#21
 13     0
Men tror du det hadde vært mindre krangling mellom to privatpersoner...? I det minste slipper du krangelen siden du kjøpte eierskifteforsikring..


Nei... jeg tror ikke det hadde vært mindre krangling mellom to private, men jeg tror forsatt at det er lettere å gå til sak mot en privatperson enn et forsikringsselskap. Så hvis man kjøper et hus hvor selger har tegnet eierskifteforsikring, så kan det ihvertfall være lurt å koste på seg den boligkjøperforsikringen, og det kan sikkert være lurt uansett... sånn just in case.

Det var ihvertfall det vi konkluderte med til slutt, så hvis noe skjer så lar vi forsikringsselskapene ta krangelen med hverandre. Som du sier, godt å slippe den  Wink

   #22
 169     0
Hei.

Håper jeg kan forklare, for jeg tror dere er på villspor.  ;)

Kjøp og salg av brukt eiendom reguleres av avhendingsloven. Her er det lovfestet selgers ansvar ved salg, samt kjøpers. Kjøper har også i mange tilfeller et ansvar å undersøke osv. Det kan til tider ved mange tvister virke urettferdig at kjøper burde ha undersøkt nærmere osv. Nok om det. Feil og mangler er altså lovregulert og idag er det haugevis med rettspraksis på dette område. Både eieskifteforsikring og boligkjøpsforsikring kan ikke sammenlignes med feks. en vanlig husforsikring. Disse forsikringen trer inn når feks. selger står til ansvar og må rette feilen eller tilbakebetale en del av kjøpesummen. Eieskifteforsikringen er også behjelplig ved behandlig av krav mot selger. På godt Norsk kjøper selger seg fri for evt. ubehagligheter/krav etter overtagelse.

Kjøper har til nå vært ganske alene mot eieskifteforskringsselskapen. Som det blir nevnt her, er de spesialister på dette område. Kjøper kan dermed tegne en forsikring som gjør at man får tilgang på hjelp HVIS advokatene hos Help forsikring ser det slik at man kan ha et krav mot selger, og igjen må det være i henhold til avhendingsloven. Det er mange forhold her som spiller inn som feks. alder på boligen, vedlikehold, hva som er opplyst om osv. Det har også i tidligere rettspraksis blitt satt prosentsatser på hvor stor feilen bør være før man kan kreve avslag.


Dette er som oftest mat for advokater og jeg forstår at det til tider kan være vanskelig å forstå, men husk at lovverket styrer dette.

Lykke til.
   #23
 39     Hamar     0
Tegnet ikke boligkjøperforsikring selv og skal nå klage. Undersøkt med mitt forsikringsselskap, de dekker "fri rettshjelp" med inntil 80% av advokatutgifter ved tvist.

Greit å vite Smile
   #24
 10     0
Bare tull og rør med Help boligkjøperforsikring.
Ikke tall på hvor mange ganger jeg måtte ringe de for å få de til å gjøre noe.


Kommer ALDRI til å tegne forsikring hos disse igjen. Derimot vil jeg anbefale Huseiernes Landsforbund, de svarer utrolig kjapt og kan det de holder på med. Årskontigenten på ca 500 har jeg virkelig fått utbytte av, men de ca 4000 som jeg betalte til Help i 2008 var penger rett ut vinduet.

Elettaria
   #25
 103     Oslo     0
Før en svir av 5000 på Help, bør en sjekke med sitt vanlige forsikringsselskap om de har en + pakke en kan bruke og lese forsikringspapirene grundig.

Grunnregelen er vel at om huset er gammelt så får en vel stort sett ikke en drit for pengene en har putta inn.

Ser jo det med de leca grunnmurene fra 70 tallet som smuldrer opp. Ikke mye hjelp å få i de sakene jeg har lest om.

Jeg putta ikke penger til Help eller protector eller hvilket selskap jeg fikk tilbud om når jeg kjøpte min leilighet.
   #26
 10     0
Jeg satte meg ned og leste grundig gjennom papirene til protector, og der kommer det klart fram at kjøper må melde fra om skader/mangler innen 2-3 måneder etter kjøpet, samt at mangelene/skadenes verdi må være minimum 5-6 % av kjøpssummen.

(Høyesterettsdom fra 2010.)

Bare nevner dette, fordi jeg tror at mange tror de kjøper et smart produkt når de kjøper Help sin Boligkjøperforsikring.
   #27
 269     0
Total dritt etter min mening!!!,men er ganske diskutert på forume her ifra før.Overbeviser de fleste det:)

   #28
 15     Tromsø     0
Eierskifte forsikring er kun en måte de kan tjene penger ut ansvar.
De fra skriver seg et hvert ansvar å om skaden er liten så dekker de ikke det uansett.
Skaden må nesten være så stor at du hadde oppdaget det uansett.
Fra mitt ståsted er dette lovlig SVINDEL.

solgt hus med eierskifte forsikring.
   #29
 211     0
Hvorfor er det feil av HELP forsikring å si nei til saker de ikke kan vinne igjennom med? Dette sparer jo alle for tid og penger.

HELP har dyktige advokater som vurderer om det er sannsynlig at kjøper vil nå frem med sin sak. Dersom de tror det er mulig tar de saken, om ikke dropper de den. Skulle de tatt alle saker hadde de måtte øke prisen på boligkjøpeforsikring.


Jeg satte meg ned og leste grundig gjennom papirene til protector, og der kommer det klart fram at kjøper må melde fra om skader/mangler innen 2-3 måneder etter kjøpet, samt at mangelene/skadenes verdi må være minimum 5-6 % av kjøpssummen.

(Høyesterettsdom fra 2010.)

Bare nevner dette, fordi jeg tror at mange tror de kjøper et smart produkt når de kjøper Help sin Boligkjøperforsikring.


Les disse grundig en gang til. Ganske sikker på at det må stå 2-3 måneder etter at mangelen er oppdaget. Grunnen til at dette står er enkelt å greit fordi man ikke får klagen igjennom dersom man klagere senere, eller mangelen er mindre enn 5-6% av kjøpesummen. Basert på rettspraksis, som du selv nevner.

Angående forsikring fra huseiernes landsforbund o.l
HELP tar sakene mye lengre enn disse forsikringselskapene ville gjort. Selgers eierskifteforsikring har en tendens til å drøye ut saken mot disse fordi de vet at kjøpers regning bare blir større og større, og at mange da gir seg. Å måtte betale 20% av advokatutgiftene og saksomkostningene kan fort bli mye for mange.

Jobber forøvrig ikke i HELP.

Edit: Noen som har hørt om kjøpere som etter avslag fra HELP har tatt saken i egne hender og har vunnet frem? (med eller uten selvansatt advokat)
   #30
 159     0
Åpner denne posten igjen jeg.

I April/Mai oppdaget jeg at fugemassen på badet mitt begynte å sprekke opp, og etter å ha konsultert min far og onkel tok jeg kontakt med HELP, som jeg ifjor kjøpte Eierskifteforsikring hos. Etter å ha registrert saken, tok det nesten 2 mnd før det kom en takstmann på døra. ( Han kom igår) Og jeg har purret uendelige ganger, men det skjedde da noe til slutt ihvertfall.

Og om ikke det var nok, så kunne takstmannen fortelle meg det at badet mitt var det bare å rive med en gang, for tydeligvis forrige eier som pusset opp badet hadde bare lagt nytt bad oppå noe som allerede var halvveis råttent. Og nå sitter jeg da her, i spenning/frykt på beskjed fra Help om hva som skjer.

Vet enda ikke noe, men hvis Help er så dårlig som det virker som i disse andre postene, så kan det jo bety at jeg må betale for badet mitt selv... :(  Er ikke fullt så gøy, når du egentlig ikke har penger til det..

Menmen, jeg får bare se! Håper å høre noe fra Help i løpet av uken. Kan oppdatere hvis jeg får noe til svar.

Elias