96,268
98
37
Skal jeg velge Gaupen eller Tysse tilhengern.
3,234
Vestfold
7
Da skal jeg ha meg en ny tilhenger, etter at den gamle er solgt.
Har sett meg ut to kandidater, som stort sett er like, men for at jeg skal greie å ta det endelige valget, er det greit om noen har noe for eller i mot en av de. Prismessig ligger de også veldig tett, så med mindre jeg får noe veldig godt tilbud på en av de, så er ikke det avgjørende heller.
Den første, som jeg i grunn hadde bestemt meg for er en Tysse 6215NF
Den andre er en fra Gaupens yrkeshengere (hadde egentlig slått fra meg gaupen av deres vanlige, noe billigere, men ble for spinkelt og ikke nedfellbare sider) Gaupen D1325N
Det jeg vet er at Tysse har veldig gode surrekroker i metallsidene innvendig. Gaupen sin skal ha noe av de samme, men de har jeg ikke sett med egne øyne. Solide og gode festekroker er selvsagt noe jeg verdsetter høyt.
Har sett meg ut to kandidater, som stort sett er like, men for at jeg skal greie å ta det endelige valget, er det greit om noen har noe for eller i mot en av de. Prismessig ligger de også veldig tett, så med mindre jeg får noe veldig godt tilbud på en av de, så er ikke det avgjørende heller.
Den første, som jeg i grunn hadde bestemt meg for er en Tysse 6215NF
Den andre er en fra Gaupens yrkeshengere (hadde egentlig slått fra meg gaupen av deres vanlige, noe billigere, men ble for spinkelt og ikke nedfellbare sider) Gaupen D1325N
Det jeg vet er at Tysse har veldig gode surrekroker i metallsidene innvendig. Gaupen sin skal ha noe av de samme, men de har jeg ikke sett med egne øyne. Solide og gode festekroker er selvsagt noe jeg verdsetter høyt.
Godt fornøyd med hengeren ikke noe tull med den så langt.
Innvendige surrekroker som er flush med plata er et klart pluss, mulig Gaupen også har det på yrkeshengerene. Tysse har 13kg mere nyttelast, ikke at det er noe tungtveiende argument.
Tysse har ryggelys om du har 13pol på bilen, veldig ok i mørket.
Du ser også bilde av disse nede i venstre hjørne på siden til gaupen.
Det eneste som skiller disse litt er hjørnestolpene til gaupen, de er etter min mening en bedre løsning enn tysse sine flattjern som holder oppe sidelemmene.
Med hjørnestolpene kan du ta av alle lemmene uavhenging, og eks ta av sidelemmene men la front og baklem stå igjen.
Tysse sin løsning gjør at alle lemmene er løse om du tar av sidelemmene. du skal nok også slite med å ta av en sidelem om du har f.eks sand som pressen mot lemmene.
Gaupen har 14" hjul, tysse har 13" da antar jeg at gaupen har en litt høyre innlastinghøyde.
Men om ikke noe av dette har veldig mye å si for deg, så ville jeg gått for det beste tilbudet.
Begge er gode valg.
Eg hatt fleire Tysse hengere og for samme pris ville valgt Gaupen av denne typen.
Stolper i hjørnene er også ein fordel. Gaupen er kun 144 brei mot Tysse sine 150 cm.
Surrekroken til Tysse stikker ut på undersiden så det er her det gjelder å rense og smøre.
Nå ville jeg kjøpt en henger med hjulene utenpå kassen, dette gir lavere tyngdepunkt og større sporvidde.
Surrefestene er gode på tysse, men om drenneringshullet lett tettes og det får festene til å ruste lett om man ikke følger med på å rense og smure, så kan det bli irritabelt over tid. Om Gaupen sine er vel så bra, så ser det ut som de har en annen løsning hvor ikke dette blir like lett et problem.
Jeg liker også gaupen sin løsning på sidelemmene. Eneste jeg ser er at gaupen har noe mindre antall hengsler. 3 på sidene mot 5 på tysse, og bare to på lemmene. Men om det har noe å si er noe helt annet.
Har aldri hatt noe problem med hjul under kassa som på siden, vil heller ha nedfellbare sidelemmer (selv om det finnes hengere som har begge deler). Dessuten slipper jeg at den blir for bred med hjul som stikker ut.
Ser også at Gaupen har 15mm tykk finer mot 12mm på Tysse. Det er jo ei heller en ulempe.
Gaupen ble en smule mer interessant når jeg kom meg vekk fra de "vanlige" varehengerne.
Ellers er det gull med romslig kasse, ekstra karmsett og pressening!
Iht. brukerhåndboka for 2013 modeller er det standard med 13 pol.
Men at nokon kjøper einaksla tilhenger det begrip eg ikkje.
Sannsynligvis fordi dei aldri har kjørt ein boggihenger
"Hengsel piggene" som er på undersiden av festekroken som oblygre viser er faktisk på undersiden av hengeren, det er her saltet fra veien kommer og tar dem. så vask og smøring tror jeg kan hjelpe.
Og ellers har jeg også kjørt boggihenger og en enakslete hengere går mye bedre på humpete norske veier etter min erfaring. (Men så har primært kjørt en-akslings hengere med hjul utenfor kassen).
Eg reingjer godt nedi, tetter dreneringshullet med tape og fyller olje i og lar det stå ein dag slik at det trekker mest mulig inni hengselet.
Einaste gangen ein einaksla henger er betre å kjøre enn ein boggihenger er når den er tom, noko eg unngår i det lengste, da lar eg heller hengeren stå att heime.
Eller slippe å ta lappen på henger
Eg gjekk nett frå 1,5m til 1,8m bredde på hengeren, og fekk bruk for det bortimot første helga til å frakte diverse, bla. ei stålplate på 3x1,8m.
Naboen (som eg overtok denne 1,8 m breie hengeren fra) gjekk opp til 2,2 m bredde da han kan frakte 2 m breie armeringsmatter oppi.
Så ein henger kan ikkje bli for stor.
De har 13 pol som standard, surrekrokene til gaupen er veldig bra
Vi har solgt ca 80 tilhengere siste 2åra inhallingdal til proffen ogbikkevhattven klage.
Men jeg ville nok vurdert en bogginår du skal første kjøpe deg henger. Helt annen kjørekomfort og slipper at lasten hopper og danser rundt for hver hump man kjører i.
Jeg har selv en boggi som er 170x345x35. Meget fornøyd med denne, har også en gaupen hestehenger og er veldig fornøyd med Gaupen
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice
Større kassemål gir lavere tyngdepunkt med samme mengde last, alltid en fordel i mine øyne. Tror i alle fall du kan få Tysse i en versjon med 320 lengde til nesten samme pris og med samme nyttelast.
Ikke noe problem å finne en henger som er lettere og spinklere i konstruksjonen som tar mer nyttelast. Men jeg prioriterer heller å få en solid henger, men langt drag, som alle lemmer kan taes ned :)
Det blir nok Gaupen pga løsningen med sidelemmene og festekrokene. Eneste jeg lurer på nå er om jeg skal gå for boggie utgaven av denne.
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46236483
Vet ikke hvorfor men jeg har en dårlig følelse på at denne er for fantastisk til å være sann.
Er det noe som har vært bort i disse NOR hengerer ?
Men, nå har jeg hverken tatt på den ene eller andre, så ikke alt som er like lett å avgjøre på bilder.
Så er spennde å høre om noen har noen erfaring med disse
er gjerne pga b lappen og ikke be lappen.
boggi er gjerne på en 1500kg henger og opp, er noen som er lengre ned og da riktignok.
enakslet er derimot opp til 1500kg stort sett.
kjøpte enakslet 1300kg henger da jeg kun hadde b lappen da (har tatt BE senere) og den gikk med bilen jeg hadde (på b lappen).
fordelen med enakslet er at bremsen blir brukt mer (om man kjører lette lass stort sett) og halvparten så mye slitedeler som boggie.
boggie varer brått lengre da halvparten så mye vekt på delene da (tilsvarende henger)
men så er det jo greit at bremsen blir brukt litt og da, spørs jo hvor mye man kjører med den
http://www.brenderup.no/produkter/profesjonelle/varehengere.aspx?ProductID=302779&PID=3888
kjøpte selv en sånn en i fjord,er en nedskalert 2000kg henger,så den er mere solid bygget i forhold til vanlige 1300kg hengere
De andre jeg har sett på har hakket høyere egenvekt enn denne og, og er og nedskalert på samme vis, så ser ikke på det som noe problem
Vi har 4 gaupen hengere på jobb med en egenvekt på 420 kg.
Vi har også to tunhovd hengere som er 350 kg i egenvekt.
Men jeg synes det er enklere og trille gaupen sine tross alt vekten.
Jeg triller også min hestehenger på 700 kg alene men greier ikke det med andre hestehengere.
Så min oppfatning av gaupen er at de ruller lett :)
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice
Har du kjøpt? Hva ble prisen?
Kommer ikke til og angre på valget
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice
Ikke har jeg opplevd at de fryser fast heller slik som andre kroker som ligger i sånne skåler. Tredal og tysse har vel slike mener jeg.
Eneste minuset til gaupen er at dragene burde vert litt lengere. Syns de blir litt korte om man skal kjøre materialer på de, men er ikke stort problem.
På jobb så skrudde vi 2 stk 73x148 imp planker i bunnen vi slik at det er lettvint og stable trelast og plater på
Ellers er vi strålende fornøyd med gaupen
Kan jo nevne det at vi kan også levere tilhengere med optimera/Monter logo på om noen ønsker og kjøpe henger fra oss
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice
Forskalingssnekker & Byggingeniør
Daglig leder EnergiTek AS
Sender deg en pm med priser
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice
Dragene kan vel aldri bli for lange, men Gaupen var ikke noe kortere enn tysse sine iallefall. Men, det er ingenting som slår den lille 30 år gamle Gaupen hengern der, med forlengbart drag. Den er en drøm sånn sett å rygge med og se.
ALKO sin safty lås, er den verdt pengene, eller er det like greit med den vanlige standard låsen?
Det var en av de avgjørende faktorene til at jeg valgte Gaupen og.
Alko sin lås er definitivt en veldig sikker lås. Selv har jeg vare den helt vanlig kåpa med lås på mine hengere.
Jeg har også kasko forsikring på de siden når de henger på bilen er det kun ansvar man er dekket for uten.
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice
Er litt i samme gaten som du. I hvertfall på vekt og størrelse. Hengeren skal være 1300kg henger ca 250 lang.
Jeg tenker på 2 alternativer: enten utenforliggende hjul med lavere tyngdepunkt og lasthøyde eller nedfellbare sidelemmer. Så er jeg litt usikker på boggi eller ikke i denne vektklassen.
Hva var avgjørende for boggi valget ditt?
Gaupen har 14" hjul på de hengerene fra 13xx serien og oppover mener jeg. Enklere å flytte /rulle med større hjul. 8)
Kjøpte en Gaupen A1325 for et par år siden. Genial henger. Hjulene utenpå kassa, ligger alledels suverent på veien i farten laaaaaaaangt over miste-lappen-med-henger-fart. -Selv også fullasta. ::)
Vurderte boogie, men ville ha en henger som er lett å flytte manuelt med litt lass i samt å få rygga inn trange steder uten å vrenge gummi.
På gaupen hengere så skiller det ca 8 cm på høyden ca med utvendige eller inntekter hjul under.
Vi har solgt i bøtter og spann av disse som er 144x309 til snekkere
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice
Nå hadde jeg ikke målebånd med meg når jeg kikket på hengerne i går, men inntrykket mitt var at i hvertfall yrkeshengerne med hjul under var en god del høyere enn A serien med utenpåliggende hjul. Tror det passer fint til litt større bil som SUV o.l.
Det kan jeg skjønne godt når man henter ofte ferdigpakka material.
For min del endte jeg opp med en A1425, altså utenpåliggende hjul men boggi samt grind-sett og presenning.
Avgjørelsen gikk mest på magefølelsen og med tanke på mitt bruk.
Punktet på draget som festes på hengeren har ca samme høyde. For min del var nedfellbare noe jeg savnet, så det skulle jeg ha. Boggi mest fordi jeg liker at hengern fint kan stå støtt alene og, blir ikke helt det samme med bare nesehjulet, samt at det blir mindre hump og sprett under kjøring. Utenpåliggende hjul vil gi lavere tyngdepunkt og stabilitet. Men det er jo i grunn maks 80km/t og det er lov å tenke når man stabler på varer. Sjelden jeg skal ha en seilbåt oppi med masta nedover
Jeg er kjempefornøyd med mitt valg hittil. Gaupen yrkeshenger føles veldig solid.
Har en slik henger og har kjørt plater uten problem.
Veldig fornøyd med kvaliteten på hengeren, men angrer på at eg ikke kjøpte en lengre variant.
Blir litt kort ved frakt av feks planker og rør.
Samt når du tipper den så blir platten veldig bratt pga kort lengde.
Så bra, har vært litt skeptisk at den kanskje er akkurat for kort for å få med disse platene. Ingen ting er verre en at den mangler 1 cm for å få igjen lemmen.
Klarer ikke truckføreren å laste på et par paller uten at det er nedfellbare sidelemmer på hengeren er det på tide med litt opplæring.
Jeg har hatt enakslet 1500 kg henger med utenpåliggende hjul og faste sidekarmer i årevis og har lastet på det som finnes å laste på med og uten paller. 2 megapaller med ved løste truckføreren elegant med å laste inn bakfra så langt han kom, for deretter å skyve de fram med gaflene. Piece of cake. Når de skulle av, tippet jeg hengeren, bant lastestropper fra pallene og til et tre og kjørte pallene av hengeren. Another piece of cake.
Problemet med denne hengeren er at det ikke er nedfellbar forlem, så lange materialer kan være et problem. Er det ikke for mye, så legger jeg paller på midten, slik at jeg bygger opp høyden til plan med karmene og dermed er det problemet også løst.
Jeg har i tillegg en større henger med boggi, underliggende hjul og nedfellbare karmer rund baut. Bortsett fra mye større plass og mye større lasteevne, merker jeg ikke mye forskjell på disse hengerne.
Den absoøutt ideelle hengeren som dekker alle forhold finnes ikke, men av de jeg har hatt er den enakslete 1500 kg hengeren med skrutipp min absolutte favoritt. Forholdsvis enkel å flytte , helt grei kjørekomfort og har tatt det utroligste på planet. 150 cm bred og 3 meter langt plan dekker mye.
Ser meg nå om etter ytterligere en henger, denne gang med kapell for å løse spontane transportbehov av ting som ikke liker regnvær. Da er ikke høy lasteevne og kjempeplass veldig avgjørende, men derimot vil jeg ha en enakslet, lett henger som er lett å manøvrere da jeg har litt kronglete parkeringsforhold. Tror jeg vil gå for en henger med ca 1000 kg totalvekt, enakslet, nedfellbare karmer foran og bak, gjerne forlengbart drag og høyt kapell. Kassemål min. 122 bredde, max 2,5 m lengde. Helst i rimelig prisområde. men dog ikke simpel kvalitet.
Tips mottas.
Ikke noe problem og laste slike tilhengere 😄
Gjør det ofte jeg men ofte kunden sier uff nei jeg skulle nok ha kjøpt en med nedfellbare lemmer
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice
Da må jeg si at denne og din tidligere uttalelse kan forvirre en stakkars kjøper som kommer til dere for å kjøpe henger
Sitat " Litt kjedelig når du har bestilt litt byggevarer ferdig pakket også kan man ikke få lempet det på med truck, slik at alt må stablet manuelt på henger i steden
Jeg anbefaler kun tilhenger med nedfellbare lemmer.
Men om noen har slike tilhengere så er det ikke noe problem og laste det for min del;)
Men JA det kan virke som jeg snakker begge veier men skal man ha seg tilhenger til og kjøre byggevarer og trelast på i hovedsak så er en med nedfellbare lemmer være best.
Skal man kjøre løv, gress fra plen osv så er det klart man ikke trenger en dyr henger med nedfellbare sidelemmer.
Man må kjøpe henger til sitt eget bruk.
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice
Bruker å ta bort for og baklem på min 4P, ingen problem å dumpe ferdigpakket materialer på plass........
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Jeg har enda til gode å se en henger hvor ikke minimum for- og baklemmer kan legges ned. Eller jo, det har jeg vel forsåvidt sett, men da er det snakk om dumperhenger, skaphenger, bil/maskintransport/båthenger eller dyrehenger.
Det som derimot ikke alle varehengere har, og som "lemmediskusjonen" dreier seg om er nedfellbare sidelemmer (for å laste med truck fra siden, f.eks.) og evt demonterbare hjørnestaker, men om du bare kjøper deg noen lengder 2x4" legger du dem forhåpentligvis ikke på tvers av hengeren... ;D
Og om lasset ligger oppå karmene eller på hengerdørken spiller strengt tatt ingen rolle i en nødsituasjon; er det surret skikkelig (dvs ikke bare stroppet fra en krok, over lasset og til kroken på motsatt side, men også et helt kast rundt bunten, både foran og bak) sitter det uansett, er det ikke surret skikkelig sitter det ikke uansett. Derimot blir tyngdepunktet høyere om det ligger oppå...
Bygger du opp med paller som jeg gjør og stropper skikkelig, ligger materialene like trygt oppå karmene som nede på planet i forhold til å rause fremover. Som Inge 79 sier, er det sjelden det er fast forlem, men i de tilfellene det er slik, bl.a. maskinhengere er hengeren ofte veldig solid og kan fint ta en del last på karmene.
Noen billighengere har også fast forlarm, f.eks stablehengeren til Tiki, der vet jeg ikke om det er heltrygt med slik last.
Det er til og med mulig det er lovlig, dette var i Bergen.
Vil tro den ekvipasjen neppe kjørte over 25 km/t.
Kva som ulovlig med det meiner du?
Eg veit ikkje om noko så langt eg ser.
Feks: leca paller som står uten snøring, sementpaller, alt egentlig av paller setter folk oppå tilhengeren løst.
Det er også ille når det kommer folk som lager seg lastestativ av 48x48 oppå railsen og laster på med materialer.
Jeg prøver med de kundene jeg har og få det til og stroppe og laste mest mulig sikkert ivertfall men er nok mange som ikke bryr seg også om sikker lasting..
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice
Har reddet alt fra den alt for tunge rotstokken på kastanjetreet (til ved) som ble rullet opp på planet. Har tatt 2 stk blytunge vedovner av hengeren med sekketralle de var så tunge at det ikke var så spennnede å skulle løfte dem ned. Store baljer med grus til en støpejobb kunne også trekkes av hengeren uten at de måtte "hoppe ned" på bakken.
Med tipp så får du automatisk hjulene på rett sted (så langt ut som mulig, han gir seg ikke med det der ...)
For og baklem kan vippes ned (evt tas av) så lange ting laster også godt. En kan henge en stropp i gaflene på trucken hvis en ikke kan skyve pallen inn fra enden og for oss som ikke bygger hele tiden er det viktigst å ha en god alround henger også.
Anbefaler bøyler og lastetrekk (proff typen).
Uten disp. og uten merking er denne ekvipasjen, så langt jeg kan forstå reglene, for bred. Last skal ikke være bredere enn hengeren.
Om det er noen regel om høyde/tyngde i forhold til akselbredde, vet jeg ikke, men at dette er en trygg transport er jeg hellig overbevist om at det ikke er. Det finnes regler for aktsom kjøring, som kan brukes selv om det ikke nødvendigvis finnes en regel som sier at du ikke kan frakte en seilbåt stående på et hjemmesnekret stativ.
«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.»
(Veitrafikkloven § 3)
Jeg prøvde meg med denne feilen her på BB for en stund tilbake, tok ikke lange tiden før den ble korrigert av andre ;D
Lasten kan nå stikke 15cm ut på hver side. Ikke helt sikker på om vi ble enige om det var utenfor kassemålet eller skjermkanten for oss som har utenpåliggende hjul. Reglene er endret så du har egentlig vært grundig, men statens vegvesen vil helst endre slikt uten å fortelle det til noen ...
Om lovligheten tør jeg ikke si noe. har båten 200kg i kjølen så gjør dette mye på tyngdepunktet. Men ofte er det spesialbygde hengere der kjølkassen kommer så langt ned som mulig.
Hvis man ikke understøtter (med paller e.l. som snektrikker gjør) så bøyer man ned karmene som papp ved en bråstopp (jada det kommer ann på tyngden på lasset). Da mister man strammingen på kastet rundt lasset og vips har man lasset i bakenden på bilen.
Lurer på å kjøpe henger selv og vurderer Tysse 6208 NF (+stort kassemål), Gaupen D1430N (- litt lavere nyttelast enn de andre, + stort kassemål) og Brenderup 4260 STB 1300kg (- mindre kassemål, +skikkelige staker). Noen som kan anbefale/fraråde noe av dette?
La oss si at hengeren er 1,8 m bred, ganske vanlig bredde på stor henger. Båten er f.eks i underkant 2,5 m, den stikker da 35 cm ut på hver side av hengeren. Den har antagelig ikke vanlig kjøl, men senterbord som bare veier få kilo, vekt båt anslagsvis 350 -400 kg hvor mesteparten av vekten befinner seg ca 3-3,5 meter over bakken.
Tror ikke den hadde bestått hverken elgtest eller andre tester.
Eg antar den har bulbkjøl og tyngdepunktet på ein slik båt tipper eg ligger rett over vannlinja, dvs. eg tipper 1,2-1,5 m over hengerbunnen, dvs. totalt i overkant av 2 m over veibana.
Litt riktig...15 cm grense utanfor kjøretøyet i bredderetning gjelder generell last , for båt - ja båt - er grensa 40 cm utanfor baklysa, men maks 2,55 m totalt bredde.
Reglene gjelder fra 1.1.2014.
Fulltekst her:
http://www.vegvesen.no/_attachment/562540/binary/907439?fast_title=Endringer+i+%C2%A7+3-4+i+kraft+fra+1.+januar+2014+%E2%80%93+informasjon+til+bransjen.pdf
Er tyngdepunktet rett over vannlinja som du skriver, vil jeg uansett anta at dette ligger mer enn 2 meter over veibanen, ellers er hengeren enda mindre og lettere enn antatt.
Dvs anslagsvis flere hundre kilo i den høyden.
En stor varebil kan ha maks 100 kilo som taklast på en bil som veier ca 2 tonn, dette regner jeg har sterkt med stabiliteten og gjøre. Her veier antagelig lasten mer enn hengeren.
Jeg har gaupen både hestehenger og vanlig tilhenger.
Jeg har kjørt mye med tilhenger i det siste pga flytting.
Kjørt både tysse, tunhovd, tredal og gaupen.
Beste tilhenger jeg har kjørt er tredal.
Utrolig god fjæring på den både med lass og uten.
Men alt i alt så syns jeg gaupen er best, ikke fordi at vi selge den men den triller så lett.
Vi har d2030 på jobb og den kan man fint manøvrere alene forde om dem veier 390 kg.
Jeg manøvrere også fint hestehengeren som er 700 kg alene.
Så jeg ville gått for gaupen Sin om jeg var deg
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice
Har aldri hatt problemer med å laste det jeg trenger uten å måtte ha løse sidekarmer, men feller de gjerne ned på den som har det, når jeg skal ha mye av og på, da dette selvsagt gir lavere løftehøyde. Det negative med de fleste slike er at hjulene som regel er under planet og kan gi noe mindre stabilitet.
Nå får man også hengere med utenpåliggende hjul og løse sidekarmer, så det vil være en mulighet. Jeg har satt pris på tiltegenskapene på ene hengeren, helt suverent i enkelte av mine operasjoner,men man klarer seg uten, alternativt bruke kjørebroer.
Har man god parkeringsplass til en henger, spiller manøvreringegenskapene ikke så stor rolle, men må man krongle med manuell buksering, vil det selvsagt være enklere med en lett enakslet, enn en tyngre toakslet. Har man kraftig nesehjul og kan tilte boggihengeren med dette slik at ene hjulgangen løftes, blir selvsagt bukseringen enklere.
Min "perfekte henger" nå når jeg er i tenkeboksen og på utkikk etter en lettmanøvrerbar henger med kapell, vil være: Enakslet utenpåliggende hjul, totalvekt i området 1000 kg, min. 1,23 innv. bredde, ca 2,5 m innvendig lengde, helst ikke særlig lengre. Gjerne tilt, men ingen krav, gjerne avtagbare sidelemmer, men ingen krav. Vekt vil absolutt være avgjørende. Skulle gjerne hatt den ned mot nærmere 200 kg enn mot/over 300 kg, men regner vel det som utopi om man ikke skal gå for en 750 kg henger som jeg regner som litt lite. Pris vil selvsagt også spille inn. Brems er uansett et krav om jeg skulle gå for en på 750 kg.
Tips mottas som sagt gjerne.
De nærmeste jeg kommer har enten underliggende hjul, boggie, for dårlig passende mål på plan, eller er alt for tunge.
Skal ein ha ein -1- tilhenger må den være brei - minst 1,8 da får ein 2 m breie armeringsmatter lovlig oppi den, lang slik at 6 m lengder kan kjøres med tyngdepunkt over hjula og naturligvis sidekarmer som kan slå ned slik at disse 6 m lengdene kan lastes ENKELT fra sida og noko anna enn boggi er jo meiningslaust å kjøpa om ein ikkje har spesielle behov eller begrensinger.
Og tåle nok vekt, men det er det ofte bilen eller sjåfør som begrenser.
Om den er tung å dra betyr ikkje så mykje på økonomien.
Eg kjører 10-15000 km med henger i året, minste bilen min (Berlingo) går opp fra vel 0,45 l/m uten henger til 0,6 med henger (gjennomsnitt med og uten last).
Det utgjer under 3000 kr. i året i ekstra diesel, hengeren veg ca. 400 kg (Tysse 6311 NF).
Men ein har da andre klassikere da:
Rett nok ein kar fra Stord, men eg trur lappen rauk.
Her er austeuroperere som var stoppa til samen 3 ganger, bla. to dager på rad med samme bil og solid overlast 50% over tillatt totaltvekt. Lappen rauk for to sjåfører.
Det er uforsvarlig og farlig.
Paller hjelper, men de deformerer mer enn selve planet på hengeren hvis du får rykk og slag mot hengeren. Nå er det ikke nødvendigvis din patent jeg vil til livs, men de nepene som kjører med full last på et frimerke av en henger, oppå karmene. Du finner de gjerne i 100 pluss moms på E6 i en stor bil (gjerne SUV) og hengeren er uten bremser. Gjerne lastet slik at lasten ligger med kul og kun stropper over lasten, ikke surret.
Med ordentlige spiralfjærer og solide lemmer.
Du undervurderer pallenes styrke om du tror de ikke tåler et plankelass med jekkebånd over. Det er slik mesteparten av gods blir fraktet rundt forbi. Alt fra letteste Glava til tung belegningsstein og kubikk med f.eks Leca. Paller deformeres ikke uten videre, ellers hadde de ikke kunnet bli brukt i den utstrekning de gjør.
Ang. paller kontra rett på planet så har jeg ingen tro på at paller øker sikkerheten, men heller at det blir mere rom for forskyvninger og last som flytter på seg. Joda, fryktelig mye transport gjøres på paller, men da er pallen en del av lasten og blir igjen satt fast i skroget. Paller brukes primært fordi det er en genial måte å pakke last på og enkelt flytte på last, ikke fordi det øker sikkerheten. En liggende pall under last som kun blir holdt fast med friksjon er natulig nok ikke like sikker som selve planet i en henger. Har du noen gang opplevd at last har forskjøvet seg, enten hele lasten eller deler av den, så blir prinsippet det samme med paller. Som jeg har skrevet tidligere så har jeg opplevd at noen lengder HUP sleit av stropper og flyttet litt på seg. Hadde disse balansert på paller så kunne dette blitt en real ulykke istedet for et uhell. (*)
Nå blir dette nesten en ren teoretisk diskusjon. Jeg tipper du vet hva du driver med så du laster bra, men det er ikke det samme som at det er like godt som lavere tyngdepunkt og sikrere underlag som lasting på selve planet gir.
(*) Denne anekdoten bruker jeg for å vise poenget mitt, ikke at anekdoten er et bevis for noe som helst. Her synser jeg. Jeg er ikke en tilhenger (pun not intended) av anekdotisk bevisføring.
Det kommer an på hva hengerplanet er laget av, men om du sjekker friksjonskoeffisienten for stål mot stål, kontra stål/metall mot treverk, så vil du oppdage at du ikke har rett. (dog ville det være enda bedre å legge en gummimatte mellom stål og stål i stedet for en trepalle.)
Bilens lys ble helt borte bak hengeren. Så skal denne bilen av veien, og man ser ikke hverken bremselys eller blinklys. Her bestemmer jeg meg for å stoppe fyren. Og det viser seg han har ikke engang giddi å plugga i kontakta når jeg spurte rett ut hvorfor det ikke var lys på hengern.
Fy faen å irritert jeg blir over slike egoister.
Dette er jaggu meg ikke rart jeg ser tilstadighet tilhengere, fullasta, og det er ikke så mye som et hyssingsnøre over engang. Men ikke så rart kanskje, når de ikke gidder å plugge i strømkontakta.
Lurer på om det burde bli IQ sperre på hengerfeste
Jeg blir litt stressa bare ett av lysene ikke er samarbeidsvillig. Så da står jeg gjerne en stund og fikler med det før jeg kjører. Spesielt når jeg kjører henger med høye karmer.
75 % av bilistene gir f... i å signalisere når de svinger. Hvorfor irritere seg over hengere uten lys.
Hengere har refleks, så man skal være ganske uoppmerksom om man ikke klarer å se en henger foran seg, selv i mørket, selv om den ikke er koblet til.
9 av 10 hengere er lavere enn bilen som trekker den, i de fleste tilfeller vil bilens signallys sees av bilene bak, i hvertfall bremselyset (høyt) som er det viktigste.
9 av 10 hengere har feil på lyset, det blinker like gjerne til venstre når man skal svinge til høyre. Du skal med andre ord aldri stole på signalene på en henger.
Skrevet av en som bruker blinklys inn og ut av rundkjøringer og i enhver annen situasjon hvor signalgiving er påbudt.....til forskjell fra temmelig mange medtrafikanter, faktisk de aller fleste. Har også sluttet å se etter feil på forankjørende hengere da det lett tar vekk fokus fra kjøringen.....
;)
Ble stoppet i kontroll for noen år siden......
Min henger og min mors bil.........hadde ikke vognkortet med!
Men min mor hadde lånt henger fra noen bekjente og hadde glemt å gi vognkort tilbake.
Jeg ga det til politiet og alt ok ;D ;
.........4P eller noe annet...... bare bagateller
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Og naboen kom i kontroll hos vegvesenet, full sjekk inkludert kulekobling (som var for slitt).
Eg synes det er bra at dei iallefall her rundt er litt nøye slik at farlige vogntog vert fjerna frå veien.
Hva koster de store på 2 eller 2,6 tonn med 3 eller 3,5 meter lengde?
Hva koster de store på 2 eller 2,6 tonn med 3 eller 3,5 meter lengde?
Jeg hadde f.eks ikke lov til å trekke båten, fant jeg plutselig ut. Ikke fordi den er spesielt stor og tung, men fordi hengeren er tillatt lastet med en mye større båt.
Veldig kjapt gjort å ta den ekstra bokstaven, jeg angrer ikke på det. Sorry avsporingen...
Enig i at det er kjekt å ha en litt kraftig henger, gjerne boggihenger. Da har man litt mer fleksibilitet. Baksiden er at de er dyrere, tar mer plass, vanskeligere å flytte rundt på uten bil, og ofte overdimensjonerte.
Personlig ser jeg at jeg får låne henger hver gang jeg trenger, stort sett gratis. Alle byggesjappene, Plantasjen, Bohus, Skeidar, IKEA, osv - alle låner ut gratis, eller for en symbolsk sum. I tillegg har alle bensinstasjoner utleiehengere.
Ikke alle er i perfekt stand, og jeg merker meg at jeg sjelden får låne henger som er tillatt med bare B.
Enda mer avsporing...
http://www.gaupen.no/Henger.aspx?visHenger=40577
Den takler alt jeg kan noen gang få behov for, og gjorde så jeg fikk ut fingeren å fikk tatt BE sertifikatet.
Bedre å vokse inn i henger enn ut fra henger fant jeg ut.
Det er ingen fasit i forhold til hvilken tilhenger man bør velge, da alt egentlig avhenger av bruk og økonomi.
Nå har ikke jeg BE sertifikat, og de få gangene i løpet av livet jeg skulle ha bruk for det, er kostnaden med både dyrere tilhenger og sertifikat såpass at jeg kan betale for hjemkjøring hvis ikke slekt og venner med både tilhenger og BE kan kjøre for meg.
Det samme gjelder for armeringsnett og andre ting over 150x250
Vi står midt i flytting for 2 gang på under et år, i tillegg til oppussing og mye møbelskjøp. Når den gamle tysse 33p hengeren vår takket for seg, ble det ny gaupen d1025n.
Det vil si en proffhenger med enkel aksel og nedfellbare sidelemmer med hjørnestolper.
Jeg kunne hatt tipp i tillegg, men nå bor vi slik at 80% av alle naboene har traktor, så å få løftet opp de tunge tingene ikke blir noe problem likevel.
Grunnen til at jeg ville ha nedfellbare sidelemmer handler rett og slett om ikea, møbelkjøring og bildeler.
Med hjørnestolper går det mye lettere å ta opp/ned lemmene enn med flattjern.
Og med sidelemmer, kan alle tingene som skal av og på løftes inn fra siden. Ganske greit når man skal flytte garderobeskap, flytteesker++ eller bare hente ved. Så slipper man å måtte ta av det ekstra karmsettet først, for så å løfte alt over kanten og måtte slippe lasten ned fordi det er for tungt. Enda værre når det skal av igjen. Med utenpåliggende hjul blir sånne ting enda verre. Alternativet er å måtte klatre opp i tilhengeren for hver eneste ting, og skyve alt inn/ut bak.
Hverdagen min med sidelemmer er hvertfall mye bedre!
Dessuten er jeg svært overrasket over hvor mye bedre denne nye tilhengeren er på humper osv. En alle gamle enkelt og dobbelt akslede jeg har kjørt før. Nå bor vi i tjukkeste hedmark med tilhørende dårlige veier. At utenpåliggende hjul gjør ting mer komfortabelt kan være, men for meg opphever det aldri nytten av å kunne laste inn fra siden.
Roland i Trefiber asg
Besøk oss på Gjør din bolig bedre i Fredriktad 6. til 8. mars
Også tilstede på Hellerudsletta 13. til 15. mars.