#91
 1,519     Akershus     1
Jeg har BE etter en oppkjøring i forrige måned. Jeg har også tenkt på gaupenhengeren d2630n, som et kompromiss mellom størrelse, kapasitet og pris. Har fått tilbud på optimera hengeren d2030n, men tror den over er hakket mer fleksibel når det skal handles inn løsmasser.

   #92
 2     0
Jeg kjøpte noe så spesielt som en STEMA tilhenger for ca 3 år siden. Jeg har vært veldig godt fornøyd med den. Den har dekket alle mine tilhengerbehov og jeg regner med å ha den i mange, mange år fremover. Særlig om jeg slekter på min far som har hatt sin gamle "Trædal" siden 1965.
   #93
 705     0
Jeg skal ikke utnevne meg til noen mester her, men noen erfaringer har jeg gjort.

Det er ingen fasit i forhold til hvilken tilhenger man bør velge, da alt egentlig avhenger av bruk og økonomi.

Nå har ikke jeg BE sertifikat, og de få gangene i løpet av livet jeg skulle ha bruk for det, er kostnaden med både dyrere tilhenger og sertifikat såpass at jeg kan betale for hjemkjøring hvis ikke slekt og venner med både tilhenger og BE kan kjøre for meg.

Det samme gjelder for armeringsnett og andre ting over 150x250

Vi står midt i flytting for 2 gang på under et år, i tillegg til oppussing og mye møbelskjøp. Når den gamle tysse 33p hengeren vår takket for seg, ble det ny gaupen d1025n.

Det vil si en proffhenger med enkel aksel og nedfellbare sidelemmer med hjørnestolper.
Jeg kunne hatt tipp i tillegg, men nå bor vi slik at 80% av alle naboene har traktor, så å få løftet opp de tunge tingene ikke blir noe problem likevel.

Grunnen til at jeg ville ha nedfellbare sidelemmer handler rett og slett om ikea, møbelkjøring og bildeler.
Med hjørnestolper går det mye lettere å ta opp/ned lemmene enn med flattjern.
Og med sidelemmer, kan alle tingene som skal av og på løftes inn fra siden. Ganske greit når man skal flytte garderobeskap, flytteesker++ eller bare hente ved. Så slipper man å måtte ta av det ekstra karmsettet først, for så å løfte alt over kanten og måtte slippe lasten ned fordi det er for tungt. Enda værre når det skal av igjen. Med utenpåliggende hjul blir sånne ting enda verre. Alternativet er å måtte klatre opp i tilhengeren for hver eneste ting, og skyve alt inn/ut bak.

Hverdagen min med sidelemmer er hvertfall mye bedre!

Dessuten er jeg svært overrasket over hvor mye bedre denne nye tilhengeren er på humper osv. En alle gamle enkelt og dobbelt akslede jeg har kjørt før. Nå bor vi i tjukkeste hedmark med tilhørende dårlige veier. At utenpåliggende hjul gjør ting mer komfortabelt kan være, men for meg opphever det aldri nytten av å kunne laste inn fra siden.

   #94
 1,519     Akershus     0
Jeg endte opp med en Gaupen E2630n, i pent brukt utførelse. Det er en stor henger ift den gamle. Jeg satser på at det holder og ikke blir for upraktisk i vanlig bruk med overkapasiteten.
HSt
   #95
 37,739     Lillestrøm kommune     0
Så lenge du har BE så går det bra, vi som ikke har det må holde oss under 3.5t tilatt totalvekt på bil og henger. (fortsatt ubegripelig at å gå opp i en større bil, men ikke laste over 3.5t totalt skal være farligere enn å bruke en mindre bil). Jeg har valgt en Tyssehenger 1300kg med tipp som et godt kompromiss. Da er det kun noen SUV'er med stor totalvekt som krever B96 kode.
HSt
   #97
 37,739     Lillestrøm kommune     0
ok, du viser at er det stor nyttelast på bil så er det der problemet er. Outlander ligger å vipper over under B96 an på modell/årsmodell, tror faktisk det er så lite som 50kg for mye. (1300kg tyssehenger er faktisk 1340kg for å være eksakt).

   #98
 279     1
har en gaupen o en forshaga 3 tusen per henger
Signatur