#31
 797     Nes, Akershus     1


Sporer av her men du får hengervelt til å høres ut som en sjeldenhet, det er det ikke. Og jeg har ikke veltet en henger siden jeg brukte denne "traktorhengeren" med stor bakkeklaring og hjula under kassa.


klarer du å velte en normal varehenger med underliggende hjul uten last så er det en vesentlig førerfeil og ikke et argument for å unngå denne typen henger.
Veldig vanlig er det ikke, å få det til to ganger er en prestasjon man bør ta til ettertanke.


Det var på en måte dit jeg ville også.





Først så sier du at du har velta med henger to ganger, og så sier du nå dette? Nå skal ikke jeg være frekk, men jeg sliter litt med å ta deg seriøst nå!



Forklaringen er at jeg hadde en ny turbodiesel/dsg som var uvant kjapp ut av kryss i kombinasjon med en lånt "traktorhenger", dvs en slik høy/smal varehenger med hjula under. Turboen dro til midt i svingen og "svupp" så lå hengeren på siden.

Andre gangen rett og slett i en litt brå sving, samme henger og tydeligvis for stor fart for en slik høy henger.

Begge ganger med tom henger. 

Men om erfaring er useriøst så...  :P


Jeg sa aldri at erfaring var useriøst. Men at det vanskelig å ta tips seriøst fra en som to ganger har tippa en henger, og atpåtil en tom en?

Hengervelt er kanskje ikke en sjeldenhet, men det burde det vel egentlig være,eller?

Ja, dette er strengt tatt avsporinger, men iogmed at TS spurte om tips til henger, er dette ting som bør være med i tankene før man legger ut på tur med hengern... Smile
Signatur

   #32
 3,258     Akershus     0


Sporer av her men du får hengervelt til å høres ut som en sjeldenhet, det er det ikke. Og jeg har ikke veltet en henger siden jeg brukte denne "traktorhengeren" med stor bakkeklaring og hjula under kassa.


klarer du å velte en normal varehenger med underliggende hjul uten last så er det en vesentlig førerfeil og ikke et argument for å unngå denne typen henger.
Veldig vanlig er det ikke, å få det til to ganger er en prestasjon man bør ta til ettertanke.


Det er en del år siden og jeg har ikke gjort det før eller siden. Den ene gangen var det førerfeil da turboen dro til akkurat i det jeg la helt over på vei ut av krysset, var ikke vant med bilen, eller hengeren. Men andre gangen, i krapp sving, var det uventet. Og jeg har ikke veltet noen henger før jeg lånte denne høye og smale "traktorhengeren". Og jeg har ikke veltet noen henger i ettertid heller, så har vel tatt til ettertanke at jeg må unngå å bruke ustabile (høye og smale) hengere, dernest ta det helt piano om jeg først må bruke en slik dårlig henger.

Dette var en enakslet 1000kg henger med brems, tror det var Brenderup.  Ikke var den noe særlig glad i å ha 1000 kg i seg heller, utstabil og felger/hjuloppheng gikk varme til tross for at hengeren var ny og jeg kun kjørte ca en mil med lasten. Og bremser og brekk begynte å henge etter et par år. Det positive jeg kan si om hengeren er at den ikke tok noen synlig skade av veltene.
Signatur
   #33
 5,725     0

Vesentlig utstikk bakover skal merkes grundig. Mulig det er en makslengde før det skal merkes også. Uansett så bør du henge på noe godt synlig hvis det stikker noe særlig ut.

Eg har lest merking etter 1 m utstikk og maks. slik at det er trafikksikkert, dvs. 2 m burde gå greit, meir enn det svinger det mykje ut i svinger, men dette er som sagt etter vurdering fra fører og politiet viss de stopper deg.
323
  (trådstarter)
   #34
 28     bergen     0
Er det noen her som har en konkret anbefaling av en varehenger, en du selv har god erfaring med? trekkes av personbil, totalvekt mellom 750 og 1300 kg.
   #35
 7     0
Jeg kjøpte en Gaupen A1330 i høst. Veldig fornøyd med den. Kassemålene er 144x293x35, og fungerer til det aller meste. Veldig kjekt å faktisk kan lukke igjen lemmene når man frakter plater, både for lastsikringen sin del om man må bråbremse, og for skitt som kommer opp av bakhjulene fra bilen.
Vet ikke om du har kl B eller BE, men totalvekta på hengeren er 1300kg, og det kan jeg trekke med kl B med min V70.
Jeg har ikke noe behov for å kunne felle ned sidelemmene, men om man skal laste hengeren med truck så er jo det et must, men de fleste hengerene med denne muligheten har bare 13" hjul, kontra denne som har 14".
Prisen er heller ikke så værst, 15 000 kr.
Kan forøvrig også anbefale den kulekoblingslåsen som man kan kjøpe som ekstrautstyr (Alko Safety), som dekker hele kula og låsen, og som kan låse hengeren fast på bilen og når hengeren står parkert. Funker mye bedre enn en treg hengelås.
   #36
 195     2
Det har blitt fremmet en del påstander i tråden som jeg ikke klarer å la stå ukommentert.

At hengere med underliggende hjul er dårlige og ustabile er en drøy påstand, de som leser denne tråden og har behov for en slik henger bør ikke la seg skremme av slike påstander!
Større sporviddde hjelper selvsagt på stabiliteten, men om man ved normal kjøring har problem med stabiliteten på en varehenger med underliggende hjul bør man vurdere å avstå fra å slepe tilhenger overhodet og i alle tilfeller notere seg at man ALDRI noensinne skal slepe campingvogn eller båt.



   #37
 80     Vestlandet     0
Her er nesten en perfekt henger :
- 4,2 meter plan
- 2,06 meter total bredde perfekt på smale, svingete veier, og brede flotte veier !
- 10" underliggende kompkthjul
- 2400 kg nyttelast, 3 tonn totalvekt
- vinsj
- 2.5 meter lange kjørebroer

Kan ta både pallegods, lange lengder, armeringsmatter, biler, minigravemaskiner etc etc

Til grus, jord og stein har jeg en mindre 2 tonner med karmer.
Tilhenger for frakt av byggevarer - Variant henger.jpg - Blommeren

   #38
 22,342     Akershus     0
Flott henger, men neppe det TS trenger.

TS får vurdere bruken, og se hva han virkelig trenger. Selv har jeg flere hengere til hvert sitt bruk. Det er krunklete å bruke en to tonns henger for å hente en vaskemaskin...
   #39
 5,432     Akershus     0


....
Bremser bryr jeg meg ikke om, er ikke mange som har bil og lappen til å dra henger med brems uansett. Og nye biler bremser fint en 750 kg henger uten hjelp fra hengeren. Dessuten, KISS, hengere med bremser gir mer krøll og vedlikehold enn hengere uten (erfaring med det...).

Hjula på siden syns jeg er ett must for stabilitet, har veltet to hengere når jeg har akselrert ut i vei og lagt over. Begge hengerene var sånne høye med hjula under, du trenger uansett ikke fire ganger så mye bakkeklaring på hengeren som du har på bilen.
...

Uten at jeg skal dra det altfor langt videre, skal jeg påpeke etpar momenter som er verdt å tenke på.

1. Mange biler av "normal" størrelse har ikke lov å dra henger større enn 500 kg uten bremser når sjåfør har B-kort (for da gjelder tillatt totalvekt på henger, angitt i førerkort). Som du nevner er det ikke så mange som har førerkort BE, og har du ikke det, er det da greit med henger med brems, ettersom du ofte kommer innenfor rammen for tillatt totalvekt henger m/brems som ofte er mellom 1000 og 1500 kg for mange...
Den skjønte jeg ikke. Alle har vel lov å trekke en ubremset henger opp til 750 kg som er max på ubremset, uansett førerkort? Om du har for liten bil til dette gjelder begrensningen for alle.
   #40
 10,486     Akershus     0
Det lurte jeg på også, men kan det være sånn at om bilen ikke kan trekke mer enn 500 kg ubremset, så kan heller ikke hengerens tillatte totalvekt være over 500 kg med B-førerkort, mens man med BE kan ha henger inntil 750 kg, og laste til den totalt veier 500?




Selv har jeg noe så spesielt som en henger med tillatt totalvekt 499 (!) og med (!) bremser ...

Om de funker noe særlig er vel en annen sak.
Signatur