#121
 401     0

Er bilen derimot din egen kan du omtrent kappe den opp i småbiter med vinkelkutter og sette den sammen igjen uten å bryte noen lover


Og du kan fritt selge den til kven som helst. Kjenner fleire som sper på hobbybudsjettet sitt ved å kjøpe eldre bilar med laaaang mangellapp, fikse (og trikse!), få godkjent og så selge med 10-20 lappar i forteneste. Men legge golvbelegg sjølv på vaskerommet - fydda...

   #122
 5,725     0

Skulle gjerne sett regelverket på dette, interessant tema for en hobby mekaniker.

Her er den:

Forskrift om kjøretøyverksteder
Kapittel 2 – Godkjenning og verkstedskategorier

§5. Unntak fra krav til godkjenning

      Følgende arbeid er unntatt fra krav til godkjenning:
a) reparasjons- og vedlikeholdsarbeid som utføres av skole som en del av opplæringen.
b) mindre justeringsarbeid utført av teststasjoner i naturlig sammenheng med de tester som utføres.
c) arbeid på kjøretøy som nødvendig del av redningstjeneste.
d) arbeid som blir utført av fabrikant på egenproduserte kjøretøy eller på egenproduserte deler og utstyr til kjøretøy.
e) reparasjons- og vedlikeholdsarbeid på avmonterte komponenter av kjøretøy. Regionvegkontoret kan tillate at av- og påmontering av delene blir gjort av virksomheten når særlige grunner taler for det og virksomheten anses kvalifisert.
f) enkle reparasjoner og utskiftinger som ikke omfatter bærende konstruksjoner og vitale deler på kjøretøyet.
g) reparasjons- og vedlikeholdsarbeid som blir utført av eieren eller medlemmer av eierens husstand på kjøretøy som er registrert på eieren, eller har vært registrert i eierens navn på tidspunktet for eventuell avskilting. Unntaket gjelder ikke når eieren reparerer kjøretøy som blir omsatt i næringsøyemed.
h) ombygging, oppbygging og påbygging i henhold til forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav til godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) kapittel 7 som blir utført av eier eller medlemmer av eierens husstand på kjøretøy som er registrert på eieren, eller har vært registrert i eierens navn på tidspunktet for eventuell avskilting, og eieren av kjøretøyet på forhånd har fått tillatelse av regionvegkontoret til utførelse av dette arbeidet. Unntaket gjelder ikke når eieren ombygger, oppbygger eller påbygger kjøretøy som blir omsatt i næringsøyemed.

Fra: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20090513-0589-002.html#5

Fann ei litt vid tolkning av vitale deler:
ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv

Fra: http://www.handboka.no/Vgs/Forskrifter/Vegtra/Fovb/veg16g.htm
   #123
 4,110     Akershus (Follo)     0

Hvor står det at du ikke har lov til å bytte pærer på andres biler? Det høres merkelig ut.

Enig.
Men en kamerat som driver med bildekk måtte skaffe seg godkjenning for dette. Han ønsket også å bytte lyspærer for kunder da han selger slike. Måtte få ny godkjenning med krav til lysjusteringsapparat og endel andre ting.

Hva sanksjonene er om man gjør det uten godkjenning vet jeg ikke. Men jeg forstod at det ville bli "boka i hodet" om ikke godkjenning var på plass. Reglene for bilverksteder har nettop blitt vesentlig strengere for å eliminere Bakgården Grusauto og liknende foretak. Problemet er vel her som i byggebransjen at det var for mange som drev for faglig useriøst, og i noen tilfelle med lite bokført omsetning.
Signatur
   #124
 7,685     Bærum     0
Og resultatet er at man ikke kan hjelpe naboen å skifte pære :'( Får innrømme at jeg må leve med å være lovbryter.
   #125
 3,109     Norge     0
Nei, men du har no lov til å skifte pære på din eigen bil då, noko du snart ikkje har lov til i ditt eige hus.
   #126
 22,342     Akershus     0

Reglene for bilverksteder har nettop blitt vesentlig strengere for å eliminere Bakgården Grusauto og liknende foretak. Problemet er vel her som i byggebransjen at det var for mange som drev for faglig useriøst, og i noen tilfelle med lite bokført omsetning.
Vel de brøt loven før, tror du det blir bedre nå? Nix. Det blir som sexkjøpsloven. Jeg ser det løste (moralske) problemer...
   #127
 22,342     Akershus     0

Er ikke lett å bli klok på, for meg så er det mere å frykte med en sleggemekanikker som bytter bremser og forstillinger på egen bil og så gi gass ut i trafikken en om jeg skulle legge membran hjemme selv.
Regelverket blir så alt for dumt til tider, respekten for lovverket forsvinner sammen med logikken bak, rett i dass, synd og skam men en ralitet i mange tilfeller
Logikken bak er at en viss gruppe mennesker ønsker å institusjonalisere og skaffe seg kontroll over samfunnet. Argumentasjonen som brukes er at de svakeste skal beskyttes. Dette går da på bekostning av de "ressurssterke", som tildels må finne seg i personangrep.

   #128
 1,062     Lindesnes     0


Skulle gjerne sett regelverket på dette, interessant tema for en hobby mekaniker.

Her er den:

Forskrift om kjøretøyverksteder
Kapittel 2 – Godkjenning og verkstedskategorier

§5. Unntak fra krav til godkjenning

      Følgende arbeid er unntatt fra krav til godkjenning:
a) reparasjons- og vedlikeholdsarbeid som utføres av skole som en del av opplæringen.
b) mindre justeringsarbeid utført av teststasjoner i naturlig sammenheng med de tester som utføres.
c) arbeid på kjøretøy som nødvendig del av redningstjeneste.
d) arbeid som blir utført av fabrikant på egenproduserte kjøretøy eller på egenproduserte deler og utstyr til kjøretøy.
e) reparasjons- og vedlikeholdsarbeid på avmonterte komponenter av kjøretøy. Regionvegkontoret kan tillate at av- og påmontering av delene blir gjort av virksomheten når særlige grunner taler for det og virksomheten anses kvalifisert.
f) enkle reparasjoner og utskiftinger som ikke omfatter bærende konstruksjoner og vitale deler på kjøretøyet.
g) reparasjons- og vedlikeholdsarbeid som blir utført av eieren eller medlemmer av eierens husstand på kjøretøy som er registrert på eieren, eller har vært registrert i eierens navn på tidspunktet for eventuell avskilting. Unntaket gjelder ikke når eieren reparerer kjøretøy som blir omsatt i næringsøyemed.
h) ombygging, oppbygging og påbygging i henhold til forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav til godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) kapittel 7 som blir utført av eier eller medlemmer av eierens husstand på kjøretøy som er registrert på eieren, eller har vært registrert i eierens navn på tidspunktet for eventuell avskilting, og eieren av kjøretøyet på forhånd har fått tillatelse av regionvegkontoret til utførelse av dette arbeidet. Unntaket gjelder ikke når eieren ombygger, oppbygger eller påbygger kjøretøy som blir omsatt i næringsøyemed.

Fra: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20090513-0589-002.html#5

Fann ei litt vid tolkning av vitale deler:
ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv

Fra: http://www.handboka.no/Vgs/Forskrifter/Vegtra/Fovb/veg16g.htm

Takk skal du ha for den, er nok ingen kløpper på data nei
Ikke noe greit å komme med skråsikkre påstander uten å kunne  dokumentere dem ;)

Er mange lovbrytere rund om gitt, flere en det en skulle tro ;D
Signatur
   #129
 969     0
Der sporet det av igjen trodde denne tråden skulle omhandle forskrifter og regler innen byggeri. En ting som jeg har lagt merke til er at det er noen som har liten tiltro til håndtverkere som svarer inne på dette forumet og lanserer sinne egne"dette går til helvete metoder" som en måte til å løse et problem på. Grin
Signatur
   #130
 802     Akershus     0

Logikken bak er at en viss gruppe mennesker ønsker å institusjonalisere og skaffe seg kontroll over samfunnet. Argumentasjonen som brukes er at de svakeste skal beskyttes. Dette går da på bekostning av de "ressurssterke", som tildels må finne seg i personangrep.


Kunne ikke få sagt meg mer enig.
Avasjonen/manglende respekt mot enkelte regler, er fordi man føler at enkelte av dem indirekte er påtvunget og oppkonstruert av en lobby som bruker vikarierende argumenter for å komme i en monopolliknenede posisjon.

Problemet er ofte i vårt demokrati små gnålegrupper ved lobbyvirksomhet og mas, får gjennomslag for sine synspunkter på bekostning av den tause majoritet, som er fornøyd med tingenes tilstand.

Jeg kan feks ikke fatte at jeg må bruke 2000,- på elektriker for å bytte en bryter eller stikkontakt.
Når jeg for noen år siden selv måtte påvise for den samme elektrikeren at han hadde koblet termostaten på vv berederen feil  >Sad. Og da han gjorde feil nr 2 ende opp med selv måtte koble riktig, fremfor tilkalle ham for 3 gang ...