å fylle på. Er dette vanlig service og en påfyll som skal gjøres relativt ofte eller er det en reklamasjonssak?
Tvangskjøre kuldebærerpumpen går helt fint. Men dette er jo tidsbegrenset og alarmen kommer når tvangskjøringen er ferdig og vp prøver å kjøre vanlig igjen. Så jeg føler det er noe på kompressor/gass siden.
Hva er temp inn/ut?
Temp ut er. Ca 8,5 grader.
Så min feeling er at kuldebærersiden er i orden. Prøver jeg å lufte så kommer ikke mer luft, kun glykol, samt ekspansjonstanken er full. Jeg har jo trykksatt kuldebærersløyfen til 2,5 bar og det virker ikke som trykket avtar. Så lekkasje har jeg heller ikke tro på.
Vil tro den temperaturen faller rimelig fort så snart varmepumpen setter i gang og da vil nok både solfangeren og varmepumpen være bra effektivt. Hadde vert spennende om du eller andre har gjort noen erfaringer med dette.
Se her: https://youtu.be/reu4lyekTiM?si=jsHr6M9Nz7GbK-Sb
Finnes mange andre pvt-panel, men triple solar sin der utprøvd ut.
Jeg har en varmepumpe F1255-6 R som har fungert kjempefint fra den ble installert for ca 4 år siden. Nå som det har vært kaldt (-20 i flere dager har jeg opplevd at huset ikke varmes opp. Har forsøkt å endre på kurve osv i grensesnittet men magefølelsen min er at noe er feil da dette plutselig oppstod nå og har fungert fint tidligere vintre selv med like lav temperatur.
Av de to tankene under er varmtvann til venstre og varme til høyre. Her sier rørleggeren min at jeg trenger en service for å fylle på. Er dette vanlig service og en påfyll som skal gjøres relativt ofte eller er det en reklamasjonssak?
På forhånd takk!
255-6 R F1255-6 R
Det er normalt at trykket synker i et nytt anlegg. Luft som samler seg og luftes ut.
Normalt er det to stoppekraner i serie for påfylling. Åpne begge og følg med på trykket. Ikke fyll for mye!