Jeg har den største laderen til Exide som kan levere 15A. Veldig god lader som har ladekabler man kan fastmontere og bare plugge i laderen. Veldig kjekt om batteriet sitter litt vanskelig til. Har også temperaturføler som hever ladespenningen når det er kaldt, noe som er nødvendig for å få fulladet batteriet ute i kulda. Finnes også i to mindre versjoner hvis man ikke trenger så kraftig lader.
Det ble til at jeg bestilte meg en Exide 12/7 lader (den mellomste). Den virker mest gjennomført, og om testen til NAF/motor er noe å stole på så er denne også best hva angår ladekurve og spenning (gjelder helt sikkert også lillebror og storebror til denne).
Noe mer billig Biltema her kommer ikke på tale. I det siste har alt jeg har kjøpt der endt i retur. Det i kombinasjon med en mer vrang kundeservice gjør at det ikke er verdt det lengre. Så det blir vel stort sett noen bokser med skruer i fremtiden som blir handlet.
jeg kjøpte omtrent samme lader som trådstarter, og jada, mine plastklemmer sprakk også. Biltemamannen mente at hvis han ga meg ny lader, ville selvsagt problemet bare fortsette.
Problemet mitt var ikke klemmene, det var isolasjonen på kabelene som ikke taklet ca -5 grader. Dette skjedde rett ut av boksen etter å ha stått lagret siden en gang i høst.
Denne ladern virker nok bedre i + grader, da den billige plasten ikke blir så sprø. Da kan den nok være et alternativ. Å lade en bil i en kald garasje vinterstid er den ikke egnet til. Man kan ikke forvente alt til den prisen, men den burde taklet dette. Selv en billig lader fra Lidl jeg kjøpte en gang til 199kr (ligner litt på ctek sin minste) holdt i nærmere 8 år med jevnlig bruk.
Fikk iallefall levert min, og fått pengene igjen. Da er det bare å vente på at den nye ladern skal ankomme. Satser på at den har en noe bedre kvalitet.
Bruker den på bil, mc og traktor uten problemer uansett kulde. Har litt trøbbel med å ta igjen dyputladdede batteri, men de kommer som regel de også etter å ha satt de på lading et par ganger,
Jeg har mye småkjøring og lange juleferier. Etter jula hender det at bilen ikke starter. Den innebygde Defa-laderen i bilen klarer da ikke å lade batteriet (den er god på vedlikeholdslading, men gjør ingenting når batteriet er for flatt), da er løsningen å lade med dum lader.
I år hadde jeg ikke tilgang til dum lader (uten elektronikk) så jeg prøvde med Exide 12/4. Manualen sier at dersom den lyser orange, så lader den. Hvis batteriet er for dårlig til å lades, skulle jeg fått rødt lys på laderen. OK, det lyste orange eller gult. Jeg ladet et døgn, og det lyste fortsatt gul-orange. men tenkte det fikk holde, prøvde å starte. Lysene på dashbordet lyste fint, kupevifta gikk, men kun et lite klikk fra starteren. OK, lade mer. Etter nok et døgn lyste det grønt på laderen. Fullladet! Flott. Men igjen, kun klikk fra starteren. Og hovedlysene var mistenkelig gule.
Batteriet er minst sju år gammelt og det er kanskje ikke laderens feil at den ikke kan trylle. Men samtidig føler jeg at det som står i manualen ikke stemmer med faktisk funksjon. Om batteriet er kaputt, sulfatert, kortsluttet, burde jeg fått rødt lys i stedet for gulorange i starten, og den burde aldri lyst grønt på det batteriet.
Signatur
Bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 1948 i Tromsø. Utdannet geolog, jobber i med gravesøknader i kommunen.
Er ikke laderen som er problemet ditt, men at batteriet er søppel og du bor på et sted hvor det er ganske så kaldt.
7 år servicetid på et blysyrebatteri betyr at det er overmodent for utskiftning. Det kan gå greit hvis temperaturen er høyere, men nå bor du nord for polarsirkelen, ikke i dubai.
Det hjelper ikke om batteriet er et år gammelt. Lader du det så mye ut at en moderne lader ikke vil starte ladingen, da har batteriet uansett fått seg en så hard smell at det kan hives direkte.
I det fleste tilfeller kan du redde batteriet ved å boostlade det. Er sikkert nok av folk her inne som kan skrive under på at det fungerer å lade opp et utladet blysyrebatteri.
Slike omtalte moderne elektroniske ladere er avh. av å ha en viss cellespenning for å kunne starte opp. Da må man altså ha en boostlader.
Om det er bra for levetiden er en helt annen sak (har faktisk skrevet hovedoppgave om dette).
Det som gjør batteriteknikk spennende, er at alle har en formening om hva som er bra og ikke. Uansett hvilken teknisk kompetanse de måtte ha. Er jo de som tror det er best å sette batteriet inn i stuen om vinteren.
I det fleste tilfeller kan du redde batteriet ved å boostlade det. Er sikkert nok av folk her inne som kan skrive under på at det fungerer å lade opp et utladet blysyrebatteri.
Ja, det er min erfaring. Derfor prøver jeg alltid å lade før jeg kaster et batteri, selv om det er gått over best-før-datoen og sannsynligvis er modent for å byttes.
Poenget mitt var at Exide 12/4 som har elektronikk som i følge manualen skal si fra med rødt lys når batteriet ikke lar seg lade, ikke fanget opp at batteriet ikke lot seg lade, men ladet i vei i dagevis til den etterhvert lyste grønt, og meldte fulladet batteri. Jeg mistenker at Exide utgir laderen for å være mer intelligent enn den er. Men ellers er det sikkert en god lader.
Forøvrig er det mildere vinterklima langs kysten nord for polarsirkelen enn i innlandet østafjells, men hele Norge er kaldere enn Dubai, ja.
Signatur
Bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 1948 i Tromsø. Utdannet geolog, jobber i med gravesøknader i kommunen.
I det fleste tilfeller kan du redde batteriet ved å boostlade det. Er sikkert nok av folk her inne som kan skrive under på at det fungerer å lade opp et utladet blysyrebatteri.
Slike omtalte moderne elektroniske ladere er avh. av å ha en viss cellespenning for å kunne starte opp. Da må man altså ha en boostlader.
Om det er bra for levetiden er en helt annen sak (har faktisk skrevet hovedoppgave om dette).
Det som gjør batteriteknikk spennende, er at alle har en formening om hva som er bra og ikke. Uansett hvilken teknisk kompetanse de måtte ha. Er jo de som tror det er best å sette batteriet inn i stuen om vinteren.
Så du er først uenig med meg, men lengre nede så skriver du at det er en helt annen sak om det er bra for levetiden ?
Joda, du kan sikkert sparke liv i de dyputladede batteriene igjen, og dem vil operere, med (betydelig) redusert kapasitet.
Akuratt som han typen som lånte ATVen min nylig, med 3 måneder gammelt batteri. Slurv gjorde at han hadde glemt å slå av tenningen, og når han skulle starte igjen etter 3-4 dager så var selvfølgelig batteriet FLATT. Men han var jo kreativ som fy, og brukte en booster for å starte igjen. Lot ATVen gå på tomgang i timevis for å lade det opp igjen, og han mente batteriet var godt som nytt.
Når jeg nå skal starte atven igjen i kaldvær (20-30 under frysepunktet) så står startreleet og klaprer, og spenningen synker til 6-7V. I mildere vær fungerer det ok.
Så ja jøss, batteriet fungerer det, teknisk. Men i praksis er det jo ubrukelig.
Så det er vel bare og kjøpe nytt batteri igjen. Og konklusjonen min er: batterier tåler IKKE dyputladning. Du kan få liv i det igjen i en nødsituasjon. Men jeg gidder ikke riskere å måtte ringe falken fordi bilen ikke starter etter å ha stått timesvis i kaldvær utenfor ett kjøpesenter.
Det ble til at jeg bestilte meg en Exide 12/7 lader (den mellomste). Den virker mest gjennomført, og om testen til NAF/motor er noe å stole på så er denne også best hva angår ladekurve og spenning (gjelder helt sikkert også lillebror og storebror til denne).
Noe mer billig Biltema her kommer ikke på tale. I det siste har alt jeg har kjøpt der endt i retur. Det i kombinasjon med en mer vrang kundeservice gjør at det ikke er verdt det lengre. Så det blir vel stort sett noen bokser med skruer i fremtiden som blir handlet.
Biltemamannen mente at hvis han ga meg ny lader, ville selvsagt problemet bare fortsette.
Han ga meg derimot (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batteriklemme-351670/) den som heter 35989.
Jeg dro hjem, klipte og klemte.
Dermed virker det fjell og jeg kan lade batterier til krampa tar meg.
Det blir vedlikeholdslading på nye, batteriene på min bil er fubared utslitt!
Skryt til biltema for praktisk tenking!
Denne ladern virker nok bedre i + grader, da den billige plasten ikke blir så sprø. Da kan den nok være et alternativ. Å lade en bil i en kald garasje vinterstid er den ikke egnet til. Man kan ikke forvente alt til den prisen, men den burde taklet dette. Selv en billig lader fra Lidl jeg kjøpte en gang til 199kr (ligner litt på ctek sin minste) holdt i nærmere 8 år med jevnlig bruk.
Fikk iallefall levert min, og fått pengene igjen. Da er det bare å vente på at den nye ladern skal ankomme. Satser på at den har en noe bedre kvalitet.
http://batterionline.no/12v-ctek-mxs-5-0-lader-for-blybatterier
Bruker den på bil, mc og traktor uten problemer uansett kulde. Har litt trøbbel med å ta igjen dyputladdede batteri, men de kommer som regel de også etter å ha satt de på lading et par ganger,
Jeg har mye småkjøring og lange juleferier. Etter jula hender det at bilen ikke starter. Den innebygde Defa-laderen i bilen klarer da ikke å lade batteriet (den er god på vedlikeholdslading, men gjør ingenting når batteriet er for flatt), da er løsningen å lade med dum lader.
I år hadde jeg ikke tilgang til dum lader (uten elektronikk) så jeg prøvde med Exide 12/4. Manualen sier at dersom den lyser orange, så lader den. Hvis batteriet er for dårlig til å lades, skulle jeg fått rødt lys på laderen. OK, det lyste orange eller gult. Jeg ladet et døgn, og det lyste fortsatt gul-orange. men tenkte det fikk holde, prøvde å starte. Lysene på dashbordet lyste fint, kupevifta gikk, men kun et lite klikk fra starteren. OK, lade mer. Etter nok et døgn lyste det grønt på laderen. Fullladet! Flott. Men igjen, kun klikk fra starteren. Og hovedlysene var mistenkelig gule.
Batteriet er minst sju år gammelt og det er kanskje ikke laderens feil at den ikke kan trylle. Men samtidig føler jeg at det som står i manualen ikke stemmer med faktisk funksjon. Om batteriet er kaputt, sulfatert, kortsluttet, burde jeg fått rødt lys i stedet for gulorange i starten, og den burde aldri lyst grønt på det batteriet.
7 år servicetid på et blysyrebatteri betyr at det er overmodent for utskiftning. Det kan gå greit hvis temperaturen er høyere, men nå bor du nord for polarsirkelen, ikke i dubai.
Så konklusjonen er, bytt batteri.
I det fleste tilfeller kan du redde batteriet ved å boostlade det. Er sikkert nok av folk her inne som kan skrive under på at det fungerer å lade opp et utladet blysyrebatteri.
Slike omtalte moderne elektroniske ladere er avh. av å ha en viss cellespenning for å kunne starte opp. Da må man altså ha en boostlader.
Om det er bra for levetiden er en helt annen sak (har faktisk skrevet hovedoppgave om dette).
Det som gjør batteriteknikk spennende, er at alle har en formening om hva som er bra og ikke. Uansett hvilken teknisk kompetanse de måtte ha. Er jo de som tror det er best å sette batteriet inn i stuen om vinteren.
Ja, det er min erfaring. Derfor prøver jeg alltid å lade før jeg kaster et batteri, selv om det er gått over best-før-datoen og sannsynligvis er modent for å byttes.
Poenget mitt var at Exide 12/4 som har elektronikk som i følge manualen skal si fra med rødt lys når batteriet ikke lar seg lade, ikke fanget opp at batteriet ikke lot seg lade, men ladet i vei i dagevis til den etterhvert lyste grønt, og meldte fulladet batteri. Jeg mistenker at Exide utgir laderen for å være mer intelligent enn den er. Men ellers er det sikkert en god lader.
Forøvrig er det mildere vinterklima langs kysten nord for polarsirkelen enn i innlandet østafjells, men hele Norge er kaldere enn Dubai, ja.
Så du er først uenig med meg, men lengre nede så skriver du at det er en helt annen sak om det er bra for levetiden ?
Joda, du kan sikkert sparke liv i de dyputladede batteriene igjen, og dem vil operere, med (betydelig) redusert kapasitet.
Akuratt som han typen som lånte ATVen min nylig, med 3 måneder gammelt batteri. Slurv gjorde at han hadde glemt å slå av tenningen, og når han skulle starte igjen etter 3-4 dager så var selvfølgelig batteriet FLATT. Men han var jo kreativ som fy, og brukte en booster for å starte igjen. Lot ATVen gå på tomgang i timevis for å lade det opp igjen, og han mente batteriet var godt som nytt.
Når jeg nå skal starte atven igjen i kaldvær (20-30 under frysepunktet) så står startreleet og klaprer, og spenningen synker til 6-7V. I mildere vær fungerer det ok.
Så ja jøss, batteriet fungerer det, teknisk. Men i praksis er det jo ubrukelig.
Så det er vel bare og kjøpe nytt batteri igjen. Og konklusjonen min er: batterier tåler IKKE dyputladning. Du kan få liv i det igjen i en nødsituasjon. Men jeg gidder ikke riskere å måtte ringe falken fordi bilen ikke starter etter å ha stått timesvis i kaldvær utenfor ett kjøpesenter.